Vad innehåller Hammers of Fate? Förutom en ny kampanj i tre delar möts vi av en ny ras av dvärgar. Dessa består av en arsenal av björnridande hjältar, dvärgkrigare och vad annars än ett par demoner för att fylla ut armén. Som för alla andra raser i spelet är enheterna helt unika med olika färdigheter samt karaktärsstatus. Dessa dvärgars tillhåll är i en stad som byggs runt omkring och inuti i en gruva som byggs upp med hjälp av guld och råvaror.

Cirkusen i stan?

Dvärgar ridandes på björnar

Flera ändringar har gjorts i spelet för att hjälpa spelaren att frakta enheter från en stad till en annan. Istället för att behöva som hjälte resa mellan städerna för att hyra enheter kan nu allt enkelt skötas med bara ett fåtal knapptryckningar. Enheterna från de andra städerna skeppas då över kartan till en angiven destination. Det gäller dock att se upp så ens karavan inte blir anfallen av fienden.

Den nya kampanjen utspelar sig efter originalspelets slut då den mänskliga rasen har förändrats av den galna drottningen, enheterna skiljer sig nu från originalspelets men endast till utseende. Det är med denna ras som kampanjen startar så förvänta dig inte att få utforska dvärgarna de första timmarna. Tyvärr bjuder inte heller kampanjdelen på mycket mer än den extra rasen. Här är det samma sak om och om igen - bygg din bas, se till att din hjälte lär sig nya magier och färdigheter och anfall sen din fiende. Varför inte komma med någon förändring i spelsättet? Ordspråket omväxling förnöjer dyker upp i tanken.

Mer kul i multiplayer

- spara tid med samtida rundor

För att snabba upp multiplayerspelen går det att välja att alla parter utför sina drag samtidigt för att spara tid. Detta system avslutas så fort de två krafterna möts, då vanliga turbaserade omgångar börjar. En till funktion som lagts till för multiplayer- samt custom-spelen är att det nu går att generera nya kartor. Genom att bestämma antal spelare samt annan information är det möjligt att skapa en helt unik bana med diverse grottor och fiender att besegra.

Hur bra är nu Heroes of Might and Magic: Hammers of Fate? Har de lyckats att skapa en lyckad expansion? Nja, på sätt och vis. Är du inte en anhängare av originalspelet finns det ingen större anledning att införskaffa Hammers of Fate, uppdragen i singleplayerkampanjen är samma som i originalet med få övriga nyheter. Men om du är frälst är detta en given expansion, med nya enheter och hjältar att lära sig använda, nya kartor och föremål samt kampanjen som håller i många timmar.

Hur blev det med ekvationen? Det blir en halv poäng för formeln som används - men svaret blev ändå inte rätt.

P4 3.1 GHz
1024 MB RAM