Det som händer i början av spelet är att Kratos blir degraderad till dödlig igen efter att ha retat upp gudarna (igen). Rätt ned i Hades alltså... Men tro nu inte att Kratos har vett att finna sig i sin lott. Han tar hjälp av sina titanpolare och de berättar för honom om "The Sisters of Fate", som sägs kunna ändra det förflutna. Kratos, som verkligen behöver göra upp med det gamla, ger sig iväg för att skipa rätt och hitta systrarna. Hur det går? Som jag sa, Kratos är en arg man och med ilska kan man ta sig långt, uppenbarligen även utan gudomliga krafter...

Perfekt blir bättre

God of War hyllades och prisades av kritiker världen över. Det var i det närmaste felfritt så mina förväntningar på tvåan var onekligen höga. Jag undrade, kan man göra ett perfekt spel bättre, och viktigare - kan man få Kratos öde att bli mer spännande än det redan är?

Svaret är ett rungande JA!

Det är svårt att hitta några som helst fel på God of War II. De få problem som faktiskt fanns i ettan var små och knutna till ytterst obetydliga delar i spelet, och de felen existerar inte här. Kort sagt: om du gillade God of War kommer du att älska tvåan. Sonys Santa Monica-studio har nämligen tagit ett närmast perfekt spelkoncept och lyckats göra det ännu bättre. Förvisso är det fortfarande ett PS2-spel rent visuellt men det är en dröm att uppleva. Jag glömmer till och med att andas en stund när jag drömmer mig bort i det vackra grekiska landskapet.

Pussel och fighter blandas i en skön mix och det är sällan du inte är upptagen med något viktigt. Det är inte ofta du springer i en tom korridor eller klättrar på kala väggar. Fienderna klättrar nämligen också... Och det är riktigt cool att få flyga fram på Pegasus rygg och kryssa mellan missilsprutande gripar... Kratos har dessutom fått några nya färdigheter, vissa är "bara" coolare versioner än de i ettan medan andra är helt nya.

Det finns, som sagt, inget riktigt dåligt att ta på. Spelet har många häftiga fulingar att hacka på och spännande, variationsrika pussel att varva med. Grafiken och ljudet är makalöst och även om stridssystemet är i det närmaste identiskt med ettan finns ingen anledning att klaga - varför ändra på ett vinnande koncept?

Ska jag vara ärlig så trodde jag inte att någonting kunde spöa God of War-originalet, men när jag sätter uppföljaren i min Playstation 2 och för ut Kratos i strid når jag en gamers absoluta klimax. Samtidigt sitter sambon och stirrar avundsjukt på kontrollen.

Ett värdigt avslut

Och då, när jag avslutat min vandring i de vackra vyerna med den arge Kratos och lämnar över kontrollen till min trånande sambo för att ge honom samma vackra spelupplevelse som jag just fått, just då kan jag bara säga att God of War II förmodligen är det bästa hack 'n slash-liret som gjorts till PS2 - någonsin! Det spöar, rent ut sagt, skiten ur God of War och alla dess gelikar. God of War II är som en våt dröm, helt klart så perfekt som ett avsked till en älskad konsol ska vara.