Aoe2 är ett "realtidstrategispel", vilket innebär att du styr dina trupper i realtid, vilket ibland kräver att du är snabbtänkt och agerar snabbt. Alla som har spelat ett rts-spel förut vet ungefär hur det fungerar. Du börjar med ingenting utom ett par bybor eller byggare. Du ska sedan bygga olika byggnader, för att kunna producera trupper och uppgradera dessa. Så långt är allt enkelt. Men nu börjar också det kluriga. Du måste nämligen hela tiden hålla koll på dina enheter och uppgradera dessa, annars kommer du inte långt. För att kunna uppgradera måste du först forska fram, vilket kostar pengar. För att få pengar måste du utbilda en bybo, som sedan får plocka bär, jaga djur, hugga träd, hacka sten, eller något av de andra sätten som man får resurser på.

Övning ger färdighet

För de personer som inte spelat Age of Empires, eller kanske inte ens något rts-spel förut så finns det en övningsdel där man får lära sig alltifrån de grundläggande kunskaperna till hur man kontrollerar en armé ute på fältet, avancerade taktikställningar, och hur man letar reda på alla bybor som bara latar sig. Trots att det kanske verkar enkelt så bör nog alla gå igenom träningen, då man lär sig mycket som man inte ens trodde sig behöva.

Singelplayer

Singelplayerdelen är ofta det som får folk att bestämma sig för om de ska köpa ett spel eller inte. Visst är det roligt att spela multiplayer, men inte vill man få spö hela tiden. Kampanjsystemet i Aoe2 är helt enkelt underbart. Du kan spela som antingen en av Jeanne D'Arcs anhängare, en mongol eller en saracen plus ett par andra. Det bästa med att köra i en kampanj är att det finns en handling, som ger en den riktiga motivationen. Mellan varje uppdrag får du veta lite om hur dina ledare mår, ibland i dagboksform, ibland genom samtal. Texten som du kan läsa på skärmen läses också upp för dig med en klingande dialekt, vilket är ett stort plus.

Som inte detta vore nog, så finns det möjlighet att genom att ställa in ett par parametrar, få spela ett spel precis på det sätt du vill, med olika sorters sätt att vinna och olika svårhetsgrad på motståndaren. Du kan också välja mellan ännu fler folkslag, från vikingar till kineser. Alla har sina speciella byggnader och trupper, som är karakteristiska för den tiden. Vikingarna t.ex. är extra duktiga på att bygga båtar och smida svärd, medan kineser är väldigt bra på att tillverka vapen som använder krut, och frankerna är duktiga på att rida.

Multiplayer

Nuförtiden är multiplayerdelen i ett spel otroligt viktig. När man har tröttnat på att ge datorn stryk, så vill man gå över till att möta andra mänskliga spelare. Rts-spel är en perfekt speltyp att spela flera spelare på, men det gäller som sagt att vara både snabb och effektiv. Det sätt som Microsoft valt att använda för att träffa andra spelare är deras eget MSNZone Gaming. En virtuell lobby där du kan utmana och besegra eller förlora mot andra mänskliga spelare, världen över. När jag testade detta så var den enda person jag fick tag i australiensisk, vilket innebar att min ping inte blev den bästa möjliga. Förhoppningsvis finns det fler spelare på MSNZone som sitter närmare idag.

Det bästa sättet att spela flera är trots allt över LAN, då man inte behöver bry sig om vare sig ping eller uppkopplingskostnad. En varning, var beredda på att sitta ett bra tag, eftersom det inte går att spara spelet under en mutliplayeromgång och det händer ofta att två lag kör fast, då de är jämnstora, och inte kommer igenom den andres försvar.

Vänner och fiender

Det finns som sagt olika sätt att vinna över sina motståndare. Antingen så kan du helt enkelt krossa dem under dina fötter, vilket är det lättaste sättet, eller så kan du t.ex. bygga ett underverk och behålla det i 2000 år. Oavsett hur du gör så är det alltid bra att hålla reda på vilka som är dina vänner och vilka som är fiender. Det finns en inbyggd diplomatdel där du kan bestämma om du ska hålla dig neutral, fientlig eller vänlig mot ett folkslag. Du kan också, så fort du byggt en marknadsplats ge gåvor till dina vänner, eller skicka en "trade cart" som åker mellan era riken och byter diverse resurser mot sånt du behöver.

Tänk strategiskt när du skapar allianser. Ge alltid bort lite resurser om du kan, och bli inte fiende med någon du inte klarar av. Det är inte kul att bli ovän med någon som har en mobil pluton med 70 stycken krigskameler, när du själv bara har fem-sex stycken svärdsmän som försvarar din stad.

Grafiken

När en föregångare till ett spel kommer ut så brukar grafiken vara något av det som har förbättrats. På min 450Mhz-dator med ett voodoo2-kort så ser allt helt enkelt underbart ut. Jag kunde köra spelet i 1024x768 upplösning utan att det hackade. Detta trots att spelet är fullt av animationer, och att laddningstiden är nästintill obefintlig.

Tips

• Leta fram de avancerade strategiknapparna, genom att klicka på en av de små knapparna till höger, vid minikartan. De gör att du kan bestämma hur du vill att dina trupper ska röra sig, alltifrån linjer och boxformat till flankerade attacker.

• Använd ofta knappen som hoppar till närmsta bybo som inte har något att göra. Då slipper du träna upp nya hela tiden.

• Låt flera bybor bygga på samma byggnad, det går snabbare då.

• Kom ihåg att alla sädesfält du anlägger efter ett tag måste förnyas.

• Bygg murar! Om du någon gång testar så märker du att det tar ett otroligt tag att plocka ner en mur, om du kommer på fel sida om den. Har du dessutom torn innanför muren så kan du känna dig säker. Ett tag i alla fall?

• Om du använder vakttorn, se till att du stoppar in någon pilbågssnubbe i dem, så skjuter dem dubbelt så många pilar.

• Se till att börja samla mat så fort som möjligt. Även fast du kanske inte behöver så mycket i början så kommer alla resurser till god användning så småningom.

Slutsats

Age of Empires 2: Age of Kings är mer än bara ett spel. Det är en hel stridssimulator, med en ordentlig dos historieläxa samtidigt. Visserligen blir det i vissa stunder rätt ont om den där stressade känslan som uppkommer när man är jagad, och vet att man har bråttom, men det här är ändå ett mycket bra spel, som kommer att ge många människor många sömnlösa nätter. Av oss på FragZone så får Aoe2 betyg 4 av 5 och vi tror att många unga människor kan förvänta sig det här spelet i julklapp.