För er som helt lyckats undvika att höra om Rainbow 6 kan en kort introduktion vara på sin plats. Spelet är baserat på författaren Tom Clancys bok med samma namn. Rainbow 6 är en specialstyrka vars mål är att bekämpa terrorism över hela världen. Spelet i sig är ett taktiskt FPS-spel (first person shooter) spel. Man kan planera hur uppdraget skall utföras in på minsta detalj, vilka soldater som skall delta, vilken rutt de skall ta och hur de skall ta sig fram. Sedan tar man sig rollen som en av gruppernas ledare och försöker utföra uppdraget.

Vad är nytt då?

Även om Rogue Spear: Black Thorn är ett fristående spel, originalspelet krävs alltså inte, så hittar man inga större förändringar. Man får 9 stycken nya singleplayer banor och 6 multiplayer/tränings-banor varav några bara är variationer på tidigare. Det finns även 10 nya vapen, bland annat M60-maskingeväret. Ett nytt spelsätt har även smygit sig in, vilket verkar vara uppskattat av alla Rainbow 6-fans. Lone Wolf går ut på att en välutrustad spelare tar på sig rollen att vara Lone Wolf. De andra spelarna skall sedan tillsammans försöka skjuta honom, den som lyckas får ta rollen som ensamvarg nästa runda. För övrigt ser Black Thorn ut precis som de tidigare spelen har gjort. Menysystem, grafik och karaktärerna är alla desamma som innan.

Jag var själv ett stort fan av Rainbow6 när det släpptes, och testade även några av tillägen som kom efteråt. Men tyvärr börjar serien kännas ganska uttömd vid det här laget. Det är fortfarande ett bra spel, men tillägen ger absolut inga nyheter. Grafiken börjar dessutom bli något gammal, då de flesta liknande spel idag ser klart bättre ut. Rogue Spear: Black Thorn kan möjligen vara ett spel för de som fortfarande inte tröttnat på Rainbow 6, men för er andra råder jag er att istället vänta på Ghost Recon för en stridssimulator med lite innovation.