När Paul Verhoeven filmatiserade den omdebatterade romanen Starship Troopers 1997 bestämde han sig för att göra den mer actionbetonad än boken. Romanen skrevs 1959, mitt under kalla kriget, vilket gör att man hittar många satiriska och ibland positiva anspelningar på bland annat kommunism och fascism. Starship Troopers-spelet, som nu släpps, är precis som filmerna, övergödd med fartfylld action.

"KILL anything with more than two legs!"

Handlingen utspelas ungefär fem år efter den andra filmen och är försedd till den jordliknande planeten Hesperus som koloniserats av de insektsliknande arachniderna. Din uppgift som en av mänsklighetens slagkraftigaste soldater är naturligtvis att rädda planeten från detta hot. Spelaren gestaltar en ny elitenhet i Mobile Infantry som kallas Marauder, vars utrustning anpassats för de riktigt tuffa bataljerna. Som medlem i elittruppen har man en betydligt större och förbättrad arsenal än de vanliga soldaterna i infanteriet. Här snackar vi inte om gigantiska versioner av myggspray eller ihoprullade tidningar utan vanliga automatkarbiner med diverse tillsatser, hagelbössor och raketgevär. Spelets egen variant av BFG:n är ett raketgevär som skjuter små kärnladdningar som har stor effekt mot skaror av insekter.

Estetetiken har varit ett viktigt element i de flesta av årets förstapersonsskjutare. Starship Troopers däremot, är knappast årets snyggaste spel. Under huven sitter Strangelites egenutvecklade SWARM-motor som är skräddarsydd för just det här spelet då den är optimerad för att rendera ett väldigt stort antal fiender på skärmen samtidigt. Över 200 fiender ska motorn klara av och då är det förståeligt att spelets utseende inte varit första prioritet. Men spelet är heller inte det fulaste som jag spelat i år, motorn använder flitigt bumbmapping och andra effekter för att ge den torftiga och utkladdade grafiken lite mer krydda. Hur flyter då allt? Med hundratals fiender som dyker upp från alla håll blir det alltför ofta väldigt ryckigt trots neddragna grafikinställningar. Många banor är också väldigt dunkla och bristen på ställbar ljusstyrka är väldigt irriterande.

Nu är ju grafiken inte lika viktig som själva spelkänslan och det är här som Starship Troopers känns väldigt stelt. Det är ingen känsla och tryck i vapnen och känns lite som man skjuter på pappkartonger. Motorn har en viss känsla för fysik men är ändå inte något jag märkte av speciellt mycket i de tolv uppdragen. Det välkända alla-mot-en-konceptet som existerar i de flesta förstapersonsskjutare hittas oturligt nog här också, trots att det finns ett par uppdrag där man leder andra trupper drabbas man kvickt av den välbekanta ensamhetskänslan.

Uppdragen varierar mellan eskort och utrensningar, där många uppdrag har en stor slutboss. Sammanlagt finns 19 olika sorter av kryp, alltifrån små baggar till massiva bjässar på 30 meter. I det i övrigt väldigt enkla spelupplägget - sikta och skjut - finns det dock inslag av problemlösning, visserligen av den enklare skolan. Men dessa inslag är ändå inget som överväger det väldigt monotona insektsskjutandet. Nöjesfaktorn tar också stryk då det kommer för många mängder kryp. Ett bra exempel är den första bossbanan där det förutom själva bossen kommer ett oändligt antal insekter vilket gör att man slösar massvis med dyrbar ammunition på allting förutom bossen.

Starship Troopers levereras med ett flerspelarläge med stöd för deathmatch, team deathmatch och co-op. Den tolv uppdrag långa enspelarkampanjen går tyvärr inte att nöta igenom med en kompis, istället finns ett par enskilda banor att döda sina kompisar på. Antal servrar som listas är väldigt få, den server som hade lägst ping låg runt 200 i ping. Så ett varningens ord för den som funderar att köpa spelet för flerpspelarlägets skull, servrarna är väldigt sporadiska och har ospelarbart hög ping.

Sammanfattning

Starship Troopers är hejdlös action från början till slut. Spelet har tyvärr ett par rejäla missar som kunde ha undvikits med lite mer arbete från utvecklarnas sida. Inlärningströskeln är icke existerande och när det mesta av dödandet sker utan större finess får man ingen tillfredställelse av spelandet. Säljande koncept som multiplayer och filmlicens räddar tyvärr inte detta från att bli en medelmåttig historia med massor av insekter. Letar man efter lättsam action och massvis med fiender kan Starship Troopers vara ett mer seriöst alternativ till Serious Sam.

P4 3,2 GHz
Radeon 9800XT 256 MB
1024 MB RAM