I Pure är det de fyrhjulsdrivna ATV-fordonen (all terrain vehicles) som är grundstenen. Man kör offroad-race under exotiska och extrema förhållanden i några av de vackraste områdena i världen. Det som är tilltalande med spelet är inte bara banornas placering utan även att alla varumärken, sponsorer och ATV-modeller är hämtade från verkligheten. Det kan inte kallas en simulator utan är snarare ett arkadspel. #Black Rock har i stort lyckats uppnå sitt mål, att hylla ATV-sporten, även om spelets orealistiska stunts, könlösa pop/rock och känslan av att köra offroad i en madrasserad cell först och främst är underhållande och inte utmanande. Inget annat spel har till exempel en så detaljerad beskrivning av ATV-bilarna. Dessvärre märks inte de ändringar du gör på din bil när du kör. En av nackdelarna med arkadformatet är att det först och främst ser till att spelen är presentabla, pedagogiska och inbjudande.

Lättillgängligt

Är Pure svårt? Nej, det förtjänar sin 3+-PEGI-märkning. Alla kan sätta sig ned och köra en ATV över mållinjen – och det är just det som gör spelet så tilltalande. Det finns ingen hemlig taktik eller krav på att man ska känna till det bästa spåret genom en kurva. Det är just tack vare lättillgängligheten som Pure och andra bra racingspel är vinnande koncept. Bara att klättra upp i och köra ut sin ATV i terrängen är en mäktig upplevelse. Black Rock har verkligen använt sig av sina fem års erfarenhet inom racinggenren.

Under din karriär som förare växlar du konstant mellan två olika tävlingstyper, freestyle och racing. Den första vinner man genom att få poäng för stunts och den andra genom att komma först i mål (vilket man stort sett bara kan göra genom att utföra stunts). Det som kommer att få dig att spela bana efter bana, tävling efter tävling är priserna i form av delar till din ATV-samling i garaget. Du får även tillgång till nya natursköna, väl utförda och inte minst varierade banor.

Målgruppsförvirring

Det finns många spelmekaniska plus i Pure men Black Rock har också lyckats klämma in en del trista element. Jag hade önskat mig mindre fokus på ytlig underhållning och att utvecklarna istället satsat på att göra det mer användbart och fördelaktigt att kunna skifta mellan 20 olika delar på varje ATV. I verkligheten är det bästa du kan göra att trycka på auto-setup, och därför faller överfokuseringen på att kunna skräddarsy ditt fordon platt.

Spelets många detaljerade stunts är dock, främst från en åskådares perspektiv, otroligt underhållande, samtidigt som stuntsen är oumbärliga för att kunna använda den nödvändiga turbofunktionen. Spelet är långt ifrån realistiskt, du kan snurra ditt fordon 1440 grader och göra trick som om det vore en skateboard. Så om du förväntar dig ett relativt realistisk offroad-spel kommer du att bli besviken.

Det är bara ett spel

Pure ska dock prisas för att det uppfyller sitt syfte som ett underhållande offroad-racingspel. Sällan har ett spel så skenbart lätt träffat rätt vad gäller stämning, vild natur och lagom variation i spelmekaniken. Irritationen över det något ointressanta tidsfördrivet med att skräddarsy sin motorcykel är det som gör att spelet inte får mer än en trea av mig. Det förvånar mig också att utvecklarna tycker att det är ok att små stenar i vägrenen kan stoppa ett fordon och att det finns osynliga barriärer överallt som förstör illusionen av att köra offroad. Men om du håller dig på vägen, tävlar om poäng och att komma först över mållinjen så är Pure roligt, underhållande och extremt beroendeframkallande.