Recension
Supreme Commander 2

Recension

Supreme Commander 2

Supreme Commander 2

Mikael Fröding 2010-03-11 11:00

Genre: Realtid, Strategi
Testplattform: PC, Xbox 360
Utgivare: Square Enix
Utvecklare: Gas Powered Games

När Supreme Commander släpptes för tre år sedan belönade vi det med en femma i betyg. Nu är uppföljaren här - håller den fanan lika högt?

För er som inte har någon aning om vad Supreme Commander går ut på kan jag kort beskriva det som realtidsstrategispel i science fiction-miljö. När [g="Supreme Commander det första spelet] lanserades lyftes den smarta zoom-funktionen fram. Den gjorde det möjligt att vara med på marknivå på slagfältet för att i nästa sekund zooma ut så att du såg kriget nästan från rymden. Detta var inte bara en kul gimmick utan nödvändigt, då kartorna var gigantiska och du hade flera hundra enheter fightandes på samma gång. Denna funktion har följt med till uppföljaren och är som en gammal god vän som kommer på besök.

Bild 305604
Sin vana trogen anfaller de fruktade krigssåpbubblorna från sydväst.

Tar vi en närmare titt på kampanjen ser vi att den är indelad i tre delar med sex uppdrag i varje. I var och en av dessa tre delar får vi spela som en av tre fraktioner i detta universella krig. Vi har UEF (United Earth Federation), The Illuminate och The Cybran Nation, och alla har egna enheter och olika för- och nackdelar. Tyvär är kampanjen inte spelet starka sida. För det första är det trist att efter att ha spelat som UEF och låst upp all deras teknologi få börja spela som The Illuminate utan upplåsta enheter. När man precis börjat bli bekväm med en fraktion tvingas man raskt byta till nästa och börja om från början. För det andra är själva handlingen och dess karaktärer under all kritik. Storyn är rörig och tunn och karaktärerna är platta, livlösa och har dåliga röstskådisar.

Ny forskning och nya tider

Den största märkbara skillnaden från originalet är nya sätt att forska och bygga. Du samlar fortfarande in energi och massa men du får även forskningspoäng genom att bygga speciella byggnader. Dessa poäng spenderar du på fem forskningsträd för att uppgradera enheter, byggnader och din commander. Borta är forskningsläget med olika stadier vi såg i orginalet. Alltså behöver du heller inte uppgradera alla dina enheter och byggnader i dessa stadier för att hålla din armé i trim. De försvarstorn du bygger i början av en match är samma torn du använder i slutet av densamma.

Bild 305608

Allt känns mycket enklare än tidigare. Kanske har utvecklarna, antagligen till en del gamla Supreme Commander-spelares förtret, försökt att göra spelet mer lättillgängligt för att locka fler köpare. Detta märks bland annat i hur lång tid det tar att bygga saker. En enhet som i orginalet tog tio minuter att bygga tar nu kanske två eller tre. De största experimentenheterna tar inte alls lika lång tid att bygga som innan och de tar heller inte lika mycket stryk som tidigare. Så nu kan du göra fler experimentenheter snabbare. Detta tar dock bort lite av charmen med att verkligen sitta och vänta på att den där specialenheten ska bli klar.

Bild 305599
Svampmolnsamlingen får tillökning.

Spelets verkliga höjdpunkt ligger skirmish- och multiplayer-lägena. I skirmish väljer du bana, antal motståndare, svårighetsnivå, ett av tre spellägen samt några andra inställningar för att sedan kriga bäst du vill. I multiplayer kan du och upp till sju andra spelare panga på varandra och allt sköts bra och enkelt via Steam.

Gammal grafik och gamla datorer

Inför lanseringen har utvecklarna berättat att om du spelat orginalet kommer uppföljaren fungera lika bra, om inte bättre, på samma dator. Detta beror nog till största del på att grafiken inte känns så utvecklad om man jämför med ettan. Den fungerar men känns inte speciell på något sätt. Kartorna är ofta platta och livslösa och ibland kan enheterna, speciellt mindre landenheter, vara svåra att urskilja på slagfältet.

Bild 305614

Trots vissa brister är Supreme Commander 2 ett väldigt roligt spel som kommer skänka många roliga timmar på slagfältet. Har du inte spelat orginalet kan uppföljaren definitivt vara värd en titt. Är du sedan tidigare hardcore-fan finns dock risk att du kanske inte kommer gilla vissa av de ändringar som gjorts. Mitt råd är ändå att prova.


FZ BETYG
Silverpokal

FZ:s betyg: 

 Mycket bra

Skrimish
Multiplayer
Forskningen
Kampanjen
Inte så mycket nytt

Laddar ...
Systemkrav och testsystem
  • Systemkrav
  • Windows XP / Vista / 7
  • 2,6 GHz processor
  • 1 GB RAM
  • DirectX 9-grafikkort med 256 MB
  • 4-5 GB hårddisk
  • Internetanslutning
  • Testsystem
  • Windows 7
  • AMD 64 X2 5600+
  • 2 GB RAM
  • Geforce 8800 GTS

Bilder

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Bild saknas

    purjo 2010-03-11 11:53:39 #1

    Håller mig till SC1

  • walter_iego

    walter_iego 2010-03-11 11:53:49 #2

    Jag har skaffat första spelet, köpte det nytt för 19:- så är det bra, testar jag detta med.

  • Bild saknas

    burkmopp 2010-03-11 12:04:25 #3

    Om kartorna, det var något jag störde mig något enormt på i Supreme Commander, och jag hade hoppats på att det skulle bli bättre i denna upplaga då TA hade väldigt mysiga världar med egna egenskaper och var rent visuellt trevliga med.

    På spelbilderna ser det ut att blivit mycket bättre, men ändå tas det upp som en svaghet och listats som platta och livlösa, kan du utveckla på den punkten?

  • Bild saknas

    JayC 2010-03-11 12:24:50 #4

    När det gäller grafiken så kan man snabbt konstatera att orsaken är att det även ska fungera på 360.

    Börjar bli jävligt trött på att PC-spelare ska få sämre kvalitet bara för att blidka konsolhororna. Längtar nått förjävligt på Battlefield 3 säger jag bara.

  • Wartex

    Wartex 2010-03-11 12:38:09 #5

    Tycker betyget var lite för generöst faktiskt. Visst, jag gillade Supcom 1, och är inte så förtjust i ändringarna alls. Dock är det bara så mycket som inte är bra med Supcom 2. Som du nämnde: banorna. Jämför man med typ World in Conflict, Company of Heroes osv, så är banorna väldigt simpla. Inga vajande träd och gräs, och det förstör verkligen skalan. Enheterna ser ut som små legofigurer, speciellt med de färgerna. Sen saknar det all polering som ett AAA-spel ska ha. När man fixar en uppgradering är det ingen kort animation eller något där raketkastarna fälls upp ur tanksen, utan det är bara "blipp" så sitter de där. Sen speciellt med fartygen märkte jag att enheterna puttar på varandra om nånting är i vägen som om de hade något osynligt kraftfält runt sig, och det ser inte bra ut, och kan även sabotera, typ om man råkar putta fram sina engineers med sin armé.

    Avsaknaden av formationer, försimplat ekonomisystem och mesiga experimentals är bara spiken i kistan.

    EDIT: Åh, och få mig inte ens att börja med storyn.

  • Bild saknas

    AndyZedd 2010-03-11 12:40:06 #6

    MrStalker skrev:
    När det gäller grafiken så kan man snabbt konstatera att orsaken är att det även ska fungera på 360.

    Börjar bli jävligt trött på att PC-spelare ska få sämre kvalitet bara för att blidka konsolhororna. Längtar nått förjävligt på Battlefield 3 säger jag bara.


    Tänk så här vad trötta vi är på PC hororna som hela tiden skall spotta galla över konsoll.
    Är du så satans missnöjd börja då inom branschen och utveckla spel själv.
    Ta inte allt så jävla seriöst så njuter du nog mer av hur spelen är, just spel.

  • LordDaimos

    LordDaimos 2010-03-11 12:41:52 #7

    Har spelat en bit in i kampanjen nu och är ärligt talat besviken. Hade stora förhoppningar på detta efter att ha spelat första spelet men gränssnittet känns klumpigare och forskningen känns många gånger tråkig (visst, den är viktig för spelet men 10% extra hälsa fem gånger i rad är ändå rätt segt att forska fram). Sen ser även de experimentella enheterna rätt mesiga ut (och som det nämns i recensionen så är de mycket mesigare också). I första spelet så var det verkligen de här enorma sakerna som man dels fick kämpa för att bygga och sen kämpa ännu mer för att förinta. Nu är de halvstora saker som massproduceras och sen skjuts ner lika snabbt som de byggdes.. Nej det blir nog att återgå till första spelet när man blir sugen på skirmish, ska bara klara mig igenom en av de minst trovärdiga kampanjerna på länge.

    / LordDaimos

  • Grumbledock

    Grumbledock 2010-03-11 12:44:44 #8

    MrStalker skrev:
    Börjar bli jävligt trött på att PC-spelare ska få sämre kvalitet bara för att blidka konsolhororna. Längtar nått förjävligt på Battlefield 3 säger jag bara.


    Som om Battlefield 3 inte skulle släppas til konsol? XD
    Kommer nog att få stöd för både Natal och "move"...
    Dock så behöver inte ett spel bli sämre för att släppas till konsol, snarast så vill utvecklarna kunna sälja till fler PC-spelare, då väldigt få är hardcore/har grymma datorer. Lägre systemkrav = fler potentiella PC-spelare...
    Inget hindrar en utvecklare att låta spel ha bra grafik på PC, vara svåra/avancerade, problemet är att på såväl PC som konsol är casual-spelarna största gruppen potentiella kunder. Att påstå något annat är korkat.

    Personligen är jag tveksam till att köpa Supcom 2, visst kommer det till konsol vilket är kul men jämfört med första spelet verkar det för enkelt, för tråkigt oavsett plattform. Kanske plockar upp ett ex när det blir billigt, men förenklade spel orkar jag inte med...

  • Bild saknas

    3DBlaster 2010-03-11 12:46:19 #9

    Även jag super besviken spelade igen med ena handen på ryggen halvsovandes och undrade när skall det hända något.
    Sedan kom eftertexten upp :-(
    Ush jag som trodde att strategispel skulle slippa drabas av konsol sjukan "4 knappar och en coca cola"
    Mitt betyg 2

  • DonGrif

    DonGrif 2010-03-11 13:14:25 #10

    burkmopp skrev:
    Om kartorna, det var något jag störde mig något enormt på i Supreme Commander, och jag hade hoppats på att det skulle bli bättre i denna upplaga då TA hade väldigt mysiga världar med egna egenskaper och var rent visuellt trevliga med.

    På spelbilderna ser det ut att blivit mycket bättre, men ändå tas det upp som en svaghet och listats som platta och livlösa, kan du utveckla på den punkten?


    Jag kan bara citera Wartex:
    Wartez skrev:
    Som du nämnde: banorna. Jämför man med typ World in Conflict, Company of Heroes osv, så är banorna väldigt simpla. Inga vajande träd och gräs, och det förstör verkligen skalan.


    Många av kartorna har dessutom alldeles för mycket dödyta dvs stor, tom, öppen mark som aldrig utnyttjas.

    Vidare kan jag säga till er som inte håller med om betyget: skit i kampanjen och spela skrimish och/eller multiplayer, det är då spelet kommer till sin fulla rätt. Låt inte de mediokra kampanjen förstöra ert helhetsintryck av spelet.

  • Bild saknas

    vonsnabel 2010-03-11 13:31:02 #11

    "Sin vana trogen anfaller de fruktade krigssåpbubblorna från sydost." Jag tycker allt det ser ut som att de kommer från sydväst jag. Men å andra sidan, kanske ser annorlunda ut om man zoomar ut lite..

  • Bild saknas

    frunk 2010-03-11 13:33:57 #12

    Jag är urless på det "nya" ekonomisystemet. Att plocka bort en såpass stor del är bara idiotiskt.

    ...Det som gjorde att Supreme stack ut ifrån mängden var ju
    (bland annat) resurshanteringen.

  • båtsman

    båtsman 2010-03-11 13:45:43 #13

    En liten kommentar till betyget: Jag tänker inte kritisera något så subjektivt som det satta betyget, utan tycker bara att motiveringen var något svag. Problemet som jag ser det när jag läser texten är helt enkelt att de positiva delarna (framför allt är skirmish och MP som lyfts fram) knappt kommenteras alls. Texten går igenom den dåliga kampanjen, de tomma banorna et cetera, men de roliga delarna susar man förbi. Sen kommer sista stycket och säger att detta trots allt är ett bra spel, vilket blir något av en vändning.

    Jag tror säkert att anledningarna till betyget finns och är tillräckliga, det jag kritiserar är att de inte kommer fram i texten. I övrigt en bra recension!

  • Bild saknas

    arkhanari 2010-03-11 13:57:12 #14

    "Kanske har utvecklarna, antagligen till en del gamla Supreme Commander-spelares förtret, försökt att göra spelet mer lättillgängligt för att locka fler köpare."

    Istället borde det ha stått "Kanske har utvecklarna, till riktiga Supreme Commander-spelares förtret, försökt att göra spelet mer lättillgängligt för att locka fler köpare."

    Det är bara att surfa runt på SCHQ, SupCombase eller Gamereplays och se hur det här spelet har mottagits av riktiga fans av TA och SupCom.

    Spelet är förenklat, nedbantat och fulare än sin föregångare. Högst troligen är detta för att sälja spelet till en bredare publik men med Starcraft 2 på väg så kommer det här spelet inte att spelas vidare mycket alls.

    Grejen med SupCom är skalan, makrohanteringen, ekonomin och strategin _inte_ microhantering och taktik.

    Tyvärr är det här spelet en dålig rip-off av WC3 eller Starcraft istället för att ha byggt vidare på det som var bra med föregångarna.

    Lägg därtil avsaknad av ranking i multiplayer och ett bra matchmakingsystem (känns det här igen PC-ägare!?)

    Spelet är helt enkelt en fördumning och jag har sedan ett tag slutat att bry mig om betyg som sätts men det bör ändå sägas att:

    Gillade du Supreme Commander skall du inte köpa det här spelet.
    Gillade du Starcraft eller WC3 kan du köpa det här spelet i väntan på Starcraft 2.


    Jag är bara så himla besviken.

  • Bild saknas

    Raderad 2010-03-11 14:09:10 #15

    Spelet är okej tycker jag, men dessa intensva och det stora extrema striderna (med massor av enheter som kunde ändra stridens utgång) och TA känslan är borta.. Det finns för få RTS där man mikrohanterar allt (Även om SP va en av det värsta på det gör du lite fel failar du matchen)

    Forged alliance ftw,,

  • Bild saknas

    Verity 2010-03-11 14:43:15 #16

    Kampanjen suger, men online och i skirmish är det riktigt kul. Själv var jag ett stort fan av originalet och jag gillar inte vissa av ändringarna. Men antalet förbättringar är betydligt fler. :)
    Det återstår att se om dom lyckas balansera det till att bli bättre än Forged alliance som i min mening är det bästa strategispelet någonsin.

  • Bild saknas

    ricke444 2010-03-11 14:56:34 #17

    Nää vad besviken man blir då, äger båda SC1, hade sett fram mot det här som tusan, blir att köpa bara för att jag fortfarande hoppas på att det är bra :/

  • bjosarn

    bjosarn 2010-03-11 15:20:05 #18

    Jag brukar inte vara den som klagar på betyg eller liknande, men jag tyckte inte texten (förutom kanske tre rader på slutet) lyfter fram varför spelet får en 4:a i betyg.
    Utöver det tyckte jag att det var en välskriven recension.

  • DonGrif

    DonGrif 2010-03-11 16:01:09 #19

    Jag förstår er om ni kanske texten inte beskriver så mycket vad som är bra med spelet. Men tänk mer så här: är du ny för serien har du här ett väldigt bra spel helt enkelt, är du gammal SC1-spelare kanske det inte känns lika hett. Men som spel i sig är det ändå ett himla bra spel (även om ettan kanske var bättre). Ettan fick ju fem i betyg och tvåan fick "bara" fyra. :)

  • Bild saknas

    jonne_man 2010-03-11 16:07:26 #20

    Om man är ny till serien så skaffa total annihilation. Det är ett riktigt bra strategi spel. Får du cp ryck av grafiken så fixa supreme commander 1. det är det som är unikit för denna serie. Annars kan du lika gärna lira något annat strategi spel som RA3 eller coc.


    Som jag skrev i en annan tråd. Detta spelet tycker jag är värdelöst. Vill man lira vanliga pressa ut enheter spel lirar man RA eller CoC. Charmen i dessa spel har alltid legat i t2, t3, enorma avstånd, big berta, enorma arméer m.m.

    Jag ger spelet 2/5. Flyter bra, mapsen är ok. inga allvarliga buggar vad jag märkte. Något intressant skillnad i de olika lagen. Jämfört med andra strategi lir har det däremot inget att komma med tycker jag

    Kampanjen är fylld av klichéer, inga t2, ingen cap på resurser, lite valmöjligheter, ingen specialiserade units med cloak, radar, self destruct i samma grad som de andra spelen. Ner dummat till fetto flosk.

    DOm har förstört detta spelet




    t2 units? Alla t1 units är typ, jaha basic, inget speciellt eller annorlunda.

    Varje faction har 3! air units, 4 land och 3 vatten. (uträknat experimentals). Va fan e detta?! Ärligt talat. Var är min fatboy?!

    Försvars torn, ett av varje sort... Alltså... var är mina artelleri och laser torn och big berta, punisher. Listan är lång.

    T2 byggnader? Jag vill kunna bygga fete kraftverket som jag måste skydda till varje pris. Som dessutom ger kollateral om den förstörs. Inte nån fattig power upgrade genom research som ger mig 30% mer energi bara sådär och inte kan förstöras.

    Resource limit? Jaha inget mer behov av metal och energy storage. Ett taktiskt element bort taget.

    Units och byggnader drar knappt inte längre ström eller metall? Man får bara mer och mer och bygger och bygger. Inte längre oh shit min fusion reactor pajja nu fungerar inte mina laser torn längre, mina factories e nere och min missile defence är offline och försvars missilen blir inte färdig..

    SC1 kändes ändå lite som TA. Men detta skräpet...

    Detta är. Jaha jag har en tank, anti air och en missile launcher. 3 units jag använder på land tills jag får experimentals som är en bit längre in i spelet, där slutar det och övergår i unit spam.

  • DarK-D

    DarK-D 2010-03-11 16:28:00 #21

    Jag håller med "jonne_man" Dom har förstört spelet!

    Supreme Commander 2 suger! ångrar att jag köpte det :down:
    Chris Taylor borde Bitch slappas!

    Nä håller mej till Supreme Commander - Forged Alliance som är det bästa RTS spelet genom tiderna(ehumm...efter Total Annihilation ^^)
    8)

  • Bild saknas

    ace84 2010-03-11 16:33:51 #22

    testade demot på steam och var måttligt imponerad av grafiken, en sak som var väldigt nice var ju research byggnaderna som gjorde så att man kunde hamstra på sig research poäng snabbare som då gjorde så att man kunde researcha fram tech o uppgraderingar fortare.
    Hoppas att man kmr kunna modda 2:an sen med bättre grafik o fler units. Som det var nu så kändes det som att få en hamburgare utan senap, ketchup eller sallad eller kryddat eller dressing på.

  • Bild saknas

    ThinBoi 2010-03-11 17:23:12 #23

    fan vad mycket galla alla spyr:p
    Tycker själv att SupCom 2 är mycket bättre än ettan just på grund av förenklingarna. Det är stora strider jag vill åt, inte hålla på och pyssla med ekonomin varannan minut.
    Älskar TA men hade otroligt svårt för att sköta ekonomin i supcom1(vilket har exakt samma eko.system som TA). Skönt också att de har så många inställningsmöjligheter för skirmish, så att man kan få en roligare upplevelse. Jag och en polare satt och lekte runt i "infinity mode" i säkert en timme:D
    På minussidan så kan jag nämna det låga antalet av olika units och att de tog bort monkeylord(den enorma spindelroboten med laser-dödsstråle).

  • Bild saknas

    arkhanari 2010-03-11 18:11:38 #24

    ThinBoi skrev:
    fan vad mycket galla alla spyr:p
    Tycker själv att SupCom 2 är mycket bättre än ettan just på grund av förenklingarna. Det är stora strider jag vill åt, inte hålla på och pyssla med ekonomin varannan minut.
    Älskar TA men hade otroligt svårt för att sköta ekonomin i supcom1(vilket har exakt samma eko.system som TA). Skönt också att de har så många inställningsmöjligheter för skirmish, så att man kan få en roligare upplevelse. Jag och en polare satt och lekte runt i "infinity mode" i säkert en timme:D
    På minussidan så kan jag nämna det låga antalet av olika units och att de tog bort monkeylord(den enorma spindelroboten med laser-dödsstråle).


    Poängen är väl att sådana här spel finns det redan: C&C, SC och WC3. Total Annihilation och SupCom-serien har varit helt unik. Om det finns spelare som inte klarar av resurshantering, makrohantering och strategi så finns det redan en radda spel för dem. För oss som däremot vill ha ett svårt jävla bautaspel med gigantisk skala har bara haft SupCom-serien - och den serien är nu död.

    Sedan förstår jag inte heller kommentarer om att lira spelet i Multiplayer istället - det systemet är ju fullständigt värdelöst. Ingen ranking, inget stöd för moddar. Inga kartverktyg.

    Detta är Starcraft Light för konsoller.

    EDIT: Med detta sagt kan ju antalet PC-ägare som vill ha spel i TA- eller SupCom-stil vara så få att det inte är ekonomiskt försvarbart att göra ett sådant spel - men det är en annan femma.

  • krukan6

    krukan6 2010-03-11 20:50:36 #25

    Spelserien är förstörd tyvärr.

    Jag hade så stora förhoppnings på Supreme Commander 2 och förboka det direkt det var tillängligt på steam men sen det släpptes har jag nog bara spelat 3-4h då det är så fördummat och förenklat.

    1. Mycket mindre kartor
    2. Alldeles för få enheter
    3. Resurssystemet är nerfat till nåt enkelt skit.
    4. Du kan inte stacka massa byggorder för ekonomin förhindrar det.
    5. Mycket av detaljerna i spelet är borta. Exvis snygga animeringar när man får nya saker osv.
    6. Multiplayer hanteringen över lag.

    Finns massor av mer punkter men orkar inte skriva ner dem.

    Sen att konsolfolket klagar på att PC-ägare klagar på att speltillverkarna saboterar för de som älskar att spela på sin PC är ju tragiska. Fattar ni inte att på grund av konsollerna så blir spelen fördummade/förenklade.
    Jag är ingen konsolhatare då jag själv spelar vissa spel på konsol. Men jag ser ju vad som händer. Mer och mer av de så bra PC-spelen blir sämre på grund av konsollerna.

    Nej, Chris Taylor och hans Gas Powered Games sjönk som en sten.

    För den som aldrig spelat SC1 och TA kan lika gärna köpa Red Alert/Command & Conquer spelen.

  • krukan6

    krukan6 2010-03-11 20:52:17 #26

    Att tillägga så tycker jag det är fel av FZ att ge spelet betyget 4a. De gav 1an en 5a så borde 2an få en 2a eller 3a.

  • Bild saknas

    NickBomb 2010-03-11 21:36:37 #27

    En sak som definitivt förhindrar att jag köper detta är avsaknandet av LAN-stöd.

  • Grumbledock

    Grumbledock 2010-03-11 23:35:25 #28

    krukan6 skrev:
    Jag är ingen konsolhatare då jag själv spelar vissa spel på konsol. Men jag ser ju vad som händer. Mer och mer av de så bra PC-spelen blir sämre på grund av konsollerna.


    Tyvärr, men just där misstog du dig.
    Fler och fler av PC-spelen blir förenklade för att fler och fler av spelarna (även på PC) är p12-or som inte klarar riktiga spel...
    PC-exklusiva hardcore spel, som WoW kanske, eller CSS?
    Jämför gärna med 1.6 och äldre mmo så ser du var det förenklas, på PC-exklusiva såväl som på konsol.
    Visa att vi vill ha riktiga strategispel, köp Supcom 1 och skit i 2:an, bojkotta Red Alert 4 så kanske vi får se ett ljus i tunneln. Själv undviker jag att köpa fördummade spel, då jag inte vill bidra till den utvecklingen.

    "Felet" är att casual-spelarna blir en allt större del av spelmarknaden, men också att de inte kan/vill lära sig "svåra" spel. Förenkla allt, på PC och på konsol, ta bort rekyl, låt kulor teleporteras till sina mål etc. så kan de också vara med och spela...
    De enda spelen som erbjuder en vettig utmaning idag är mindre spel/indie games på PC-sidan och vissa hardcore-titlar på konsol, endast de konsolexklusiva kan erbjuda en utmaning fortfarande (då de ska tilltala "hardcore", istället för MW2 och annan förenklad skit).

  • Bild saknas

    Aeschylus 2010-03-12 02:01:30 #29

    Jag är nog en av dem som inte var särskilt förtjust i den förändring SupCom 2 kom med.

    Jag var jätteförtjust i 1an och FA, speciellt då FA.

    SupCom 2 har dock gått alldeles för långt åt mainstream RTS hållet att det känns som att man spelar slumpmässigt utvald C&C klon istället för SupCom.

  • Bild saknas

    burkmopp 2010-03-12 02:34:29 #30

    DonGrif skrev:
    burkmopp skrev:
    Om kartorna, det var något jag störde mig något enormt på i Supreme Commander, och jag hade hoppats på att det skulle bli bättre i denna upplaga då TA hade väldigt mysiga världar med egna egenskaper och var rent visuellt trevliga med.

    På spelbilderna ser det ut att blivit mycket bättre, men ändå tas det upp som en svaghet och listats som platta och livlösa, kan du utveckla på den punkten?


    Jag kan bara citera Wartex:
    Wartez skrev:
    Som du nämnde: banorna. Jämför man med typ World in Conflict, Company of Heroes osv, så är banorna väldigt simpla. Inga vajande träd och gräs, och det förstör verkligen skalan.


    Många av kartorna har dessutom alldeles för mycket dödyta dvs stor, tom, öppen mark som aldrig utnyttjas.


    Tack för svaret, det låter onekligen som man bör undvika detta spel.

  • Angust

    Angust 2010-03-12 03:13:40 #31

    MrStalker skrev:
    När det gäller grafiken så kan man snabbt konstatera att orsaken är att det även ska fungera på 360.

    Börjar bli jävligt trött på att PC-spelare ska få sämre kvalitet bara för att blidka konsolhororna. Längtar nått förjävligt på Battlefield 3 säger jag bara.



    Du det där håller inte 1'an fanns även det till 360.....och då var det ju inga problem. sluta försök skylla hela tiden allt på konsoler så jävla less o höra, för det var fan inte försimplat på PC när 1'an kom då gällande grafik eller spelmekaniken. så inte fan fick pc ägarna sämmre kvalite för det.

    http://www.fz.se/bildcache/q/qw2dj3y5rane9b6vg78m
    lz4t1ouxicfs.jpg


    börja utveckla skit själv om nu alla är så förbannat missnöjda över vart PC industrin är på väg det är bara bunta ihop en massa folk och börja utveckla något indie spel till en början för att sedan kunna finansiera något större en dag.

  • Bild saknas

    frunk 2010-03-12 04:10:20 #32

    Angust skrev:
    MrStalker skrev:
    När det gäller grafiken så kan man snabbt konstatera att orsaken är att det även ska fungera på 360.

    Börjar bli jävligt trött på att PC-spelare ska få sämre kvalitet bara för att blidka konsolhororna. Längtar nått förjävligt på Battlefield 3 säger jag bara.



    Du det där håller inte 1'an fanns även det till 360.....och då var det ju inga problem. sluta försök skylla hela tiden allt på konsoler så jävla less o höra, för det var fan inte försimplat på PC när 1'an kom då gällande grafik eller spelmekaniken. så inte fan fick pc ägarna sämmre kvalite för det.

    http://www.fz.se/bildcache/q/qw2dj3y5rane9b6vg78m
    lz4t1ouxicfs.jpg


    börja utveckla skit själv om nu alla är så förbannat missnöjda över vart PC industrin är på väg det är bara bunta ihop en massa folk och börja utveckla något indie spel till en början för att sedan kunna finansiera något större en dag.


    Xbox-Versionen portades av ett företag som heter "Hellbent Games" över ett år efter originalet.

    Så det var en portning av ett pc-spel -> Consol

    Supreme 2 gjordes ifrån start med spelmekanik som anpassats till en consol.

    det är en viss skillnad.

  • Bild saknas

    Brandter 2010-03-12 07:42:18 #33

    MrStalker skrev:
    När det gäller grafiken så kan man snabbt konstatera att orsaken är att det även ska fungera på 360.

    Börjar bli jävligt trött på att PC-spelare ska få sämre kvalitet bara för att blidka konsolhororna. Längtar nått förjävligt på Battlefield 3 säger jag bara.


    Here here, är också less på alla nerdummade spel bara för att det ska gå att spela på Xbox och ps3.
    Jag spelar bilspel, rpg:n och spel som god of war på konsol, strategi och FPS gör sig 1000 gånger bättre på pc.

  • Bild saknas

    Raderad 2010-03-12 08:37:16 #34

    Lite konstig recension. Om spelet får så bra betyg så bör väll skribenten skriva några positiva egenskaper också. Känns lite som att det krystades fram ett bra betyg...

  • Bild saknas

    Arre 2010-03-12 13:42:49 #35

    Har iof bara spelat demot men vad hände med det gamla TA tänket!? en unit cap på 5000 (moddat iof) sisådär en 500 arbetarrobotar och 200 fabriker som pumpar units.. en hel drös med def-guns och annihilators och annat gott som köttar på... och detta per lag :D dvs masslakt überallez! Där elkonsumtionen av alla def-guns påverkar flödet så mycket att man måste micro manage'a det lite då och då för att kunna försvara sig men ändå bygga units ^_^

    Jag som hade väntat sååå på SC2... får väll bli 1an ett tag till då :/

  • Bild saknas

    WebPiraten 2010-03-12 15:23:16 #36

    För dem som gillar TA och SC så kan jag rekommendera Spring! Tänk er TA med 3d motor, gratis också!

    http://springrts.com/

  • Bild saknas

    jonne_man 2010-03-12 17:02:33 #37

    WebPiraten skrev:
    För dem som gillar TA och SC så kan jag rekommendera Spring! Tänk er TA med 3d motor, gratis också!

    http://springrts.com/


    Fan det ser riktigt intressant ut. Tack för länken

  • Bild saknas

    Arre 2010-03-12 20:35:21 #38

    WebPiraten skrev:
    För dem som gillar TA och SC så kan jag rekommendera Spring! Tänk er TA med 3d motor, gratis också!

    http://springrts.com/


    Inte för att va sån men TA va i 3D ;)

  • Chilli88

    Chilli88 2010-03-12 23:02:21 #39

    Hur stor skillnad är det gämfört med Total Anihillation ?

  • Bild saknas

    HYBRiS 2010-03-14 17:52:03 #40

    MrStalker skrev:
    När det gäller grafiken så kan man snabbt konstatera att orsaken är att det även ska fungera på 360.

    Börjar bli jävligt trött på att PC-spelare ska få sämre kvalitet bara för att blidka konsolhororna. Längtar nått förjävligt på Battlefield 3 säger jag bara.


    Kan inte mer än instämma.
    Tur dock att det finns utvecklare som fattat att man faktiskt kan tjäna grova pengar på att utveckla PC-exklusivt, då det på det stora hela faktiskt ändå är den största spelscenen fortfarande om man räknar in prenumerations-intäkter.
    Våga nobba konsoll-mutor, säger jag bara, eller så får Microsoft helt enkelt sluta motarbeta sig själv.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter