Recension

Recension
Quake 3 Arena

Quake III Arena

Av 2000-01-08 19:43

Genre: Action, Förstaperson, Sci-fi
Testplattform: PC
Utgivare: Activision
Utvecklare: Id Software
Releasedatum: 1999-12-05

Efter att ha släppt ett antal testversioner och ett demo så är Quake 3 Arena äntligen här i fullversionen. Spelet hann precis ut lagom till den värsta julrushen, frågan är dock om id Software släppte spelet halvklart för att hinna klart med det innan julen? Är spelet tillräckligt bra för att ta över från Quake1 och Quake2 och även slå Epics Unreal Tournament. Vi har lagt vantarna på ett exemplar och hårdtestat.

Singelplayer

Till skillnad från tidigare spel i Quake serien så finns det inget riktigt singelplayer läge med en historia där du ska klara nivå efter nivå. Istället så har man ersätt det traditionella systemet med dueller mot datorstyrda motståndare. Man kan välja att spela valfri bana mot valfritt antal botar eller att spela på banorna i en viss ordning med en 1on1 duell i slutet på varje grupp av banor. För att spelet ska passa både nya och rutinerade spelare så har man gjort fem olika svårighetsgrader där den lättaste passar bra för riktiga nybörjare och den svåraste ger även eliten en match. Att det är roligare i längden att spela mot riktiga spelare är en självklarhet, dock så är botarna bra träning för nya och medelbraspelare om man inte kan vara uppkopplad konstant.

Menyerna

Efter att ha sett det imponerade introt där Sarge modellen med en cigarr i mungipan tar sig an en hel hop av fiender hamnar man i huvudmenyn. Menyn i Quake 3 Arena fullversionen är exakt likadan som den i demot och är lättnavigerad. Nybörjaren bör snabbt hitta de viktigaste inställningarna så som kontrollerna, grafik och ljud inställningar. För den mer vana användaren kan man förutom de relativt få menyinställningarna givetvis även ändra i den klassiska konsolen. Eftersom Q3 är ett multiplayerspel i grunden så har id Software byggt in en serverbrowser som själv letar efter servrar. Ett plus för att menyerna är lättnavigerade men att kunna ställa in lite mer i dem hade inte skadat.

Banorna

Det finns hela 29 olika banor att välja mellan att gibba loss på i Q3. Av dessa 29 banor 19 av dem deathmatch banor, 4 CTF banor samt 6 duell banor. Banorna håller i regel medelmåttlig klass, fast som vanligt så finns där några bättre banor som nog blir de mest spelade. Tyvärr finns det också en hel del bottennapp, bland annat den nya genren av stora öppna rymdbanor utan väggar. Nytt för Quake 3 är att man har ersatt hissar och stegar med så kallade jumppads. Dessa används flitigt på speciellt rymdbanorna där det är enormt mycket hoppande fram och tillbaka. Detta gör att man slipper stå utsatt i en hiss eller på en stege, men gör det lätt för bra spelare att räkna ut var man kommer hoppa.
En annan liten besvikelse för mig var att duell banorna inte riktigt håller måttet (undantaget Tourney4), vilket tyvärr kan leda till att det är väldigt få banor som blir standardbanor i dueller.

Vapnen

Det finns nio olika vapnen att välja på i Q3 och inget vapen är speciellt överraskande. Quake2 favoriten railgun är tillbaka fast i lite sämre form. Även plasman från Doom visar sig igen. Annars är det de vanliga gamla vapnen som raketgevär, granatkastare, hagelgevär och maskingevär som visar sig igen. BFGn som är väldigt omdiskuterad liknar mer ett snabbskjutande raketgevär än den gamla BFGn vi är vana vid.

AI:n

AI:n på botarna i singelplayer är inte särskilt tillfredsställande. På de högra nivåerna siktar de som gudar men tyvärr så uppträder de inte särskilt likt människliga spelare. På högsta svårighetsgraden så är boten även för bra då den träffar dig så fort du sticker fram huvudet. ID Software skryter på kartongen att de har skapat världens mest verklighetstrogna botar, detta är dock långt ifrån sanningen, i själva verket uppträder de oftast bara dumt och ostrategiskt. Ett plus är dock alla kommandon man kan ge botarna när man spelar lagspel.

Mulitplayer

Quake 3 Arena är i grund och botten ett rent multiplayer spel. Därför bör spelets bedömning bygga på hur multiplayer aspekten av spelet är. Likt i Singelplayer så finns det fyra olika spelsätt att välja mellan, dessa är FFA, Tournament, Team Deathmatch och Capture The Flag. FFA går likt i alla andra spel ut på att döda allt som rör sig och detta kan vara fruktansvärt kul i Quake 3 Arena så länge du har folk som är jämnbra mot dig. Tournament i Quake 3 Arena är mycket bra upplagt med att vinnaren står kvar och den som har väntat längst får spela först.

Både Team deathmatch och Capture the flag spelas med fördel i klaner för att taktik och lag ska fungera bra. Men har man tur kan man ändå spela roliga matcher med personer man inte känner. Stora fördelar jämfört med IDs tidigare spel är att det finns en ruta som visar hälsan, position, vapen och eventuella power-ups som dina lagkamrater har. Detta gör det mycket lättare i lagspel då man slipper skriva samma information till varandra istället.

En av de viktigaste bitarna i multiplayer är givetvis nätverkskoden, denna är förhållandevis bra i, men trots vad John Carmack säger så kvarstår faktum att nästan allt annat än ISDN eller bättre gör det svårspelat för bra spelare. Nya spelare kan nog spela utan att märka för mycket lagg, men för att verkligen slippa behöva förutsäga var de andra spelarna ska befinna sig för att man ska träffa, så är ISDN eller allra minst ett 56.6 modem ett krav.

För att spela på Internet krävs det att du har en cd-key som du får med när du köper spelet. Detta har vållat stora problem då många av misstag har råkat ge ut den på olika sätt. Andra problem är att Authenticationservern som kollar att du har en korrekt cd-key ofta strular och du därmed inte kan spela på Internet. Tyvärr så har id Software endast en Authentication server i USA vilket kan ge oss européer problem ibland. Något som id dock lyckats otroligt bra med är att få bort alla fuskare ifrån servrarna som använder modiferiade paks osv, detta görs genom att servern känner av om du har en orginalpak eller en modifierad.

Grafik och ljud

För att beskriva Quake 3 Arenas grafik finns det bara ett ord, nämligen magnifikt. Grafiken slår allt vi hittills sett i spelväg. Denna otroligt snygga grafik kräver dock att du har en rejäl dator samt ett bra grafikkort. Systemkraven är satta till Pentium 266 med ett Voodoo 1 kort vilket spelet knappast är spelbart på. För att ha så hög fps (frames per second) som möjligt så är det ultimata system en AMD Athlon eller en Pentium3 utrustad med ett GeForce eller annat supergrafikkort. Ljudet i Q3 är varken imponerande eller revolutionerande. Det var tidigare tal om att Ninch Ils skulle göra musiken till spelet men så blev inte fallet och nu är musiken ganska enformig och i längden plågande. Inte heller vapenljuden imponerar och hagelbössan låter mer som en ärtskjutare än en hagelbössa. Skärpning id!

Känslan

Trots allt gnäll på ljudet, botarna med mera så är id Software när allt kommer omkring fortfarande bäst på det mest väsentliga, nämligen spelkänslan. När man drar igång Q3 för att bara spela några minuter är det otroligt lätt att bli sittande i flera timmar och glömma bort allting annat. Q3 har verkligen lyckats fånga det bästa av QW och Q2 och lyckats blanda det bra. Att lyckas tajma Quadden perfekt och sedan gå ut och röja hela banen är en helt obeskrivlig känsla som inte kan beskrivas utan måste upplevas. ID har återigen visat att de är herren på täppan när det gäller känslan i spelen.

Sammafattning:

Trots massiva klagomål på testversionerna så har id Software ändå lyckats att göra ett kanonspel som dessutom inte haft ett enda uppskjutet relasedatum. Efter en hård kamp med EpicGames och Unreal Tournament kvarstår faktum att id Software fortfarande är kungen av 3D-action spel. Dock har även solen sina fläckar, bättre Authentication server och ännu bättre AI på botarna hade inte skadat. I längden känns det som att det inte spelar någon större roll då spelet är helt underbart att sitta och spela online. ID Software har lyckats med det ingen trodde var möjligt nämligen att göra ett spel som passar både QW och Q2 spelarna. Att grafiken sedan är det värsta som jag skådat är som grädden på moset. Räkna med att en hel del företag kommer göra allt för att få licensera Quake 3 Arena motorn.

Till sist bad vi även några elitspelare säga vad de tycker om Quake 3 Arena:

[MM]Blue:

Jag gillar att det är snabbt och det händer mycket hela tiden. Själva grafiken är finfin även om jag inte spelar med snygg grafik. Känslan är det som gör att jag spelar Q3 istället för något annat som t.ex. UT.

LakermaN_of_SC:

Jag tycker inte att Quake 3 är lika roligt som Quake 1 var på sin tid men det är kul med någonting nytt att spela. Känslan är ganska ok när man vant sig vid den även om den känns lite stel ibland. En sak jag tycker är lite synd är att det inte verkar finnas så många trick att lära sig i spelet, men det kanske kommer efter ett tag.

[9]Spice:Quake 3 är spelet som har potentialen att bli det bästa FPS spelet hittills. Om ID bara kunde släppa på lite mer fart i spelet, tex ta bort Clipping brushes (osylinga väggar så man inte ska fasta i små kanter, som resulterar i att mindre trick går göra och mer mänskliga fel tillåts i spelet utan konsekvenser).
Lite mer luftkontroll och snabbare raketer (kalla mig ett qw freak om ni vill) så skulle spelet sopa mattan med allt.

Av Carl Persson (Cal)


FZ:s betyg: 

 Mästerligt!


Kommentarer
Kommentarerna nedan skrivs av läsarna. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ