Bakgrund

De som kan sin Star Trek fakta vet att skeppet Voyager av någon anledning transporterats långt bort från jorden och bort från de kända delarna av galaxen. Precis som serien så utspelar sig spelet under resan på väg tillbaka till jorden. För att hantera alla svåra situationer Voyager hamnar i så har Tuvok startat en liten vältränad grupp kallad The Hazard Team. De får ta alla de svåraste uppdragen Voyager ställs inför, och självklart är du en i gruppen.

Quake3?

Raven Software har lyckats bra med att använda Q3motorn. Det märks klart att det är den de använder, både i grafik och i spelsätt. Dock så har de sett till att ändra så mycket så det ändå finns en bra Star Trek känsla över själva spelet. Men Elite Force har alla fördelar från Quake3, bra nätkod, bra grafik, bra kontroll och bra möjlighet att skapa varierande banor.

Singleplayer

Singleplayer är både spelets starka och svaga sida. Här har Raven Software lyckats bra med att skapa Star Trek miljön och rätt känsla. För att göra det mer likt Star Trek så har man oftast några datorstyrda medhjälpare som följer med har diverse funktioner under spelets gång. Hjälper man dem inte kan de lätt dö, vilket gör att man har ett mindre vapen att försvara sig med. Radiokommunikationen mellan Voyager och en själv ser också till att öka spelupplevelsen. Tyvärr är Singleplayer kampanjen helt för kort och det tog mig bara två dagar att klara av den. Det jag dessutom saknar är Star Treks normala variation i uppdragen, här är nämligen alla inriktade på samma mål.

Multiplayer

Multiplayer kan i stort sett beskrivas med ett ord: Quake3. Det bygger på samma system som Quake3 med botar eller riktiga motståndare. Tyvärr känns det inte alls som Star Trek att springa runt och skjuta Borg som har precis samma vapen som en själv. Det är klart spelbart, men slår knappast Quake3 i multiplayer.

Grafik och ljud

Grafiken är klart bra och ljudet går inte heller att klaga på. Grafiken ger en bra känsla, medan ljudet skulle kunna användas för att göra miljön mer verklig. Men som ni ser på screenshotsen så ser det riktigt bra ut.

AI

Det ofta dåligt använda ordet AI lyser med sin frånvaro i Elite Force. Möjligen så är botarna i Multiplayer lika smarta som i Quake3, men i Singleplayer så är det riktig Doomstil på motståndarna. När man går över en viss linje så väller de fram, man skjuter dem, går till nästa linje och proceduren upprepas.

Fastän det låter som jag inte alls gillade det här spelet så var det ganska kul att spela. Tyvärr helt för kort för min smak och det krävs nog att man är ett Star Trek fan för att verkligen uppskatta det. Är man däremot det så tror jag nog man verkligen kommer att gilla det. En del filmsekvenser och scriptade scener gör att Singleplayer inte känns alltför monotont, men det kommer tyvärr inte i närheten av spel som Thief eller Deusex.