#Starcraft: Brood War brukar kallas det mest välbalanserade multiplayerspelet genom tiderna, vilket inte är en liten bedrift med tre väldigt olika arméer. Så när Blizzard påbörjade den svåra uppgiften att restaurera spelet var deras mål tydligt: rör inte gameplay-grunderna.

I en intervju på Teamliquid berättar några av nyckelpersonerna i projektet om utmaningen. Remastered-utgåvan använder samma motor som originalet men med stöd för betydligt stöddigare upplösningar. Därför behövde man uppdatera ursprungspixlarna för såväl enheter som byggnader. I vissa fall kunde man prata med personerna som gjort dem från början, i andra fall fick man gissa sig till vissa detaljer.

Eftersom målsättningen var att återskapa spelet, och använda samma motor till den grad att till och med gamla replays fungerar i Remastered, följde även erkända buggar med.

How did you go about replicating all the unexpected “bugs” that made BW micro so special? Did you simply reuse code from the original game, or did you find a solution to replicate the nuances of BW’s gameplay?

StarCraft: Remastered is able to achieve this effect as it uses all the same gameplay code as Brood War. This means that Dragoons and Goliaths are still a bit derpy in how they react to movement commands. The Reaver’s shot doesn’t always find a target. Mutas stack.

The fact is that the gameplay is identical enough that old replays from 1.16 will play and work just fine under StarCraft: Remastered.

Förutom att prata med veteraner inom företaget lät man nyligen några riktiga proffs testa den nya versionen, något som såklart var nervöst.

We recently let Flash, Jaedong, Stork, and Bisu play a build. Despite all the hours of research we spent gathering feedback from key people in the Brood War community, this was quite a nerve-wracking moment for us for obvious reasons.

Much to our relief, these pros seemed to have great fun. They didn’t fight each other. Instead, they macroed up, built a bit of everything, and started microing against their own buildings. That was our true test. Their feedback to us was positive, and they were incredibly pleased with the state of things. The only criticism we got was for a few pieces of art that weren’t finished yet.

Blizzard har heller inga särskilda planer för spelet efter lanseringen. Man menar att det fortfarande dyker upp nya strategier så det finns ingen anledning att peta på något som uppenbarligen har fungerat i två decennier.

Läs hela recensionen på Teamliguid.