Jag ska börja med att säga att jag gillade #Dead Space skarpt. Med sin kusliga atmosfär, mystiska berättelse och välplacerade monster-som-hoppar-fram-ur-mörkret-ögonblick var det ett alldeles utomordentligt skräckäventyr som trasade sönder mina nervösa harpaltsnerver fullständigt. Det var stundom plågsamt att slutföra - i positiv bemärkelse. Efter att ha tagit mig igenom Dead Space Ignition kan jag konstatera att denna #Dead Space 2-prequel också är en plågsam upplevelse, fast av helt andra anledningar...

God tanke, uselt genomförande

Ignition är - för att tala klarspråk - intet mer än en halvdassig serie vars existensberättigande hänger på att den lägger grunden för de händelser som tar vid i Dead Space 2. Men utan att ha spelat uppföljaren vågar jag redan nu påstå att du knappast lär få ut något mervärde av att ha upplevt Ignitions lama story innan du sätter tänderna i huvudrätten. Handlingen följer de två karaktärerna Franco DeLille och Sarah Anderson i deras kamp för överlevnad då necromorphs invaderar The Sprawl, den gigantiska rymdstation som uppföljaren utspelar sig på.

Entusiast-ritad fanart eller ett professionellt hantverk? Vi har faktiskt svårt att se skillnaden...

Utströsslat mellan häpnadsväckande fula stillbilder bryts handlingssegmenten itu av diverse minispel, då DeLille hackar dörrar, säkerhetslås och precis allt annat elektroniskt som kommer i din väg. Det första är en Tron-inspirerad light cycles-variant där du styr en linje som behöver ta sig förbi olika hinder för att komma först över mållinjen. Det är alldeles för enkelt och oavsett hur mycket jag kraschar in i väggar, snurrande trekanter och motståndare så vinner jag på något märkligt vis alltid i slutändan. Det andra är den mest bisarra omtolkning av tower defense jag någonsin sett. Jag har absolut ingen aning om vad som pågår på skärmen, men dessa banor avklaras genom att pumpa ut så mycket enheter du bara orkar och tålmodigt invänta din oundvikliga seger.

Du har två val; antingen slita ditt hår och nöta det här pusslet i en halvtimme eller gå till Gamefaqs.

Det sista minispelet är ett pusselbaserat sådant där du ska reflektera olikfärgade ljusstrålar till rätt mottagare. Tvärtemot tidigare småspel blir dessa pussel snabbt extremt svåra och frustrerande om du inte är en hejare på logiska tankenötter. Något som antagligen inte är det första gemene man sammankopplar med (eller vill se i) en serie som Dead Space...

Necromorphs - ett evolutionärt steg framåt för mänskligheten?

Roligare än så blir det faktiskt inte. För den som orkar finns det ett flertal alternativa vägar att utforska och anstränger man sig kan man i alla fall hävda att röstskådespeleriet inte är någon katastrof. Spelet medföljer visserligen gratis för de som förhandsbokar Dead Space 2, men frågan är om det ens är värt att fördriva tiden med i väntan på det riktiga spelet. Klart är i alla fall att det inte är värt den dryga femtiolapp det kostar på Xbox Marketplace och Playstation Network.