Kontroversen kring Mass Effect: Andromedas förskräckliga animationer har nog inte undgått någon vid det här laget. Det uppmärksammades bland annat i vår recension av spelet och har även lett till en häxjakt av en av spelets påstådda utvecklare.

Nu har den före detta Bioware-utvecklaren Jonathan Cooper, som bland annat arbetade med animationer på den första och andra delen i serien, försökt förklarat vad som ledde till den undermåliga animationskvalitén. Tydligen har det en hel del att göra med algoritmer.

Enligt Cooper, ska utvecklarna från en början haft ambitionen att de skulle justera de olika sekvensera för hand. Men att det i slutändan visade sig helt enkelt ta för lång tid. Så istället försökte de förlita sig på olika algoritmer att sköta jobbet åt dem. Tyvärr visade det sig att koden var bristfällig vilket resulterade i spektaklet som ni kan se nedanför.

Jonathan Cooper tillägger också att det finns två sidor av myntet.

"The one positive to come out of all this is that AAA story-heavy games can’t skimp on the animation quality with a systemic approach alone. The audience has grown more discerning, which makes our job more difficult but furthers animation quality (and animators) as a requirement."

Huruvida animationerna kommer fixas inom en snar framtid är ännu oklart. Men enligt utvecklarna är det något som i alla fall undersöks.