Sen SpecOps kom ut så har verklighetstrogna 3D-action spel blivit en egen genre. Förutom SpecOps så finns kända titlar som Delta Force, Rainbow 6 och Hidden & Dangerous. Vad som utmärker de här spelen är verklighetstrogna vapen, riktiga skador och verkliga miljöer. I alla spelen har man även hjälp av några datorstyrda medspelare, som tyvärr oftast är mer i vägen än till hjälp. Vare sig AI:n på dina medspelare eller dina motståndare är något att ståta med och det gör att hela spelet känns mindre verkligt. SWAT3 visar inte bara framfötterna i avancerad AI, utan även i många andra områden som miljöer och ett mänskligt beteende hos motståndarna.

Singleplayer

SWAT3 utspelar sig under år 2005 då man under en vecka följer ett LAPD SWAT team som bekämpar en mängd olika terrorister och brottslingar. Man tar kontroll över ett av de så kallade D-teamen som är beteckningen på LAPD SWAT. Sedan ska man se till att med sina åtta man klara av alla uppdrag. Blir en av dina medlemmar skjuten så kan han antingen dö eller bara bli inaktiv för några dagar. Uppdragen har inte något egentligen sammanband förutom storyn, hur nästa uppdrag ser ut beror alltså inte på hur du löste det förra. Däremot får man statistik på hur man skött sig, som om man använt dödligt våld i onödan eller hur bra ledarskap man besitter.

Menyerna

Menysystemet är tyvärr en av nackdelarna med spelet, där det är ganska svårt att ställa in allt hur man vill ha det. Många saker som man tycker man själv borde kunna bestämma på vilka knappar de skulle ligga går inte att ändra. Finns en möjlighet att gå in i SWAT3 config filen och själv göra ändringar, fast det rekommenderas inte då det är lätt att ändra fel saker. För övrigt så är menyerna och interfacet godkänt, utan några snitsigheter men även utan några fel.

Man har även möjlighet att läsa om LAPD SWAT historia och ta en närmare titt på deras utrustning och arbete. Bäst av allt är nog att där finns detaljerade guider på hur man ska agera i olika situationer, allt enligt riktiga SWAT regler.

Banorna

Banorna består av extremt verkliga miljöer, varav vissa är exakta kopior av riktiga platser. Man får bekämpa brottslingar i allt från vanliga villor till flygledartorn och kloaker. De är detaljrika och innefattar allt som behövs för att göra att byggnaden verkar autentisk. Allt jag har att invända mot banorna är att de är för få. Hade gärna spelat mer än de 16 uppdragen, där några spelas på samma banor.

Elementet och kontrollen

I varje uppdrag tar man kontroll över en så kallad "element leader", och har två grupper under sig, red och blue, med två medlemmar i varje. Till skillnad från Rainbow6 där man kan ta kontroll över vilken gubbe som helst så spelar man enbart en karaktär i SWAT3. De andra datorstyrda medspelarna måste man styra via kommandon. Själva kommenderingen av medspelarna är faktiskt exemplariskt gjort, väldigt sällan jag har haft nåt att påpeka om hur det är gjort. Som exempel kan vi ta hur man kan öppna en dörr i silent mode. Man sätter siktet mot dörren, väljer team "blue" med siffran 3, sedan siffran 4 för "cover". Då går "blue" o ställer sig en bit ifrån med vapnena redo och siktar mot dörren. Sedan kommenderar man "red" med siffran 2 och väljer sedan "stack" så att de båda poliserna går fram och ställer sig bredvid dörren. Sedan väljer man "red" igen och säger till dem "Try Door". Är den inte låst så öppnas den och skulle någon terrorist stå innanför så beordrar team "blue" som ser in i rummet att terroristen ska lägga ner sitt vapen. Höjer han det istället eller börjar skjuta så gör poliserna processen kort med honom.

Nästan alla kommenderingar kan göras med två snabba tangenttryckningar. Först väljer man om hela elementet, team red eller team blue ska utföra något och sedan vad som ska göras. Vad man har möjlighet att välja beror på vilket mode man är i (dynamic eller silent) och vad man riktar siktet mot.

AI:n

Banorna, grafiken, ljuden, animeringarna och vapnen är alla realistiska, bra och genomarbetade. Men ändå är det inte något av det som är det bästa med SWAT3, utan det är nämligen AI:n på Terrorister, gisslan och främst på dina egna poliser. Nu slipper man att sina poliser går i ett led in framför en terrorist med en AK-47 som smattrar ner en efter en. Nu går de sakta fram till dörren, väljer du så kastar dom först in en "flashbang", eller så tittar dom försiktigt runt hörnet med vapnet framme. Oftast är det säkrare att skicka in ditt team istället för att själv gå in, de skjuter bättre, kolla alla vinklar och vrår och lämnar sällan något åt slumpen.

Det klassiska i liknande spel är när dina medspelare går upp för en trappa och går med ryggen mot en motståndare som står högre upp, vilket leder till att dina datorstyrda medspelare oftast får åka till AI himmeln. Men inte mera, nu följer dom väggen, och tittar hela tiden uppåt där det finns risk att någon visar sig. Man kan inte säga till medspelarna att sköta sig själv, men de gör ändå otroligt mycket på egen hand. Skickar man in dem i ett rum, så öppnar de dörren, springer in och beordrar gisslan och terroristerna att gå ner på knä. Sedan ser de till att sätta handklovar på alla och säkrar varenda meter i rummet innan de rapporterar "clear" till dig.
Terroristerna är inte helt dumma de heller, råkar de se dig så springer de snabbt och tar skydd bakom ett hörn och tittar försiktigt ut med vapnet redo. Man vet aldrig hur en motståndare ska reagera, som polis så måste man försöka arrestera så många som möjligt utan att skjuta dem. Så när en brottsling står med vapnet riktat mot dig och du skriker till honom att lägga ned vapnet så gäller det att ha nerver för att inte sätta en salva i honom.

Finns faktiskt väldigt få brister i AI:n, den enda jag sätt är när en datorstyrd spelare ska använda en sorts kamera för att se att det är tomt i rummet. Han plockar fram kameran, och går fram och ställer sig i dörröppningen. Skulle det då stå någon rakt inne i rummet så har han inget vapen uppe och faller lätt offer för några kulor. Detta löser man lättast genom att själva kolla rummen, eller att välja att slänga in en flashbang istället.

Multiplayer

Inte mycket att säga om det här, tyvärr finns inte multiplayer i SWAT3. Möjligt att det kommer ett tillägg senare för just detta.

Vapen och utrustning

Man har tillgång till samma utrustning LAPD SWAT har i sin arsenal. En kraftfullare M4A1 för terrorister med skyddsvästar eller för att skjuta ickedödande gummikulor, en mindre MP5:a och även en ljuddämpad version av denna, ett hagelgevär som kan användas till att spränga dörrar och till sist en 1911-A1 revolver. Förutom detta har man tårgasgranater, flashbangs som är en sorts granater som lyser starkt så det ska blända eventuella motståndare, spionkamera för att kunna titta runt hörn och en hel del annat smått och gott. Inget fel på arsenalen alltså.

Grafik och ljud

Grafiken är det absolut inget fel på, snygga miljöer och väldigt verkliga animationer. Det finns reflekterande speglar, snygga ljuseffekter och extremt välgjorda texturer. Det är kanske inte lika effektfyllt som Quake3Arena t.ex., men det är klart tillräckligt bra för att se riktigt snyggt ut.. Ljudet är det heller inget fel på. Vapenljuden är mest största sannolikhet tagna från riktiga vapen eftersom utvecklingsgruppen haft bra kontakt med riktiga LAPD SWAT. Både gisslan och terroristerna talar mycket och det är inte ovanligt att terroristerna förolämpar en efter man satt på handklovar. Vill man så finns där även en ganska passande bakgrundsmusik att lyssna på, om man nu tycker musik passar i ett sånt här spel.

Slutord

Enligt mig är SWAT3 det bästa verklighetstrogna 3D-action spelet som finns just nu. Gillar man bara spel där man ska kunna springa runt och skjuta på allt som rör sig så passar det här spelet kanske inte så bra, men vill man ha ett taktiskt, verklighetstroget action spel så är det här perfekt. Man slipper även problem som i Rainbow6 där man måste ägna timmar åt att lägga upp anfallsstrategi, eftersom SWAT ofta får gå in i byggnader utan att veta hur det ser ut inomhus så är det nästan bara att tuta o köra. En del förbättringar kunde göras för att göra spelet perfekt, lite bättre menyer, en aning bättre AI i just vissa situationer och en bättre användning av gisslan. Skulle terrorister använda gisslan som skydd så skulle det skapas en del riktigt häftiga situationer. Men, man kan inte få allt, det är ändå ett av de bästa spelen jag spelat.

Gillar ni den här sortens spel, tveka inte utan gå ut och köp det direkt.