Namnet Sim City kan knappast vara obekant för någon. Spelen i Sim City-serien, framför allt Sim City 2000 som gjorde det stora genombrottet långt innan årtvåtusenbuggen var ett faktum, har hjälpt hobbystadsplanerare till framgång i nästan ett helt decennie. Men det är först i de senaste spelen som realismen börjar infinna sig på riktigt och i den senaste expansionen Rush Hour, som denna artikel egentligen handlar om, får vi ta kommandot över allt ifrån skolbussar till polisbilar i vår nybyggda stad.

Det hela kretsar i stort kring att hjälpa dig ta hand om din stad. När du spelar blir du serverad med erbjudanden om köruppdrag som kan vara allt ifrån att fånga biltjuvar till att köra skolbuss och frakta företagschefer. Som belöning om du skulle klara dessa uppdrag kan det finnas borgmästarpoäng (som förbättrar ditt betyg), extrapengar eller kanske till och med nya byggnader. Alla möjliga transportsätt finns här att leka med – såväl landbaserat som sjöfart och flygtrafik.

Styrningen hos dina farkoster är alldeles lagom avancerad, när man till exempel kör bil kan man med en knapptryckning välja om man vill köra i ”offroadläge” då man styr bilens rörelser helt på vägen, eller om man vill köra på spelets vanliga sätt, då man bara väljer fart och vilken väg fordonet ska ta i korsningar och dylikt. Sköter du dig och bygger ut din stad i samma takt som du kör omkring så kommer nya lok, polisbilar och brandhelikoptrar att låsas upp snabbare än du hinner stava till simulation.

Vad mer då? Jo, Rush Hour innehåller faktiskt mycket mer än möjligheten att styra spelets fordon. Till hjälp för stadsplaneringen hittar man en mängd godsaker, framför allt i planeringen av vägar och trafik. Egentligen är det detta vi tränas på när vi spelar det för Rush Hour specifika övningsavsnittet som medföljer. Vissa städer till exempel består av mindre öar där människor bor, men där de kanske inte just jobbar. Att bygga jättelånga broar är både besvärligt och dyrt, så varför inte en bilfärja? Nog blir du inte heller särskilt förvånad när jag skriver att till och med bilfärjan går att köra?

En del stora städer, exempelvis ett par amerikanska, har förutom tunnelbana under jord även delar av spårtrafik i marknivå. Hittills i Sim City har vi som stadsplanerare varit begränsade till antingen underjordiska spår eller spår längs marken. Men nu ges vi dessutom möjligheten att bygga upphöjda spår, som också går att koppla ihop med tunnelbanan. Även enkelriktade gator och avenyer står på listan över nyheter.

Är du en simuleringsjunkie så har du antagligen spelat igenom Sim City 4 både en och två gånger och vet mer än de flesta om livet som borgmästare. Ändå vill jag påstå att expansionen Rush Hour kommer ge ett större djup till din stad. När man för en stund tröttnat på att bygga kan man dyka ner till gatunivå och köra sopbil en stund för att göra staden renare – det är nästan bara spelarens fantasi som sätter gränserna.

Rush Hour är visserligen en expansion, men likväl en välmatad sådan. Visst klarar man sig utan den, men med Rush Hour blir Sim City 4 plötsligt betydligt mycket roligare. Av mig får RH 3½ i betyg. Jag anser att Rush Hour verkligen är en expansion värd pengarna för den som gillar Sim City 4, men om du inte tyckte om orginalspelet så kommer du sannolikt tröttna snabbare än en Daikatana-skiva sprängs i en 700W-micro.

Pentium4 3,06GHz
Geforce FX5200 64MB
Windows XP Pro