• Dedikerad server med 128 spelare (släpps separat under hösten)

• Ny typ av dynamisk kampanj som är mera resursbaserad än den i IL2 FB

• Flera nya objekt och ett par mindre ändringar i uppdragseditorn

• Synliga 3D-gubbar som bemannar luftvärnskanoner på skepp och artilleripjäser

I övrigt är Pacific Fighters som sagt väldigt snarlikt Forgotten Battles i fråga om ljud, grafik och detaljer. Detta är testat tidigare här på FZ och du hittar recensionen här.

Installation

En av de bästa funktionerna med Pacific Fighters är att det går att integrera med Forgotten Battles om du har det installerat. Man bakar då ihop de två programmen och du får tillgång till bägge världarna. Detta kräver dock att du har Forgotten Battles och dess tilläggspaket ACE Expansion Pack. Självklart kan man installera Pacific Fighters fristående om man inte äger de ovanstående programmen, men jag rekommenderar varmt att du skaffar dig båda (varför kommer jag till i slutet av testet).

Efter installationen får du pilla med en hel del inställningar för både bild och ljud. Det krävs precis som tidigare med IL-2-serien lite tweakande innan man får till det som är bäst. Är man riktigt seriös väljer man custom på både ljud- och bildinställningarna och provar sig fram.

Huvudmenyn

Nedan följer en beskrivning av innehållet i huvudmenyn och vad de olika alternativen och spellägena innebär.

• Single Missions
    Här kan du välja att flyga enstaka uppdrag hämtade från olika slag under kriget i Stilla havet. Du kan välja att flyga för IJN (Imperial Japanese Navy), RN (Royal Navy) och USN (United States Navy). Efter att du valt allians kan du välja flygplanstyp, och sedan välja olika uppdrag som finns för just det flygplanet. Uppdragen är hyfsat välgjorda och kan i vissa fall innehålla en stor mängd objekt som gör att även du som har en kraftfull dator behöver dra ner lite på grafikinställningarna för att få det att flyta acceptabelt. Anfallet vid Pearl Harbor är ett sånt exempel. Här finns även träningsuppdrag för att lära sig starta och landa på hangarfartyg med olika plan.

• Pilot Career
    Denna del motsvarar en kampanj där du kan inleda en karriär i de olika ländernas flygstyrkor för att avancera i erfarenhet och grad. De allianser du kan välja mellan är IJA (Imperial Japanese Army, japanska arméflyget, landbaserat), IJN (Imperial Japanese Navy, japanska marinflyget, hangarfartygsbaserat), RAAF (Royal Australian Air Force, australiensiska flygvapnet), RN (Royal Navy, brittiska flottan, hangarfartygsbaserat), USAAF (United States Army Air Force, amerikanska arméflyget, landbaserat), USMC (United States Marine Corps, amerikanska marinkåren, varierar) och USN (United States Navy, amerikanska flottan, hangarfartygsbaserat).

Kampanjenerna är dynamiska, vilket innebär att ju bättre du och dina lagspelare lyckas i varje uppdrag, dessto bättre går kriget mot din fiende. Du kan följa din pilot och din divisions framgångar genom att titta igenom en dagbok.

Uppdragen innebär i många fall att man flyger otroligt långa transportsträckor innan det händer något vilket kan tråka ut de flesta. Detta skall åtgärdas med en så kallad "timeskip-funktion" men till skillnad från andra spel med just timeskip/timejump så är detta inte något annat än en accelerering av tiden där rutan blir svart och du ser en klocka som tickar.

• Multiplayer
    Den kanske mest givande delen av Pacific Fighters är multiplayer. Att flyga mot och med mänskliga spelare går inte att jämföra med att möta den datorkontrollerade AI:n. Du kan välja att vara värd eller gå med i tre olika spellägen:

Dogfight: Spelare flyger mot varandra på en karta och skjuter ner varandra i jakten på poäng. När du blir nedskjuten kan du ta upp ett nytt plan och flyga igen. Endast spelare kan kontrollera flygplanen och datorkontrollerade AI:n är begränsad till stationära objekt såsom luftvärn, stillastående fartyg m.m.

Co-Op: Spelarna flyger ett uppdrag där du kan välja att flyga på två olika sidor, men lite beroende på hur uppdraget ser ut så finns det ibland bara en sida. AI-piloter kan till skillnad från dogfight-läget flyga flygplan och styra stridsvagnar, fartyg m.m som är förprogrammerade enligt en rutt. När du blir nedskjuten kan du inte hoppa in i ett nytt flygplan utan du får vänta tills uppdraget är över och värden laddar ett nytt uppdrag.

Online Campaign: Liknar kampanjen som du kan flyga offline i spelläget Pilot Career. Skillnaden är att du kan flyga med och mot mänskliga spelare. Online Campaign är identiskt med Co-Op-läget, fast det är dynamiska uppdrag som baseras på tidigare resultat och som körs i serie.

Samtliga spelformer tar maximalt 32 spelare åt gången. Enligt Ubisoft och Maddox Games kommer en dedikerad serverversion att släppas inom kort. Den stödjer endast dogfight-läget och har stöd för hela 128 spelare! Vissa kartor är enormt stora så man inser att det finns ett behov av detta.

• Quick Mission Builder
    För dig som snabbt vill upp och testa de olika flygmaskinerna och jämföra dessa i strid med andra flygplan är Quick Mission Builder ett måste. Här kan du snabbt och enkelt ställa in vilket flygplan du vill flyga och om du vill ha med dig datorstyrda rotekamrater. Du väljer vilka fiender du skall möta samt svårighetsgrad och antal. Du kan dessutom ställa in ett fördefinierat markmål som skall anfallas, till exempel flygfält, bro eller stridsvagnskolonn. En kul detalj är att du kan spela in ditt uppdrag och senare granska detta i Track Player.

Totalt finns hela 61 flygmaskiner att välja mellan, men de flesta är varianter av samma maskin. Ett exempel på detta är att det finns tio olika modeller av japanernas Zero. För att få en uppfattning om vilka ”olika” plan du kan flyga följer här en lista:

- USA: F4F Wildcat, F4U Corsair, F6F Hellcat, SBD-3 Dauntless, A-20G Havoc, B-25J-1NA Mitchell, P38 Lighting, P39 Airacobra, P40 Tomahawk, P47 Thunderbolt, P51 Mustang, P63 Kingcobra
    - Storbritannien: Hurricane, Beaufighter, Seafire, Spitfire
    - Japan: A6M2 Zero, D3A1 Val, Ki-43 Oscar, Ki-61 Hien, Ki-84 Hayate

• Full Mission Builder
    Detta är ett av Pacific Fighters stora magplask. Uppdragseditorn är svårkontrollerad till en början och man måste noggrant läsa manualen för att det inte ska bli fel. Den lämnar mycket att önska eftersom alla IL-2-spel saknar funktioner så kallade "triggers". Jämför med skolexemplet Operation Flashpoint. Ofta får man infall av "tänk om man kunde göra såhär, vad roligt det skulle bli då...". Det som ändå gör att uppdragseditorn blir godkänd är att det går att lägga in ett stort antal olika objekt i ditt eget lilla slagfält. Du kan välja mellan flertalet kartor att bygga ditt uppdrag i, exempelvis New Guinea, Guadalcanal, Midway, Hawaii, Iwo Jima och Wake Island. Dessutom finns online-versioner av några kartor. Dessa är lite mindre, med mindre omgivande hav än i orginalen.

• Training
    Tyvvär är träningsdelen av Pacific Fighters väldigt spartansk. Under denna del kan du kika på filmer, tracks som tillsammans med en undertext förklarar hur saker och ting går till. Låter det torftigt? Det är det.

• Play Track
    Här kan du kika på dina inspelade filmer sedan tidigare flygningar. Tyvvär saknas funktionen att kunna spola tillbaka under pågående film, man kan endast spola framåt genom att accelerera tiden. Track playern är mycket användbar om man är nybörjare för att titta på vad som händer runtomkring när man är alltför fokuserad på att flyga planet. Det går även att spela in tracks även när du flyger i multiplayer!