Recension

Recension
Ultima Online: Third Dawn

Ultima Online

Av 2001-05-01 20:25

Genre: Fantasy, MMORPG
Testplattform: PC
Utgivare: EA Games
Utvecklare: Origin Systems
Releasedatum: 1997-09-30

Onlinerollspelen, eller MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) som många kallar det, är på stark frammarsch för tillfället och fler och fler utvecklare väljer därför att försöka slå sig in på marknaden. En av pionjärerna inom genren var Ultima Online. Även om det fanns andra online-rollspel tidigare, t.ex. Meridian 59, så var UO det första MMORPG:et som verkligen slog igenom och fick en stor skara trogna spelare. Utvecklarna Origin la nyligen ner Ultima Online 2 med motiveringen att de istället skulle satsa på att bygga vidare på Ultima Online och det samhälle som växt fram kring spelet. Ultima Online: Third Dawn är ett steg i rätt riktning för att lyckas med detta, då de lovar bättre grafik, nya världar, fler monster och bättre gränssnitt. Quas har dragit på sig rustningen och gett sig ut i Britannia för att se om Third Dawn verkligen är en så stor förbättring som Origin utlovar.

Innan jag ger mig in på vad Third Dawn har att erbjuda, kan det vara en bra idé att förklara vad Ultima Online är för alla er som ännu inte kommit i kontakt med spelet. Precis som Everquest och Asherons Call är UO ett online-rollspel, och är i dagsläget det närmaste man kommer ett riktigt rollspel. UO låter nämligen spelarna bli nästan vad som helst, även om det självklart är inriktat på äventyr och strider. Men den som vill kan bli bagare, smed, alkemist, fiskare med mera. Ultima Online förlorar tyvärr mycket på en riktigt gammal grafikmotor som inte uppdaterats speciellt ofta genom åren. Man ser spelet från en toppvy likt den i Diablo, vilket gör det svårare att leva sig in i världen än vid exempelvis den förstapersonsvy som finns i Everquest.

Third Dawn

Det är just grafiken som är ett av de tyngsta säljargumenten bakom Ultima Online: Third Dawn, men Origin försöker även locka med att det finns en helt ny kontinent att utforska och därtill flera nya monster. Då jag själv spelade UO för något år sedan, var jag självklart intresserad av att se om Third Dawn kunde återuppliva vad som annars börjat bli ett ganska gammalt och utnött spel.

Grafiken

Den största skillnaden man märker hos grafiken är att karaktärerna, djuren och monstren nu är i 3D – åtminstone till viss del. De består nämligen fortfarande bara av åtta olika animationer (när de vänder sig upp, upp höger, höger osv.), men när de rör sig eller står stilla ser man att animationerna ser mycket bättre ut. På samma sätt har din paperdoll, bilden av din egen karaktär, blivit mycket snyggare. Nu är den nämligen helt i 3D och utför samma rörelser som din karaktär. Kanske inte väldigt användbart men ändå ett plus. Ett annat område som blivit förbättrat är partikelsystemet, vilket gör att magi ser bättre ut i Third Dawn.

Men fortfarande är den största delen av grafiken oförändrad och ser likadan ut som den gjorde för något år sedan. Även om den nya grafiken är ett klart plus, lever den tyvärr inte alls upp till de förväntningarna man har på spel idag. Dessutom skär sig blandningen mellan gammal och ny grafik ibland.

Ilshenar

Third Dawn ger köparna tillgång till en helt ny kontinent, Ilshenar. Det kan vara guld värt för den erfarna spelaren som redan kan den ursprungliga kontinenten Brittania utan och innan. Däremot är det kanske inte lika viktigt för nybörjaren som utan problem kan spendera månader på att bara utforska Britannia. På den nya kontinenten får man dessutom möta en mängd nya monster och djur.

Trammel, Fellucca och Latency

Även om det inte helt och hållet har med Third Dawn att göra så är det ändå ett måste att ta upp, nämligen ’lagget’. För ungefär ett år sedan delades världen upp i två, Trammel och Fellucca. I Trammel finns det hårda regler mot vad man får göra och PvP (player vs player) strider är ganska begränsade. I Fellucca tillåts däremot desto mer, dock är denna världen tyvärr ganska glest befolkad. Kontentan är dock att det nu finns två världar istället för en och många säger att detta bidrar till att det nu ’laggar’ mer än tidigare – medan andra hävdar att laggen i själva verket beror på Third Dawn självt. Men i vilket fall så laggar det klart mer nu än när jag tidigare spelade. Förr kunde jag sitta med ISDN mot en server i USA utan större problem, medan det nu är det näst intill ospelbart när jag har en 10MBit lina till en europeisk server.

Slutord

Third Dawn är tyvärr en ganska stor besvikelse för mig. Även om mitt missnöje kan bero på att jag hade lägre krav när jag spelade Ultima Online för några år sedan, var inte Third Dawn tillräckligt för att göra UO konkurrenskraftigt igen. Fastän delar av grafiken förbättrats, är de fortfarande långt efter dagens spel tekniskt sätt. Självklart finns det även bra saker med UO. Som påpekats tidigare, är det ett av de bättre rollspelen med tanke på att man kan bli och utföra mer än vad man kan i många andra MMORPG.

Third Dawn kan vara intressant för veteranerna som vill få en ny värld, ny grafik och nya monster - men jag är rädd för att förändringar av det här slaget riskerar att avskräcka gamla spelare snarare än att locka dem. För nybörjaren skulle jag hellre rekommendera Everquest, som är ett säkrare kort - även om jag säkert tror UO fortfarande drar en och annan spelare. Ultima Online Third Dawn får en svag trea på grund av att det misslyckas med att förbättra UO så pass radikalt som Origin trots allt velat göra gällande, även om det förvisso tillför Ultima Online en liten men ny gnista.

Testat på:

Pentium III 933MHz
256MB RAM
Geforce2 GTS 32MB
Windows 2000


FZ:s betyg: 

 Bra


Bilder

Twittra

Facebook

Kommentarer
Kommentarerna nedan skrivs av läsarna. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ