Medan enskilda youtubers drar in miljoner kronor varje år har företag historiskt sett haft svårt att hitta lönsamhet i tjänsten. Inte ens Maker Studios, dit Pewdiepie och en mängd andra profiler varit knutna till, verkar gå särskilt bra. Därför har ägaren Disney tagit fram den stora yxan och avskedat 80 personer på företaget och planerar dessutom att avsluta samarbetet med 55 000 Youtube-kanaler.

Det är Wall Street Journal som står som källa men eftersom artikeln ligger bakom en betalvägg återberättar Polygon det matnyttiga. Det verkar som att Disney inte bara vill göra sig av med kostnader utan också få större kontroll över innehållet. Framförallt att personer som stöds av dem ska dela företagets värderingar. Det är till exempel inte ovanligt att skådespelare i deras filmer får skriva under kontrakt med moraliska klausuler.

Enligt Wall Street Journal ska detta arbeta ha påbörjats innan Pewdiepie-debaclet förra veckan men det ger samtidigt lite mer bakgrund till deras beslut att fimpa Youtubes största kanal.