Recension

Recension
Penumbra: Overture

Penumbra: Overture

Av 2007-04-18 23:22

Genre: Action, Förstaperson, Skräck, Äventyr
Testplattform: PC
Utgivare: Lexicon Entertainment
Utvecklare: Frictional Games
Releasedatum: 2007-03-30

Spel med känsla och atmosfär är inte vardagsmat. Det senaste jag lirade var nog The Elder Scrolls IV: Oblivion. En av de genrer som alltid haft en myspyskänsla över sig är skräckspelen. Jag vet inte vad det är men det är någonting som fascinerar när jag blir överaskad och hoppar till på samma gång.

De svenska utvecklarna Frictional Games släppte för en tid sedan en tech-demo som demonstrerade den egentillverkade HPL-motorn. Vid det tillfället var det aldrig tänkt att demon skulle leda till utvecklandet av spelet Penumbra: Overture, men tack vare alla positiva reaktioner blev det startskottet för en spelserie som nu gör premiär.

Genreblandning

- Action, skräck och äventyr

Penumbra kan beskrivas som ett interaktivt förstapersonsäventyr med inslag av skräck och action. Du styr dina rörelser som i vilken förstapersonsskjutare som helst. Den stora skillnaden är att du använder musen för att interagera med omgivningen. Om du till exempel ska öppna en dörr måste du föra muspekaren över dörren, hålla ned musknappen och dra musen för att sakta öppna dörren. Samma sak gäller då du ska flytta objekt som tunnor, öppna lådor med mera. Systemet fungerar förvånansvärt bra när du har tid på dig, men blir fort klumpigt under tidspress. Stridssystemet använder nämligen samma system, och att slå ihjäl argsinta hundar och spindlar med en hammare på det viset är inget att rekommendera. Då är det bättre att smyga förbi eller kasta objekt på odjuren.

Motorn som används har imponerande fysikegenskaper. Objekt som till exempel tunnor och större objekt "känns" verkligen tunga när du lyfter dem. Fysikmotorn används flitigt i de olika små pusslen, på ett liknande sätt som i till exempel Half-Life 2 där du ska blockera dörrar och stapla objekt på varandra för att ta dig förbi hinder.

Med ett ord kan jag sammanfatta grafiken - mörker. Större delen av Penumbra utspelas nämligen i totalt bäckmörker. Din räddning från att gå in i väggen är en värdelös ficklampa, facklor eller en "glow stick". Med tanke på spelets blygsamma storlek på ungefärliga 300 megabyte är det otroligt snyggt, dock är omgivningen relativt detaljfattig. Däremot är ljussättningen och skuggorna superba. Trots medelmåttig grafik målar skuggor, svaga ljuskällor och de ruggiga ljuden upp en skönt kuslig atmosfär.

Förpackningen är snygg och "gameplayet" funktionellt, men historieberättandet är lite begränsat. Du tar rollen som Philip vars mamma nyligen gått bort. En dag får du ett brev från din döde far som du vet mycket lite om. Efter att du följt hans fotspår hamnar du till sist på Grönland där du nu står och glor på en lucka mitt i ingenstans i den bitande kylan. Här börjar spelet och det stora mysteriet. Svaren uppdagas i vanlig ordning under spelandets gång. Berättandet tappar dock fort fotfästet och när problemlösningen tar över kommer du knappt att bry dig om storyn.

Priset hamnar runt 150 kronor om du köper spelet över nätet. För den summan får du inte världens djupaste äventyr utan en väldig kuslig upplevelse i klass med Silent Hill. Står du ut med en fattig story och lite bökiga kontroller är Penumbra: Overture helt klart någonting för dig. Kapitel två i denna skräckserie är planerad att släppas någon gång under hösten.

Testdator:


Intel Core 2 Duo E6700
Asus 7950GX2 1 GB, 2 GB RAM Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2
Windows Vista 32-bit
Soundblaster X-Fi


FZ:s betyg: 

 Bra


Bilder
Kommentarer
Kommentarerna nedan skrivs av läsarna. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ