Av 2002-07-06 02:00

Genre: Action, Fantasy, Rollspel
Testplattform: PC
Utgivare: Infogrames
Utvecklare: Bioware
Releasedatum: 2002-06-28

Begreppet rollspel måste vara en av de mest felaktigt använda termerna inom datorspelsbranschen. Så fort ett spel har minsta antydan till att man kan förbättra sin karaktär genom att öka attribut och färdigheter hamnar det i facket rollspel, utan att ha det minsta med riktigt rollspelande eller de klassiska icke digitala rollspelen att göra. Men det finns undantag, och vissa gör allt vad de kan för att få de erfarna rollspelarna att känna sig hemma i datorspelsvärlden. Bioware försöker åstadkomma detta i deras Neverwinter Nights genom att basera spelet på de senaste Dungeons & Dragons reglerna, och dessutom gör man ett tappert försök att återskapa Dungeon Mastern (spelledaren) som finns i de traditionella rollspelen.

Som i de flesta riktiga rollspel är skapandet av sin karaktär en väsentlig del av spelandet. Man får till en början välja kön, folkslag, utseende, yrke och personlighet. Val av folkslag (alv, människa, dvärg, osv.) ger en vissa specifika för- och nackdelar. Personligheten bestämmer vilka yrken man kan välja, och man bör även se till att spela efter denna personligheten för att vara säker på att man kan fortsätta avancera inom det valda yrket. T.ex. så måste en druid eller paladin vara relativt god och riskerar att bli tvingad att byta yrke om han/hon gör för många onda handlingar. Förutom detta så kan man ställa in attribut såsom styrka, intelligens, fingerfärdighet, hälsa, etc. för att anpassa karaktären till sitt spelsätt.

För de som inte är insatta i reglerna för Dungeons & Dragons, så kan man i Neverwinter Nights avancera sin karaktär från level 1 till level 20. Man kan välja om man vill göra detta inom ett av yrkena eller så kan man kombinera flera för att få tillgång till fler olika färdigheter. Med jämna mellanrum när man ökar i level så får man också välja nya färdigheter. Detta kan vara allt från att man kan slåss med två vapen samtidigt till att man blir mer uppmärksam och därmed lättare upptäcker gömda monster. Det går ganska snabbt att komma upp till level 20, vilket kan ses som negativt om man gillar att jaga erfarenhetspoäng och få nya färdigheter.

Till skillnad från en del andra rollspel får man i Neverwinter nöja sig med att kontrollera en karaktär. Man kan dock ändå få hjälp i sina uppdrag genom att hyra en av de många legosoldaterna. Vissa av karaktärerna har dessutom följeslagare i form av djur eller åkallade monster. Singleplayer-delen i Neverwinter Nights består av fyra kapitel, där man på olika platser i världen skall utföra uppdrag. Förutom huvuduppdragen så finns där ett antal andra problem man kan lösa för att få erfarenhetspoäng och föremål. Men singleplayer-delen är ändå väldigt linjär och det är sällan man kan välja vad man vill göra eller hur man vill utföra det. Det tar inte heller alltför många dagar innan man spelat sig igenom den och det är föga lockande att spela om den igen bara för att testa en annan sorts karaktär.

Fighting-inriktat

Ett annat problem med singleplayer-delen, och även spelet i stort, är att det är väldigt inriktat på fighting. Därför blir fighter-klassen överlägsen många av de andra yrkena, som istället har tillgång till en del färdigheter som man sällan finner användning för. T.ex. så kan en slagskämpe slå sönder kistor med hjälp av sin styrka istället för att låta någon dyrka upp dem, och han kan utlösa fällor utan att dö på grund av sin höga hälsa. Vissa andra karaktärer har till och med färdigheter som verkar vara fullständigt onödiga i singleplayer-delen, då de aldrig används. Förhoppningsvis så kommer detta lösas med hjälp av expansioner och hemmagjorda världar som ställer högre krav på att karaktärerna måste kunna göra annat än att slåss.

Neverwinter Nights Toolset

Huvudtanken bakom Neverwinter Nights, eller något annat rollspel för den delen, är inte singleplayer utan att spela med andra. Det går och rekommenderas att spela singleplayer-delen i multiplayer då den blir ordentligt mycket roligare. Men vad som verkligen lockar är hur enkelt det är att göra egna världar, vilket kommer leda till en uppsjö av hemmagjorda uppdrag och banor. Dessa görs med det så kallade Neverwinter Nights Toolset som man ganska snabbt kan lära sig behärska. Även om det finns möjligheter att göra sina egna avancerade scripts för att få NPC:s och monster att bete sig som man vill, kan man ganska enkelt skapa snygga miljöer och enklare konfrontationer.

Dungeon Mastern

I så gott som alla rollspel finns där en spelledare, ofta kallad Dungeon Master. Denne för storyn framåt och bestämmer i stort sett vad som skall hända härnäst. Neverwinter Nights är det första spelet som försöker efterlikna detta genom att lägga in vad de kallar en Dungeon Master klient. Detta är en speciell programvara vilken ger spelaren tillgång till ett nytt gränssnitt med en rad nya möjligheter. För det första är dennes karaktär osynlig och kan röra sig mycket snabbare än de vanliga spelarnas. Han kan skapa monster, lägga ut föremål och sätta ut NPCs (none player character). Det går också att ta kontroll över ett visst monster eller en NPC för att göra det lättare att skapa en bra story.

Även om Dungeon Mastern har tillgång till en mängd andra kommandon så blir det tyvärr svårt att riktigt efterlikna de som finns i de traditionella rollspelen. Det går nämligen t.ex. inte att skapa nya områden utan de måste existera innan spelet börjar vilket rejält begränsar valfriheten. Likaså är det väldigt stressigt att försöka hinna sätta ut nya monster och föremål innan spelarna hinner till platsen, vilket leder till att man måste planera allt som skall vara avancerat i förväg.

Grafik

Bioware låter spelaren uppleva Neverwinter och dess värld från en vy ganska lik den i Diablo, alltså sett snett uppifrån. Även om grafiken är klart godkänd och vissa områden är riktigt vackra kommer den inte i närheten av grafiken i t.ex. Dungeon Siege. Likaså är det ett problem att alla platser i spelet består av stora fyrkantiga områden med tydliga ingångar och utgångar till andra zoner. Man får t.ex. aldrig känslan av att man befinner sig i en stor skog då dessa skogar oftast består av 2 till 3 sammankopplade zoner av begränsad storlek.

Vad som dock är riktigt lyckat är effekterna och striderna. Oftast kan duellerna i rollspel vara ganska tama då alla involverade står still och med jämna mellanrum slår med sitt vapen. I Neverwinter Nights så kan karaktärerna istället ducka under slag, parera och göra flera olika snygga attacker. Dessutom rör sig alla kombattanter under striden vilket gör att det inte ser så stelt ut. Effekterna i form av trollformler, eld och explosioner är också imponerande välgjorda. Spelet är också ett av de första som använder dynamiska skuggor på ett riktigt bra sätt.

Neverwinter Nights kan kort och gott beskrivas med ett ord; potential. Det negativa är att singleplayer-delen som följer med spelet är alltför linjär och inte låter de flesta karaktärer komma till sin rätt. Men börjar spelare skapa sina egna världar och om det kommer fram duktiga Dungeon Masters kan spelet utan tvekan bli ett av de bästa rollspelen i dag. Tack vare det medföljande Toolset-verktyget kommer Neverwinter Nights troligtvis kunna leva länge och kan bli ett riktigt bra köp för rollspelsfantaster.

Athlon 1.2GHz
256MB RAM
Geforce4 TI4200 64MB