Recension

Recension
Enemy Territory: Quake Wars

Enemy Territory: Quake Wars

Av 2007-09-27 21:00

Genre: Action, Förstaperson, Sci-fi
Testplattform: PC
Utgivare: Activision
Utvecklare: Id Software, Splash Damage
Releasedatum: 2007-09-28

Enemy Territory: Quake Wars - ett spel som möjligen kan omdefiniera vad som kallas onlinespelande. Men gör det verkligen det? Kan något så lovande möjligen i slutändan vara mediokert?

Quake - spelet som populariserade first person shooter-genren. Vem minns inte John Romeros design blandad med John Carmacks excellenta spelmotor? Men lång tid har gått sen dess, många Quake-kloner har dykt upp och i viss mån tagit över tronen från den förr så oslagbara serien. Redan i Quake World och Quake III Arena lades all kraft på multiplayer. Nätspel var framtiden, och är det fortfarande. Nu följer id Softwares och Splash Damages försök att återta nätverkstronen - Enemy Territory: Quake Wars är här!

   

Killarna och tjejerna på Splash Damage började sin karriär genom att göra moddar till Quake III Arena. Deras mest kända verk är Quake III Fortress - en mod som gjorde att id Software fick upp ögonen för dessa hemmautvecklare. Splash Damage gick sedan vidare med att skapa Enemy Territory, en fristående, gratis och mycket populär multiplayer-expansion till Return to Castle Wolfenstein. Efter det fick de äran att skapa ett liknande spel, fast med Quake-stuk - ET: QW var fött.

"Nätspel var
framtiden, och
är det fortfarande."
Utomjordingar hotar vår planet och det är du och dina kamrater som måste stoppa dem! Eller så väljer du att vara på den anfallande sidan, om du nu känner för det. Anfallarna, stroggar, är en biomekanisk ras som bygger sin civilisation och styrka på att ta över andra biologiska raser och modifiera dessa i en så kallad stroggifieringsprocess.

Dom kallar oss stroggs

Låt oss ta en närmare titt på vilka klasser det finns. I första led kan vi dela upp spelet i två fraktioner - utomjordingar och människor.


Båda har fem klasser att välja mellan, vilka på ytan liknar varandra men de har samtidigt stora skillnader.

Människornas fem klasser går under namnen soldier, field ops, medic, covert ops och engineer. Soldaten är spelets köttvägg, han tål mer skada än de andra och har störst urval av vapen och bär alltid med sig dynamit. Field ops är svagare i eldstrid men har ett gäng ess i rockärmen - han kan kalla in artilleripjäser och på så sätt lägga en schyst eldmatta över ett större område. Klassen har också möjligheten att slänga ut ammunition som de andra klasserna kan plocka upp.

Medic är människornas fältkirurg. Personer som blivit ihjälskjutna med till exempel ett skott i i huvudet kan lätt väckas till liv igen med en defibrillator. Hur den nu levande personen någonsin ska kunna räkna till tre igen är inget att tänka på. Han kan också slänga ut medpacs till trupperna så de kan fylla på sitt liv. Covert ops är spelets krypskytt. Han passar bäst högt uppe i bergen, eller i alla fall långt från allt skjutande. Han kan också skicka in markradar på slagfältet, hacka fiendens utrustning samt skicka ut en liten flygande kamera för att smygfota de kvinnliga kombattanterna. Sist men inte minst har vi engineer. Denna klass är extremt viktig då den kan bygga broar, reparera fordon och skicka in markförsvar i form av kanoner.

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ