Spelet skall alltså simulera en karriär inom backhoppningens fantastiska värld, men är denna sportgren lika enformig på riktigt som i detta spel så tycker jag nog ganska synd om de som utövar den. Ok, spelet är faktiskt lite kul i nån timma eller två. Efter det blir allt bara en enda stor upprepning. Men vi tar det från början.

När spelet börjar kan du köra igenom en liten tutorial som lär dig de grundläggande kontrollerna för att kunna hoppa utför en backe. Efter det kan du träna i en speciell träningsdel där du kan hoppa i olika väderförhållanden i olika backar världen runt. Vidare hittar vi ett snabbspelarläge där du som bara har nån minut över kan tävla i backhoppning utan att behöva tänka på de aspekter som förekommer i karriärläget. Karriärläget, ja. Spelets höjdpunkt. Här får du snickra ihop en egen figur som du sedan får anmäla till olika turneringar. Innan varje tävling måste du träna din hoppare och vaxa hans skidor. Träningen sker automatiskt och fungerar lite som ett RPG-inslag. Du har olika färdigheter du kan träna din hoppare på: hoppkraft, motivation, smidighet och kroppshydda. Gör du dessutom ett extra träningshopp i backen innan tävlingen och där gör bra ifrån dig får du några extra poäng att lägga på den automatiska träningen. Vaxningen av skidor kan göras manuellt eller automatiskt. Gör du det själv får du pilla med en massa variabler hit och dit och väljer du den automatiska vaxningen blir kanske resultatet inte lika bra.

Sen bär det av ut till backen. Du kan välja att se din figur i första- eller tredjepersonsperspektiv där det senare verkligen är att föredra. Styr gör du med musen som standard även om du kan välja joypad eller tangentbord. Kontrollen när man hoppar är i sig inte så avancerad. Tryck på musen och du åker ner. För musen i sidled för att hålla balansen och när du kommit till en viss punkt på banan ska du trycka och hålla inne musknappen för att sedan släppa den när det är dags att börja flyga. Väl i luften drar du musen bakåt för att inta den klassiska V-stilen och när du väl ska landa drar du musen framåt igen och klickar. Så enkelt är det! Fast nu är det inte så enkelt. Kontrollen är inte värst precis vilket den måste vara i ett spel där timing är allt.

Har du hoppat bra i en tävling får du lite prispengar som du kan bränna på ny utrustning, anställa en personlig tränare eller varför inte en personlig vaxare. Har du tur får du erbjudanden från sponsorer som vill att du ska ha just deras logga på dina kläder. Efter det är det dags för träning och vaxning och sen ut i backen igen. Och så håller det på. Hela tiden. Ibland kan dina konkurrenter slå vad med dig om att de kommer hamna på en bättre placering än dig i nästa tävling och om du vill kan du anta vadet och försöka vinna lite extra kosing. Men mer än så blir det inte. Vaxa, träna, hoppa, köpa ny utrustning, köpa bättre tränare, vaxa, träna, hoppa, köpa ny utrustning, köpa bättre vaxare, vaxa, träna... You get the point.

Den grafiska presentationen känns rätt blandad. Miljöerna, och då framförallt bergen i bakgrunden, kan ibland se riktigt vackra ut men backhopparna, publiken och miljöerna närmast backen ser ganska mediokra ut. Ett spel som bara utspelar sig på en så pass begränsad yta borde kunna fläska på ganska bra med grafiskt godis kan man tycka, men tyvärr. Ljudet är väl inte mycket att hurra över det heller. I och för sig så förekommer det väl inte mycket ljud i denna form av sport och kanske just därför har utvecklarna lagt dit två kommentatorer som pratar en hel del under tävlingarna. Tyvärr är dessa kommentatorer de jobbigaste jag nånsin hört i ett spel. De sitter ibland och babblar om helt andra saker än backhoppning bara för att verka roliga och personliga. Detta går dock inte hem och man blir istället snabbt trött på dem. Trött blir man förresten även på spelets multiplayerdel som bara är seg och tråkig.

Backhoppning är väl inte direkt en av de mest populära idrotterna i Sverige och jag tror knappast att det här spelet kommer att hjälpa till att göra sporten populärare. Speciellt när utvecklarna själva inte verkar veta vad spelet heter då jag sett tre olika namn på spelet (i manualen, på skrivbordslänken och i själva spelet): "RTL Ski Jumping 2006", "RTL Skijumping 2006" och "Skijumping 2006". Är du väldigt intresserad av backhoppning kanske spelet kan ge dig ett par timmars underhållning, trots skumma kontroller, jobbiga kommentatorer och repetitivt gameplay, men ni andra gör bäst i att ignorera det. Här går allt nämligen bara utför.

Testmaskin:

AMD 2GHz
Radeon 9800 Pro 128MB