Långsam, tålamodskrävande och komplicerad - trots till synes dåliga förutsättningar har ubåtsgenren alltid varit starkt etablerad i spelvärlden. Redan för 20 år sedan simulerade Silent Service och Red Storm Rising undervattenskrig med den äran. Det senaste decenniets gigant är Silent Hunter, en serie som trycker ner dig i sardinburkar modell andra världskrig, med allt vad det innebär av torpedbanekalkyler och svettig jakt på luft bland briserande sjunkbomber.

USA mot Japan

- Åter till de stora viddernas hav

I den fjärde instansen lämnar du Atlanten och styr skutan mot Stilla havet. Det innebär att europeisk konvojjakt på mestadels djupt vatten byts mot nervösa passager förbi grunda sund under ständig risk för japanska attacker. Fast många saker känns igen från den två år gamla föregångaren, exempelvis menyerna, växlingen mellan olika stridsstationer och den dynamiska kampanjen (som försenade trean en bra stund). Det sistnämnda gör att uppdragen aldrig blir tjatiga; ibland är det raka spåret, andra gånger stöter du på konvojer och måste fatta beslut om att anfalla dem eller försöka smyga förbi. Intressanta sidouppdrag som att smygfotografera fientligt material ger ytterligare variation och valfrihet. Annorlunda uttryckt - kampanjen äger.

Förflyttning över stora avstånd tar sin tid och även med tidskomprimering på upp till 8000 gånger tar uppdragen sin modiga stund. Jäktade själar kan glädja sig åt två snabbare spelsätt: Quick och War Patrol. Det förstnämnda är inte mer komplicerat än att du kastas rakt in i händelsernas centrum och krigspatrullen något av ett mellanting mellan det och kampanjen. Multiplayerentusiasterna glädjer sig åt det nya spelläget Adversarial, där en person tar kommandot över en konvoj och övriga försöker skjuta den i sank. Därtill finns ett träningsläge som är tänkt att guida dig i kaptensyrket. Eftersom ubåtar är komplicerade är både det och den hyfsat tjocka manualen välkomna. Dessvärre suger båda något alldeles monumentalt. Fyra träningsuppdrag ger i princip ingen vettig information, och manualen är en 60 sidor lång lektion i skitprat - info om hur vissa instrument används saknas helt. Bedrövligt...

Grafiken har fräschats upp avsevärt sedan föregångaren och vi får stifta bekantskap med de kanske vackraste hav spelvärlden skådat. Snyggt utseende och antydningar från Ubisoft om att spelet andas Hollywood-action i all ära, Silent Hunter 4 är en simulator. Därmed inte sagt att att du måste ha skepparexamen för att kunna spela. Graden av realism kan ställas in i detalj, så att såväl ärrade sjöbjörnar som avtryckarglada stresspelare kan finna ett passande läge. Riktigt bra tänkt, spel av denna typ kan annars skrämma iväg folk som saknar tålamod. Räkna med att utseendet kräver en kraftfull maskin, inte minst vad gäller minnesmängden. Med en gigabyte blir laddtiderna irriterande långa, men skyfflar du i dubbla mängden blir saker och ting genast behagligare.

En briljant ubåtssim

- I alla fall när den är färdig

Bra spel tar tid att bygga. Allt högre komplexitet innebär att utvecklingen inte sällan sträcker sig över flera år, och ändå sätter buggar och stressmissar allt som oftast krokben för toppbetyget.

"Mängden buggar är närmast förödande"

Att Silent Hunter 4 anländer "bara" två år efter föregångaren märks tyvärr väldigt tydligt - mängden buggar är närmast förödande, med grava missar som att grafiken "skalas upp" i högre upplösningar och icke fungerande kantutjämning, kraschbenägenhet, instrument och mätverktyg för torpeder/kanoner som inte fungerar, knappt fungerande ljud - listan kan göras hur lång som helst. Ubisoft är på hugget och har i skrivande stund just släppt en andra uppdatering. Frågan är dock varför de inte gav utvecklarna ett par månader till på sig, så att spelet kunde levereras i färdigt skick - i originalutförande är buggmängden så stor att det inte kan kallas annat än ofärdigt.

Ubisoft visar prov på hur man på sämsta sätt hanterar en lovande produkt. De jäktar ut den på tok för tidigt och följden blir att de som köper titeln direkt tappar förtroende för dem. Det är synd, för Silent Hunter 4 är i grund och botten ett utmärkt stycke ubåtssimulator. Rådet är att vänta någon månad innan du köper, så att spelet hinner patchas till det skick det redan från början borde ha befunnit sig i.

Testdator ett:

AMD Athlon XP 3000+
Geforce 6800 GT
2 GB RAM
Windows XP
Soundblaster X-Fi

Testdator två:

Intel Core 2 Duo 6300
ATI Radeon X1950
1 GB RAM
Windows XP