Den första nyheten avslöjas faktiskt redan i titeln. Reflex syftar nämligen på det nya sättet du kontrollerar människa och maskin. Med den vänstra spaken styr du fordonet och med den högra kontrollerar du din digitala förare. Killen på bågen kan luta sig framåt, bakåt och åt höger och vänster. I snäva kurvor är detta ett måste för att hålla sig kvar på banan, och att luta sig framåt eller bakåt är en bra idé för att få lite mjukare landningar – 250cc kärlek rätt upp i mumindalen är inget som varken jag eller riktiga läkare rekommenderar. Högerspaken används även för att parera halvtaskiga landningar - en pil indikerar då åt vilket håll du ska luta dig för att behålla balansen.

Högerspaken har även en tredje viktig funktion, du använder den nämligen tillsammans med vänstra övre axelknappen på kontrollen för att göra trick. Håll in LB/L1 och rör högerspaken i kombinationer om tre, till exempel upp, ner upp, för att imponera på domarna i freestyle-eventen eller bara showa under ett off-road-race.

Inga vilda djur så långt ögat når. Tacka jakttornet för det.

En annan nyhet är hur terrängen påverkas under loppens gång. Däcken river upp djupa spår i gruset och ska på så sätt göra varje varv unikt. Det ser snyggt ut, men det har inte riktigt lika stor inverkan på körningen som #Rainbow Studios vill påstå.

Inte bara MX och ATV:s här inte

Spelet innehåller det man kan förvänta sig: arkad-, karriär- och multiplayerlägen. Karriärläget består inte helt oväntat av en hel hög banor, tävlingar och utmaningar som du låser upp allt eftersom. Under spelets gång kommer du tjäna pengar som du sedan spenderar på nya fordon och utrustning. Förutom MX och fyrhjulingar kan du köra bland annat buggys och sport trucks. Inget fel på fordonsutbudet.

Multiplayer-delen kan avnjutas via Xbox Live/PSN, splitscreen och system link. Det är inga större konstigheter att hoppa in i ett live-race, även om jag ibland fick försöka ett par gånger innan jag hittade en session som faktiskt gick igång. Tyvärr är det också lite väl långa laddningstider för min smak, men som tur är kan du under tiden spelet laddas bränna runt och öva på lite hopp. Väl inne flyter det på utan problem och är i sina bästa stunder riktigt underhållande.

Bra kan alltid bli bättre

Spelet är inte utan sina skavanker. Styrningen kan ibland kännas aningen flängig och överkänslig. Detta resulterar i att jag ofta hamnade i situationer där jag var tvungen att parera en liten felstyrning åt något håll vilket efter en kort stund eskalerar och slutar med att jag snabbt åker av banan.

Mc-världens svar på lowrider gjorde mild succé.

Kollisionerna och fysiken är en annan nagel i ögat. När två crossar kör ihop är det lite lotteri om vad resultatet blir. Ibland händer ingenting och ibland kan vem som helst flyga all världens väg. Till exempel lyckades jag en gång ramma en helt stillastående motståndare i full fart, vilket slutade med att jag slog världsrekord i långt smärtsamt hopp, medan han helt oberörd satt kvar på sin båge. Lägg där till vissa clipping-problem, det vill säga att olika objekt ibland åker igenom varandra utan att fysikmotorn reagerar, och betyget sjunker ett snäpp.

Trots detta är MX vs. ATV Reflex ett underhållande spel som gör vad som förväntas, och dessutom levererar en riktigt härlig fartkänsla i kombination med några intressanta nyheter. Om du är ett fan av Rainbow Studios tidigare MX vs. ATV-spel är det här ett givet köp, men även du som vanligtvis inte drömmer om lerstänk och avgaser kan du absolut få ut ett gäng roliga timmar ur titeln.