Har du redan tagit dig igenom PC-versionen av Quake 4 kommer du inte att stöta på några större nyheter när du nu får chansen att spela Ravens stortitel på din Xbox 360. Sätter du dig i TV-soffan för att ta dig an strogerna har du exakt samma äventyr framför dig vilket innebär runt tio timmars ihärdigt skjutande. Under dessa timmar bjuds du på härligt designade miljöer, kraftfulla vapen och skräckinjagande monster som på de högre svårighetsgraderna bjuder på riktigt hårt motstånd. Du ska dock inte förvänta dig något nyskapande av enspelarkampanjen, Quake 4 är ett FPS med rötter i den gamla skolan så även om det är välgjort kommer det inte att tilltala dig om du är ute efter något nytt och banbrytande.

Om Quake 4 har ett klassiskt upplägg för en ensam spelare så gäller det i än större utsträckning i flerspelarläget. Raven hade som mål att återskapa den känsla som så många uppskattade i Quake 3, på både gott och ont. Gott för de som uppskattar tempot, frenesin och exaktheten som de tidigare Quake-serien alltid erbjudit. Ont för de som har svårt att se storheten i det och hellre vill se ett mer komplext flerspelarläge med fordon, olika klasser och massiva banor. Klart är emellertid att Raven har lyckats nå sitt mål, de levererar en stabil online-del som fungerar förvånansvärt bra med tanke på att du faktiskt spelar Quake med en handkontroll. Det går självklart inte att jämföra med PC-versionen men det är riktigt underhållande även om det är annorlunda.

Att PC-spel kan ge användaren problem med skärmuppdateringen är något vi som användare har fått lov att vänja oss vid. Men att ett konsol-spel lider av detta i samma utsträckning som Quake 4 är mycket ovanligt och i det närmaste oförlåtligt. Speciellt då det som i det här fallet blir i det närmaste ospelbart vid scener då du stöter på en större skara fiender. Då hjälper det inte att spelet i övrigt är visuellt imponerande och bjuder precis som PC-versionen på härligt designade miljöer och effekter. Istället för att njuta av detta byggs nu tyvärr en känsla av frustration upp för varje gång du dör på grund av att skärmuppdateringen dyker farligt nära noll. Raven och ID Software har bevisat tidigare att de kan betydligt bättre än såhär och vetskapen om detta gör det bara än mer irriterande.

Ljudet bör däremot inte göra någon besviken med tunga och härliga vapenljud. Framförallt är det dock röstskådespeleriet, där vår svenska stjärna Peter Stormare har en viktig roll, som hjälper till att höja stämningen. Men även om ljudet är bra är det bästa med spelet tveklöst den bonus-DVD som följer med. På den ligger förutom en del trailers och filmer som bland annat visar spelets utveckling, en fullt spelbar version av Quake 2. Det fungerar förvånansvärt bra att styra med en handkontroll och flerspelarläget för fyra spelare som erbjuds via split-screen är väldigt underhållande.

Quake 4 är i stort sett samma spel till Xbox 360 och PC. Det har således en ytterst stabil grund att stå på som en traditionell, men välregiserad, FPS-titel som inte bör göra något fan av genren besviken. Banorna är tillräckligt varierande för att inte göra enspelarkampanjen långtråkig och även om vapnen knappast kan kallas för banbrytande är de alla synnerligen tillfredställande att använda. Konstigt nog, för en Quake-titel, är det den tekniska biten som gör att titeln faller kort om mållinjen. Visserligen sätter både grafiken och ljudet en härlig stämning men det överskuggas helt då spelet tycks sakna all form av optimering som normalt är en av konsolspelens styrka. Minst sagt tråkigt då spelet är lika underhållande till Xbox 360 som det är till PC, när det inte hackas sönder och samman. Det känns lite underligt att skriva det här men det är nog bättre att köpa Quake 4 till PC, enbart för att du då har större chans att få en stabilare skärmuppdatering.