Recension
Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic

Recension
Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic

Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic

Av 2010-03-16 09:20

Genre: Krig, Simulation, WW2
Testplattform: PC
Utgivare: Ubisoft Entertainment
Utvecklare: Ubisoft Entertainment
Releasedatum: 2010-03-04

Andra världskriget har ofta förknippats med det gamla talesättet "De som inte minns det förflutna är dömda att återuppleva det". Det var innan Silent Hunter 5 existerade.

Efter en avstickare till sydligare breddgrader i Silent Hunter 4 får vi än en gång stifta bekantskap med tyskarna och deras ubåtar i det kalla Atlanten. Att sänka japanska fartyg i Stilla havet hade sin charm men många fans ville tillbaka till spelets ursprung. Istället för att använda det gamla receptet för uppföljare - bättre grafik och ett par nya funktioner - försöker de rumänska utvecklarna göra något nytt.

Tillbaka till Atlanten

Att vara kapten i de tidigare spelet kändes en aning statiskt: med ett par knapptryck förflyttades du mellan de olika stationerna och ibland kändes det som om ditt enda sällskap ombord var ett gäng spöken. I ett försök att göra spelet mer livfullt är hela ubåten modellerad, vilket innebär att du kan springa omkring bland de olika stationerna, ducka i trånga utrymmen och interagera med manskapet som i vilket förstapersonsspel som helst.

http://www.fz.se/bilder/?id=305780
På jakt i natten.

Idén med förstapersonsinteraktionen med besättningen är lysande. Möjligheten att småprata med dina mannar och ge dem order och erfarenhetspoäng är välkommet nytänk i en serie som nästan gått på grund under de senaste åren. Tyvärr är systemet en aning handikappat och fullt med buggar vilket gör att det nästan inte är värt besväret. Dialogerna skulle göra Bethesda gröna av avund, de är verkligen begränsade. Men å andra sidan kanske av mindre betydelse i det stora hela. Viss ordergivning görs genom att prata med officerarna och eftersom det görs i förstapersonsvy måste du fara runt som ett jehu.

En sak som sticker hål på den annars utmärkta atmosfären är att ditt manskap använder samma apatiska rörelsemönster oavsett situation. Att din ubåt är vattenfylld och söndersprängd av sjunkbomber verkar helt ovidkommande för dina mannar som hellre sover eller lagar mat medan officerarna skriker sig hesa. På fansajten Subsim.com rapporterar användare att de upptäckt mängder med oanvända animationfiler för besättningen under olika krissituationer.

Buggar och oreda

Buggar är en sak, dessa går att rensa ut, men begränsningarna är irriterande. Livsviktiga indikatorer för bränslenivå, batterier, syre- och koldioxidnivåer är svåra att hitta. Ska du dyka måste du manuellt gå ned för stegen för att kunna beordra undervattensläge. Realistiskt må hända, men i stridens hetta är det för det mesta irriterande då du har viktigare saker för dig än att försöka placera din karaktär i rätt position för att kunna springa nedför stegen.

http://www.fz.se/bilder/?id=305774
Interiören är av tysk kvalité.

Buggar och ofullständiga funktioner förstör spelet till den grad att det är näst intill ospelbart. Kampanjen, som är spelets hjärta, är dynamisk, vilket innebär att dina handlingar formar nästa uppdrag. Sänker du till exempel ett namngivet slagskepp eller ett hangarfartyg är det ute ur leken under hela kampanjen. Sparar du och laddar är det inte säkert vädret är detsamma som när du sparade, fiendeflygplan kan cirkla runt dig utan att anfalla och så vidare. Den artificiella intelligensen gör att land och öar är ett större hot för fartyg än mina torpeder.

Seriens veteraner lär inte ha några större problem med att sätta sig in i spelet. Många funktioner är dock borttagna eller helt enkelt inte dokumenterade i manualen eller i den bristfälliga introduktionen. Första gången jag spelade fick jag gissa mig till hur jag skulle bära mig åt för att styra mina torpeder mot fiendefartyget.

Bild 303207 Bild 305288

Som om det inte buggar vore nog skeppas spelet med Ubisofts nya kopieringsskydd som kräver att du är online hela tiden när du spelar. Bryts din anslutning under en session kan du inte längre spela och allt avslutas. Personligen har jag inte några större klagomål, systemet fungerar för mig men jag har full förståelse för den kritik som skyddet har fått. Fast en positiv sak med systemet är att dina sparfiler lagras på servern.

I dagsläget är det mest positiva med Silent Hunter 5 grafiken och spelets framtida potential. Det är som om Ubisoft räknat med att moddskaparna kommer att plugga igen all hål för att förhindra total kapsejs, och visst har de rätt. På Subsims.com finns redan mängder med moddar som försöker rätta många av felen. Visst är det bedrövligt men så var det även med de föregående spelen, och jag tycker att utvecklarna borde ha lärt sig vid det här laget. Mitt tips är att vänta med köp. Spelet kommer förmodligen att bli spelbart om ett par månader, när moddar och patchar bärgat upp det till en sjövärdig nivå.


FZ:s betyg: 

 Tveksamt

Framtida potential
Moddvänligt
Atmosfäriskt
Snyggt
Kopieringsskyddet
Dålig manual
Buggigt
Ofärdigt

Laddar ...
Systemkrav och testsystem
  • Systemkrav
  • Core 2 Duo E6850 3,0 GHz / Opteron Dual Core 270
  • Geforce 8800 GTS 512 MB
  • Radeon HD 4850
  • 2 GB RAM
  • Konstant uppkoppling
  • Testsystem
  • Intel Q9550
  • 4 GB RAM
  • Radeon 4870 X2
  • Windows 7 (64-bit)

Bilder

Twittra

Facebook

Kommentarer
Kommentarerna nedan skrivs av läsarna. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ