Recension
Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Recension

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Emil Kraftling 2010-03-16 15:00

Genre: Krig, Realtid, Strategi
Testplattform: PC
Utgivare: Electronic Arts
Utvecklare: EA Los Angeles

Realtidsstrategins konung är tillbaka för att knyta ihop säcken kring Tiberium-sagan. Istället väljer man att öppna en helt ny säck.

Command & Conquer-serien har 15 år på nacken. Under den tiden har vi lärt oss att älska ord som Obelisk of Light, Mammoth Tanks och Ion Cannons. Vi har lärt oss att älska den skallige mannen med bockskägget, känd som Kane. Vi har lärt oss att älska tiberium.

När EA år 2003 slukade Westwood var vi många som trodde att serien var död. Men EA insåg värdet i namnet Command & Conquer och när man så småningom återvände till tiberium-universumet i C&C3, var det en uppföljare relativt trogen föregångarna. Kane fanns där, basbyggandet fanns där och tiberiuminsamlandet fanns där.

http://www.fz.se/bilder/?id=304643
En hel del av enheterna är hämtade från Tiberian Sun, men har fått nya namn.

Om Tiberium Wars var ett spel troget föregångarna så får Tiberian Twilight snarare beskrivas som otroget. Det finns nämligen stora anledningar att misstänka att det tumlat runt i sänghalmen med World in Conflict. Basbyggandet finns inte kvar, inte heller tiberium-skördande. Hela spelsättet är omgjort, faktiskt. Nu får du istället börja med ett mobilt konstruktionsfordon, en så kallad Crawler.

Du väljer en av tre klasser (Offense, Defense eller Support) och spawnar sedan på kartan. Din Crawler bygger sedan alla fordon och släpper ut dem genom att fälla ut sig själv till en byggnad. Du har inga resurser, utan varje enhet kostar en viss mäng kommandopoäng och du har ett poängtak som begränsar hur många enheter du kan ha samtidigt. När en enhet dör är det bara att bygga en ny. Som Defense-klass kan du också bygga försvarsverk såsom olika vakttorn och ett liknande system begränsar hur många byggnader du kan ha samtidigt.

Klassiskt

Olika klasser erbjuder olika enheter. Offense har störst slagkraft, med markfordon, gångare och tanks. Defense-klassen har istället tillgång till infanteri och en del supportfordon såsom reparatörer och transporter. Support-klassen har mestadels luftenheter, men har också tillgång till specialkrafter som kan spelas om du har tillräckligt med poäng. Det rör sig om allt från att öka effekten på allierad eldgivning inom ett mindre område till regelrätta bombattacker. Spelstilen påminner som sagt en hel del om World in Conflict, inte minst för att det enda spelläget i multiplayer är att ta över kontrollpunkter. En positiv aspekt av denna kopiering är förstås att WiC är grymt kul i multiplayer, och Tiberian Twilight kan också bjuda på riktig multiplayerunderhållning när allt stämmer.

http://www.fz.se/bilder/?id=305796
Ljuseffekterna är snygga, men annars bjuds ingen direkt grafisk utveckling.

Med kampanjen är det däremot sämre ställt. Den som hoppas på en storslagen avslutning på Tiberium-sagan, där sanningen om Kane, universum och allting avslöjas, kommer bli besviken. Den enda som är bra är Joe Kucan som Kane, men han förtjänar en bättre avslutning än så här. Uppdragen är tafatta, mellansekvenserna försöker tvinga fram känslomässiga kopplingar till totalt ointressanta karaktärer och det mesta i handlingen känns rörigt. Rörigt är också ett ord som beskriver spelets enhetssystem rätt bra. Det är helt enkelt för mycket att hålla reda på. Det finns ett nittiotal enheter, vilket förvisso är ett stort och trevlig antal, fördelade på flertalet rustningstyper och vapentyper som alla är olika bra mot varandra. Därtill kommer en myriad av uppgraderingar och specialvapen som ger dig ytterligare variabler att hålla koll på.

Tålamod är en dygd

Men tro inte att du får tillgång till alla enheter från början! Tiberian Twilight har nämligen ett rankingsystem likt det i Battlefield 2. Du skapar en profil och spelar sedan alltid uppkopplad mot EA:s servrar, oavsett om du spelar multiplayer, skirmish eller kampanj. All din speltid ger erfarenhetspoäng, som i sin tur låter dig gå upp i rang, och därmed låsa upp nya enheter och andra godsaker. Det kommer således att ta lång tid för dig att faktiskt få testa allt som spelet innehåller och det gör det också svårare att möta motståndare med enheter som du själv inte är bekant med.

http://www.fz.se/bilder/?id=301560
Vill du ha storskaliga strider – spela SupCom2. Tiberian Twilight är tätt och hektiskt.

Sammanfattningsvis är Tiberian Twilight ett spel som erbjuder underhållande teamplay för upp till 10 spelare i multiplayer, men vars kampanj lämnar mycket att önska. Det är ett helt okej spel, men EA borde ha lanserat det under ett annat namn, för något Command & Conquer är det inte.


FZ BETYG

FZ:s betyg: 

 Bra

Multiplayer
Kane
Kampanjen
C&C-inslag saknas
Få spellägen

Laddar ...
Systemkrav och testsystem
  • Systemkrav
  • Windows XP / Vista / 7
  • Core 2 Duo / AMD 64 X2
  • 1 GB RAM (XP) / 1,5 GB RAM (Vista / 7)
  • 256 MB grafikkort med shader model 3-stöd
  • 10 GB ledig hårddisk
  • Rekommenderat system
  • Core 2 Duo E660 2,4 GHz / Atholn 64 X2 Dual Core 5400+
  • Geforce 7900 GTX / Radeon X1900
  • 3 GB RAM

Bilder

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Loading

    Loading 2010-03-16 15:03:52 #1

    känns lite kort recension, hade velat haft minst 2 sidor om det. iaf när det gäller singelplayer och multiplayer :/

  • Bild saknas

    thorsten 2010-03-16 15:19:21 #2

    De har inte bara förstört spelstilen helt, de har även förstört hela stämningen i spelet. Tiberium sidan av command and conquer ska vara mörk och apokalyptisk, inte nåt leksakskrig som det här är.

    RIP Westwood, serien dog med er

  • Bild saknas

    Gamer-Tompa 2010-03-16 15:25:31 #3

    Fuck EA!
    Förstörde ikonen C&C redan när de köpte Westwood...

    kommer aldrig att köpa ett C&C. Förutom gamla boxar med de gamla c&c spelen.

    Red Alert var ett av de spel jag spelat mest som ung gamer och som fick mig att fastna för strategispel.

    för att hålla med företagående talare,
    RIP Westwood. RIP C&C.

  • EmBra

    EmBra 2010-03-16 15:26:40 #4

    Varför tar de bort allt som är bra med C&C och gör det till nåt helt annat? Kan de inte istället behålla det som vi älskar med C&C och istället ändra om det som inte var bra.

    Basbyggandet och massiva slagfält samt en bra story och tiberium är ju själva själen i C&C.

  • Hannu

    Hannu 2010-03-16 15:43:29 #5

    "Realtidsstrategins konung" Vad fan är det för skit snack? C&C har sugit sen generals. Relic är Realtidsstrategins konung! Dags för EA att göra en ny motor till C&C, samma gammla motor sen generals. Skärp er!

  • Bild saknas

    daskedennis 2010-03-16 15:51:37 #6

    Samma visa som vanligt med EA. Förstör allt de får händerna på..

  • Bild saknas

    Horniak 2010-03-16 15:54:39 #7

    Detta är INTE Command and Conquer!!! Glömmer aldrig 1an då man kunde bygga rejäla baser med riktigt försvar som var svårt att ta sig igenom. Men på senare år har det bara gått utför..

  • Bild saknas

    klossen 2010-03-16 15:55:56 #8

    Hannu87 skrev:
    "Realtidsstrategins konung" Vad fan är det för skit snack? C&C har sugit sen generals. Relic är Realtidsstrategins konung! Dags för EA att göra en ny motor till C&C, samma gammla motor sen generals. Skärp er!
    C&C har det aldrig varit sen red alert 2 i mina ögon även om det står C&C.

  • kebbe

    kebbe 2010-03-16 16:05:21 #9

    Gillade verkligen 3an, så detta blir nog ett köp. Tycker Relic förstörde DoW-serien med DoWII.

  • conthox

    conthox 2010-03-16 16:41:08 #10

    Jag är så kluven när det gäller detta. Å ena sidan så är jag ett stort C&C-fan, men å andra sidan så har har jag redan DoW II som detta verkar likna rent gameplay-mässigt.

  • Bild saknas

    klossen 2010-03-16 16:47:46 #11

    kebbe skrev:
    Gillade verkligen 3an, så detta blir nog ett köp. Tycker Relic förstörde DoW-serien med DoWII.
    Detta är ju som DoWII.

  • Kerrai

    Kerrai 2010-03-16 16:53:10 #12

    Dom är väldigt snarlika iaf.

    Men för mig gillar jag DoW II bättre, i CnC 4 spammar man bara mammoths medans någon annan spammar flyg och någon kör defence, väldigt simpelt.. för simpelt

    DoW försöker ju iaf patcha bort blobbarna

  • walter_iego

    walter_iego 2010-03-16 17:24:35 #13

    Tack för bra recension, det räcker kort och väl; visste väl att de skulle ändra på ett vinnande koncept, suck...

  • walter_iego

    walter_iego 2010-03-16 17:31:47 #14

    Gamespot gav spelet 7.0, hmm...

  • SWEBarb

    SWEBarb 2010-03-16 17:32:25 #15

    slutade ju vara C&C sen westwood köptes upp alla fall..

  • RazorShard

    RazorShard 2010-03-16 17:42:24 #16

    C&C utan basbyggande och tiberium-skördande? Nej tack, EA.

    Kraftling skrev:
    ... EA borde ha lanserat det under ett annat namn, för något Command & Conquer är det inte.

    Instämmer!

    Tur att EA släppte Tiberian Sun och Firestorm gratis (för att göra reklam för C&C 4) - håller på att spela igenom dem nu och har, av allt att döma, mycket roligare än jag skulle haft med C&C4.

  • Bild saknas

    toern 2010-03-16 18:12:17 #17

    Jag har alltid tyckt att C&Cspelen stått och stampat ett flertal år men det här verkar till och med vara ett steg tillbaks, vilket är imponerande.

  • Bild saknas

    moondragon 2010-03-16 18:26:42 #18

    Vad i helvete har dem gjort med serien?????

    Istället för att putsa på spelstilen så tar man bort basbyggandet. Bra jobbat EA, så kan man lösa problem. Om jag är dålig på matte och ska försöka bli bättre, vad gör jag då?

    Jo jag går inte till lektionen, nog kommer jag få bättre betyg allt.

  • Bild saknas

    Jonlissla 2010-03-16 18:29:34 #19

    Tyckte Betan av C&C4 var skoj. Kanske lite fler speltyper och sånt, men helt klart spelbart. Det var skönt att dem testade något nytt istället för vad Blizzard gör med Starcraft 2, vilket jag tycker är synd.

    Förresten, DoW2 var fan bra det också. Förstår inte vad folk klagar för.

  • Boomer

    Boomer 2010-03-16 18:29:48 #20

    Red Alert 2 var på gränsen till dåligt, sen allt efter är ju bara katastrof. Det är inte Command & Conquer, det är något annat som inte är gjort för denna värld - det är Electronic Arts.

  • Toomsie

    Toomsie 2010-03-16 19:22:00 #21

    Basbyggandet finns inte kvar? Man kan inte skörda Tiberium? Wow, det där spelet är skräp enligt mig. (från det jag har läst)

  • Wartex

    Wartex 2010-03-16 19:25:43 #22

    Måste bara skära in och säga att Battlefield 2 inte har unlocks, så som det står i texten. BF2142 var först med det och Battlefield: Bad Company 2 har det :P

  • Bild saknas

    sno0zer 2010-03-16 20:00:50 #23

    walter_iego skrev:
    Gamespot gav spelet 7.0, hmm...


    Och fz gav det 3/5 eller 6/10. Ingen större skillnad, jag tycker dessutom att gamespot ger för höga betyg, i regel.

  • Darkst@r

    Darkst@r 2010-03-16 20:21:21 #24

    Min barndom är oåterkalleligt våldtagen.

  • Bild saknas

    Nelfie 2010-03-16 20:26:38 #25

    Besviiiikeen.

  • Bild saknas

    SWE|OggE 2010-03-16 20:36:49 #26

    Nej tack, håller mig till C&C3.

    Kanske köper detta i reaboxen för 199 om något år.

  • Bild saknas

    virgol 2010-03-16 21:03:33 #27

    Fruktansvärt fula "enheter"... Usch. För många jävla robotlaserspindlar.

  • Bild saknas

    virgol 2010-03-16 21:04:48 #28

    Wartex skrev:
    Måste bara skära in och säga att Battlefield 2 inte har unlocks, så som det står i texten. BF2142 var först med det och Battlefield: Bad Company 2 har det :P


    Öhm, jo? Man går upp i rank, och så låses nya vapen upp... Visserligen tog det sjukt lång tid, men ändå...

  • Inkompetent

    Inkompetent 2010-03-16 21:22:10 #29

    Synd för C&C-serien att både det första C&C och det första Red Alert är de enda bra spelen.

    Generals patchade de ju sönder och lagade det aldrig.

  • Bild saknas

    PaZ 2010-03-16 21:52:54 #30

    Bra recension, slapp köpa något i tron att det var iaf lite C&C som 3:an. jag som hoppades på en värdig avslutning.. jaja, får väl kolla mellansekvenserna på youtube eller något istället.

  • Ariath

    Ariath 2010-03-16 23:22:44 #31

    PaZ skrev:
    Bra recension, slapp köpa något i tron att det var iaf lite C&C som 3:an. jag som hoppades på en värdig avslutning.. jaja, får väl kolla mellansekvenserna på youtube eller något istället.


    Samma här. Plus i kanten för att man slipper köpa och bli besviken tack vare rescensionen.

  • Bild saknas

    widez 2010-03-16 23:23:02 #32

    Spelet verkar ha likadan DRM som Assassins Creed 2, att man måste vara online även i singleplayer för att kunna spela! Hur lång tid tar det innan EA stänger av servrarna till spelet? (så som de gjort med flertalet titlar den senaste tiden).

    KÖP EJ!!

  • conthox

    conthox 2010-03-17 00:34:53 #33

    widez skrev:
    Spelet verkar ha likadan DRM som Assassins Creed 2, att man måste vara online även i singleplayer för att kunna spela! Hur lång tid tar det innan EA stänger av servrarna till spelet? (så som de gjort med flertalet titlar den senaste tiden).

    KÖP EJ!!


    De utvecklare som har den typen av skydd har sagt att dom släpper en patch som tar bort det skyddet när/om dom stänger ned servers som behövs för att spela spelen.

  • Ankh

    Ankh 2010-03-17 06:31:35 #34

    Kan ju hoppas att Relic gör en Company Of Heroes 2 (utan förstora ändringar) istället. Hade varit roligare än detta. Tyckte den sista riktigt bra c&c/ra som kom var red alert 2

  • Ankh

    Ankh 2010-03-17 06:32:11 #35

    conthox skrev:

    De utvecklare som har den typen av skydd har sagt att dom släpper en patch som tar bort det skyddet när/om dom stänger ned servers som behövs för att spela spelen.


    Åh fan - det hade jag missat. Alltid något :)

  • Bild saknas

    gryzor 2010-03-17 06:58:11 #36

    Blir inte mer än en sida när det inte finns mer att skriva. De har nerfat och slaktat c&c totalt. RIP Westwood :(

  • mrpijey

    mrpijey 2010-03-17 09:33:24 #37

    Jahopp, där dog C&C för mig...

    - Inget basbyggande? Detta är ju grunden i C&C... inget byggande=inget C&C
    - Inget tiberium-skördande? Meh...
    - Grafiken är lullig och söt... detta är ett KRIG! Inte ett dockhus á la Sims... (samma skräp med Red Alert 2)
    - Online-krav, ingen kommentar... (blir för alla som vågar köra detta att hala fram cracken som kommer ut i samma dagar som spelet...)
    - Ranking-system: TVI!!

    Hatar när de konsolifierar spelen. Visst, det är bra för dem som vill knuffa in skivan och köra lite innan maten, men för oss die hard C&C gamers så är detta bara ett hån mot oss.

    Det enda som är som vanligt här är att EA än en gång förstör ett bra spel, det är de synnerligen duktiga på. Finns det inget fint pris vi kan ge EA? "Worst game developer Awards"? "Best rape-a-good-game-series-and-foul-it-up-with-onlin
    e-DRM-crap Awards"?

    Command & Conquer: RIP.
    Westwood: RIP.

  • Ferren

    Ferren 2010-03-17 09:34:27 #38

    Skeptisk också, men det blir ett köp iaf, har varit trogen med att köpa alla spel så lika bra köpa det sista också.

    Har inge problem med laser och sådant, helt tvärtom. Jag älskar det.
    Men något jag har stört mig på länge är någon form av realist på enheterna. en tank som ser ut som en scorpion? Roligt kanske, men jag vill ha en "riktig" tank.

    Ta fram ett par Abrams Tanks med laser kanoner istället och Apache Helikoptrar med futuristiskt utseende.

    Och bara ett tillägg, tror fan det inte finns någon form av strategi spelmotor som har blivit så vandilserad och använd som Generals motorn. Det är väl det 4:e spelet som har plattformen?

  • Bild saknas

    Sille 2010-03-17 11:33:42 #39

    cc3 var ok men detta skit är ju bara larvigt.
    ps varför sköt dom upp eu release datum men inte staternas........

  • Bild saknas

    Sacred 2010-03-17 12:16:28 #40

    Blir nästan lite glad när man läser recensionen.
    Har ända sedan jag fick reda på att de använder ett drm skydd som kräver att man är online när man kör single player känt att detta är inget jag vill stödja; och nu verkar det som att jag inte missar nått ändå.

  • Bild saknas

    WIZZY365 2010-03-17 12:51:19 #41

    Jag är glad att spelföretagen försöker sig på nogåt nyare och tar bort basbyggandet. Spelet är trots allt 15 år gammalt och innan dess som gamla spelare minns så fanns dune 2 med basbyggandet.

    15 år är lång tid att mjölka på RTS liknande spel där man endast förbättrar grafiken.



    Det finns inte många spelserier som klarar av det.

  • flashkan

    flashkan 2010-03-17 13:07:45 #42

    Jao första red alert var ju helt klart det bästa som kommit från C&C serien. Det är felaktigt i artikeln det är tiberium samlande i spelet fast istället för pengar så får du tech points så var det iaf i betan.

    Spelet är vääääldigt rörigt emelanåt händer för mycket överallt så man blir lätt förvirrad. Spelet i sig är inte jätte dåligt (men inte heller något bra) tar bara tid att vänja sig men man har alltid känslan av att det är något som saknas. Grafiken känns väldigt tråkig på något bizarrt sätt påminner det om Legospel-serien alá leksaksbutiken.

    Vissa enheter tål rövmycket vilket kan göra en fly förbannad när man har en hel armé mot just den typen och ändå förlorar. Skulle inte rekomendera någon att köpa detta för annat bruk än att latja på ett LAN med polarna eller liknande.

  • flashkan

    flashkan 2010-03-17 13:10:53 #43

    WIZZY365 skrev:
    Jag är glad att spelföretagen försöker sig på nogåt nyare och tar bort basbyggandet. Spelet är trots allt 15 år gammalt och innan dess som gamla spelare minns så fanns dune 2 med basbyggandet.

    15 år är lång tid att mjölka på RTS liknande spel där man endast förbättrar grafiken.



    Det finns inte många spelserier som klarar av det.


    Kanske därför jag inte köpt något C&C spel sedan red alert? blir bara sämre och sämre men de lyckas somsagt mjölka titeln än....

  • mrpijey

    mrpijey 2010-03-17 15:25:55 #44

    WIZZY365 skrev:
    Jag är glad att spelföretagen försöker sig på nogåt nyare och tar bort basbyggandet. Spelet är trots allt 15 år gammalt och innan dess som gamla spelare minns så fanns dune 2 med basbyggandet.

    15 år är lång tid att mjölka på RTS liknande spel där man endast förbättrar grafiken.

    Det finns inte många spelserier som klarar av det.


    Varför förändra något som fungerar så bra? Stort sett varje C&C-spel har ju varit en hit så tydligen är det ju sånt som folk tycker om.

    Om EA vill leka med nya idéer så kan de ju i sådana fall skapa ett nytt spel och kalla det för något annat än att förstöra det som gör C&C så omtyckt.

    Själv får jag fortfarande en glädjetår i ögat när jag kör igång första C&C med sitt EVA-installationsprogram, maffiga musiken och den nu enkla grafiken. Ett mästerverk. Men det var ju då när företag visste vad de gjorde, företag som t.ex Westwood.

    Har tyckt om stort sett alla C&C till och med Generals (förutom Renegade som var en FPS-shooter), sedan började det gå åt skogen. RA2 var alldeles för färgglatt och puttinuttigt, och detta verkar ju bli ännu värre då de tagit bort grundpelarna i C&C. Nu kan de ju likagärna löpa linan ut med sin misshandel av C&C-varumärket och skapa ett Mario-plattformsspel:

    Command & Conquer: Kane's Adventures.

    Sedan kommer snabbt fem expansionspaket till det, inklusive ett specialpack för The Sims 3 med C&C-tema... Allt bärandes Command & Conquer-märket.

    Tvi.

  • Perequin

    Perequin 2010-03-17 15:36:23 #45

    Så jävla humor att ingen har släppt Westwood än... Ni är väl medvetna om att ganska många på Westwood fortsatte jobba på EA LA (där resten av C&C-spelen gjorts), och att resten av gänget skapade Petroglyph games som gjort STORHITS såsom Star wars: empire at war och Universe at war.

  • Bild saknas

    klossen 2010-03-17 15:52:04 #46

    Perequin skrev:
    Så jävla humor att ingen har släppt Westwood än... Ni är väl medvetna om att ganska många på Westwood fortsatte jobba på EA LA (där resten av C&C-spelen gjorts), och att resten av gänget skapade Petroglyph games som gjort STORHITS såsom Star wars: empire at war och Universe at war.
    universe at war var dock trist.

  • Grumbledock

    Grumbledock 2010-03-17 16:25:22 #47

    mrpijey skrev:

    Hatar när de konsolifierar spelen. Visst, det är bra för dem som vill knuffa in skivan och köra lite innan maten, men för oss die hard C&C gamers så är detta bara ett hån mot oss.


    Jag kan hålla med om mycket av det du säger, nya C&C och framförallt Red Alert 3 var skrämmande dåliga enligt min mening), de borde inte ens få bära sina namn...
    Men, att skriva "konsolifiering" när du menar "förenkling/casualisering" är fel. Du kanske har missat det men spelet är PC-exklusivt...

    Om fokus hade legat på konsolerna, och grafiken blivit sämre eller kontrollerna skumma så hade det varit konsolifiering. Men så är inte fallet, EA har bara förenklat spelet då enkla spel säljer, och RTS säljer bra på PC. På samma sätt som WoW och CS(S) förenklades för folket, till och med Sims har blivit lättare.
    Så klaga snarast på att det även på PC-fronten finns mest casual-spelare och p12-or som inte vill ha riktig strategi och utmaningar. På konsolerna finns det iaf fortfarande spel som kan vara svåra och utmanande, iaf de exklusiva. Även om det även på konsolerna (PS3/360) finns en hel del "enkla" spel för "enkla" personer.

  • Bild saknas

    tutut 2010-03-17 17:17:00 #48

    hm jag köper det där bra för NOD.. för det är så coolt :)

    Men jag tycker inte att dom nya är så dåliga. tiberian war var bra tycker jag.
    Men red alrot 3 de va jävla dåligt.

    Men det ska var dom gammal helt klart

  • Tybalt

    Tybalt 2010-03-17 21:30:12 #49

    Jahaja, så de gjorde en "Dragon Rising" och släppte ett skräpspel med ett gammalt klassiskt namn för att mjölka.

  • Bild saknas

    JayC 2010-03-18 01:41:35 #50

    Jävligt synd alltså. När jag hörde talas om den nya mekaniken i C&C för ett halvår sedan var jag en optimistisk skeptiker så att säga, men nu... va fan tänkte de på? Detta skulle ju vara den episka avslutningen, det skulle ge alla svaren på alla frågor som man burit på i 15 år... svaren finns där, men det känns som att det lika gärna kunde stått "42". Fucking lame. C&C, känn dig assrape:ad och vila i frid.

  • Perequin

    Perequin 2010-03-18 08:22:00 #51

    klossen skrev:
    Perequin skrev:
    Så jävla humor att ingen har släppt Westwood än... Ni är väl medvetna om att ganska många på Westwood fortsatte jobba på EA LA (där resten av C&C-spelen gjorts), och att resten av gänget skapade Petroglyph games som gjort STORHITS såsom Star wars: empire at war och Universe at war.
    universe at war var dock trist.


    Det är det jag menar. Ändå så sitter alla och är förbannade på EA för att Westwood gick i graven, men ingen spelar ju den nya studions spel. :D

  • Bild saknas

    Gamer-Tompa 2010-03-18 08:35:03 #52

    Mitt gamer-hjärta gör ont av detta...
    EA var ett bra varumärke fram tills i början 2000 talet.
    Minns "jane´s combat" serierna ("Fighters anthology" spann ofta i min burk), Need for speed porsche unleashed, mfl.

    De blev giriga och började massproducera spelserier som släpptes en gång om året. Kvalitet byttes mot kvantitet.


    EA games - challenge everything...

    EA games - make good game worse and laugh al the way to the bank...

  • Bild saknas

    Kazutoyo 2010-03-18 10:21:59 #53

    Ni glömde att nämna att spelet använder sig av samma avskyvärda DRM som Ubsoft använder. Så man måste vara online hela tiden när man speler, även när man kör single player. Och om deras server är nere, så kan du inte spela heller.

  • flashkan

    flashkan 2010-03-18 14:04:56 #54

    Perequin skrev:
    Så jävla humor att ingen har släppt Westwood än... Ni är väl medvetna om att ganska många på Westwood fortsatte jobba på EA LA (där resten av C&C-spelen gjorts), och att resten av gänget skapade Petroglyph games som gjort STORHITS såsom Star wars: empire at war och Universe at war.


    Är du seriös? vad spelar det för roll om Bengt Arne 3d animatör och Lars Pung grafiker jobbar kvar? dom gör ändå bara det dom blir tillsagda!!!! dom som får sparken/lämnar är de som planerar spelet så att EA kan slänga in sina nötter som börjar planera och TADAAA bas byggandet är borta! Hokus pokus casual game is born

  • Bild saknas

    pakr 2010-03-18 20:11:32 #55

    Till alla er som får nerdrage över att EA har "förstört" er spelserie kan jag bara säga välkommen till nutiden! Spelmarknaden är en MARKNAD idag och omsätter miljarder dollar.

    Tiden då alla spelutvecklare jobbade med liten budget och stort hjärta är över och det har den, tro det eller ej, varit ganska länge nu. Jag säger inte att jag är emot kapitalism men för er som inte fattat det så är det just detta som kapitalism leder till.

    Apa och simplifiera spelkoncept, rikta in sig på majoriteten, använda grafik som är anpassad för majoriteten (dvs kids) samt inte ge ett skit i vad "old school fans" som ni själva tycker :)

    Nutiden har hunnit ikapp C&C också (det gjorde den iofs imo redan med tiberian sun men men) och så ser det ut idag, suck it up!

  • flashkan

    flashkan 2010-03-18 22:09:59 #56

    du kan ju för böveln inte dra alla spelutvecklare över en och samma kant finns många nya spel därute som är riktigt bra och gjorda med kärlek men en av de "onda" är EA då de spottar ut mest spel av alla så är det självklart de som hamnar i rampljuset. Jag tror helt klart att EA är orsaken att spelföretagen drar sig allt närmare casual än hardcore.

  • Bild saknas

    pakr 2010-03-19 21:10:49 #57

    pro tip: vilja tjäna pengar = / = vara ond


    självklart finns det alltid undantag men det är framförallt indie isf. Nämn ett stort spelföretag idag som gör spel enbart för den goda sakens skull utan några ekonomiksa motiv.

    Blizzard? Activision? Nintendo? Sega? Dice? Ubisoft?

  • Bild saknas

    GDJb 2010-03-20 10:05:49 #58

    Suck. Var rädd för detta...

  • Bild saknas

    Vashgang 2010-03-21 13:28:38 #59

    detta är väl inget nytt alls ju, bara och se på RA3 va fan ungefär lite färgladt som telitubis......sedan så är EA ond...liksom Microsoft....Ubisoft....med flera onämda.

    så här ser framtiden ut...men håller med vad fan är C&C utan basbyggande? det är som att spela Half-Life utan att ha en kofot ju.

  • Bild saknas

    reza666 2010-03-22 00:28:48 #60

    Hade nog velat o köpa om det inte vore för drm tjafs och det som artikeln tog upp gällande uppkopplingen. Ville mest spels kamanjen men utan cd+nät.
    Det kanske går ? Om inte blir det nerladdning för mig.

  • Bild saknas

    Nieroo 2010-04-26 12:21:33 #61

    I 15 år har jag spelat C&C och denna sista del är inget annat än en besvikelse, Jag gillade 1 och 3 mest och tänkte att 4 blir som en "snyggare" 3 och dessutom så var jag intresserad av att se hur seriens story slutar. Det nya system borde inte ha fått ens heta Command & Conquer! Nu när jag har spelat igenom bägge campaigns tänker jag med nöje avinstallera spelet och sätta det i bokhyllan, chansen att jag skulle installera det på nytt är minimal.

  • Bild saknas

    MacKnight 2010-05-08 21:13:40 #62

    (citat) "Realtidsstrategins konung" = Massa BS.
    Campanj som var rent åt helvete. Kärleksdrama i C&C passar inte för 5 öre...
    Mysteriet om Kane och avslutet till spelet lämnade 0 Svar och 187271 frågor.
    Spelstilen = INTE C&C. Vad i helvete e detta?!

    EA, gör världen en tjänst och SKJUT ER SJÄLVA.
    Värsta misslyckande jag någonsin sett.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter