Jag hade faktiskt inte spelat något basketspel sen det underbara NBA Live 95 till pc (av EA Sports) och var därför tvungen att låna ett par av en kompis, däribland förra årets version av Sonys eget lir. Jag blev minst sagt besviken, NBA 07 var uselt, särskilt jämfört med EA Sports versioner. Så hur skulle 08-upplagan stå sig?

Bättre, skulle det visa sig. Jag körde direkt en snabbmatch (härliga Celtics mot tråkiga Timberwolves) och blev hyfsat överraskad. Sony har visserligen tagit till sig av kritiken som fanns mot förra årets upplaga och förbättrat spelet en hel del.

Spelkänslan finns där. Visst, det är ingen NBA Jam-action direkt, men för att vara "verklighetstroget" är NBA 08 fullt med fart och fläkt. Det är lätt att förstå hur man lirar och valmöjligheten att antingen dunka/göra lay-up och skjuta ett vanligt skott gör det enkelt att spela. Dessutom kan man välja mellan vanlig pass och no-look-pass. Ganska underhållande. En riktigt bra grej är dessutom skottmätaren, som är logisk och funktionabel. Men det är lite för basic ibland, jag påminns om de gamla basketspelen med fyrkantiga gubbar till C64. Spelkänslemässigt, alltså. Men jag tycker det är svårt att hitta rätt med passningarna och en del skott, vilket gör det irriterande från gång till annan. Detta var faktiskt bättre på C64:an...

Spelalternativen är desamma

- ändringarna är gjorda i matchspelet

Spelalternativen är identiska de i sin föregående upplaga. I utbudet finns tidigare nämnda snabbmatcher, onlinespel mot andra basketfantaster (vilket fungerar precis som det ska och utan lagg) och så förstås säsongsläget, som visserligen lämnar mer att önska, men som är okej. Man kan även spela ett par andra småspel, men de är rätt ointressanta och inte värda att gå in på ytterligare, faktiskt.

Ljud- och grafikmässigt finns det ingenting att klaga på i NBA 08. Kommentatorerna är bra, spelljudet är verkligt och spelarna rör sig smidigt och snyggt på planen. Menymusiken är inte särskilt bra (särskilt för en rocker som mig), men det är väl att haka upp sig på detaljer, antar jag.

NBA 08 är inte klockrent

- har ingen chans mot konkurrensen

Sammanfattningsvis är NBA 08 ett habilt basketlir till en spelkonsol, men lämnar mycket att önska jämfört med konkurrenterna. Siktar du på att få rejält med underhållning när du spelar är EA Sports versioner alltid ett snäpp vassare. Och man undrar lite vad det är för mening med att skapa ett basketspel över huvud taget om man inte har något rejält att komma med i matchen.