Jag står bredvid en liten sjö och ser på hur några dvärgar ur en bergvägg hugger fram något som ser ut som en lysande målning. Det är den magiska porten som leder in till Moria, dvärgarnas forna kungarike. Plötsligt dyker en tentakel upp ur vattnet och sliter ner en dvärg i det böljande blå. De överlevande dvärgarna går till anfall mot det sjömonster som vaktar Morias port. Samtidigt skriker de åt mig att hämta hjälp. Jag börjar springa mot det lilla läger som dvärgarna satt upp en bit bort och medan jag springer dyker fler tentakler upp ur vattnet för att fånga mig. Det är situationer som denna man kan få uppleva i Mines of Moria, volym två i den episka nätsagan The Lord of the Rings Online.

Något nytt under solen?

Eller snarare "där solen inte skiner"

Som du antagligen förstått utspelar sig denna nya del till största delen under jorden men utöver Moria har utvecklarna Turbine även slängt in Lothlórien som finns tillgängligt när du till slut letat dig ut ur de mörka tunnlarna. Med denna expansion höjs även leveltaket till 60 och två nya klasser finns att välja bland. Först ut har vi Runekeeper som använder sig av runor (läs: magi) för att skada eller hela. Det roliga med denna karaktär att medan man utvecklar den måste man välja att lägga energi på antingen destruktiva eller läkande krafter, vilket i slutändan gör att du antingen har en karaktär som gör stor skada eller är en duktig ”healer”. Den andra nya klassen heter Warden och är ett slags mellanting av Guardian och Champion. Du slåss med fördel medelst spjut, lans och sköld och här får du så kallade gambits när du slåss. Dessa lägger du likt i fightingspel ihop för att göra combos av olika slag.

En annan intressant nyhet är systemet för att göra egna legendariska vapen. När du är ute i vildmarken och dödar knytt och otyg hittar du delar av gamla magiska vapen. Delarna kan du ta med till så kallade Forgemasters för att sätta ihop till nya häftiga vapen. Dessa vapen bestyckas då även med ett eget färdighets- och levelsystem. Med andra ord kan du skapa högst personliga vapen som ingen annan har.

Eremiter får problem

Grottorna fulla med fi

Hur är det då att spendera sina speltimmar under jord? När du efter några timmars questande äntligen får kliva in i berget så är det första som slår dig mörkret. Det är mycket mörker där inne. Och mycket fiender. Inne i Moria finns det en hel del fiender (4300 stycken om man frågar Turbine) och många av dem står samlade i klungor. Detta gör det väldigt svårt att ensam färdas genom mörkret. Har du en polare med dig går det genast lättare. Miljömässigt har utvecklarna lyckat mycket bra med att få till dvärgarnas hemvist atmosfärisk och det kan vara trevligt att bara gå omkring och titta på arkitekturen.

Är du flitig LotRO-spelare har du antagligen redan skaffat Mines of Moria. Om inte så är det hög tid att du gör det nu. Har du tidigare spelat originalet men lagt det på hyllan kommer denna expansion antagligen inte göra att du börjar spela igen. Den lär i sig heller inte locka mycket nytt folk, men är du en aktiv spelare har du här många härliga timmar att spendera i grottornas mörker.

» FZ:s recension av originalspelet