Hösten 2001 skrevs det spelhistoria. #Grand Theft Auto III släpptes, och det gjorde nästan allt rätt. #Rockstar blev stjärnor över en natt och helt plötsligt var denna brottssimulator på allas läppar så fort det pratades om felet med dagens ungdom. Tio år senare är serien större än någonsin, #femte delen är på väg och Rockstar går från klarhet till klarhet. Detta firas med en återutgivning av GTA III till en rad mobila plattformar.

I mångt och mycket är det exakt samma spel från 2001. Den tystlåtne Claude blir förrådd av sina kriminella kompanjoner och kort därefter arresterad. På väg mot sin dom blir poliskaravanen attackerad och efter en enkel flykt är det fritt fram att ta del av handlingen eller ligga med prostituerade för att sedan döda dem och ta tillbaka pengarna.

Media hjärta GTA

Börjar man prata om GTA III och dess genomslagskraft i populärkulturen går det nästan inte att överdriva. Nyheten om möjligheten att klubba ihjäl horor för att ta tillbaka sina pengar fick medierna att pipa av välbehag över sin nya syndabock. Någon liknande smutskastning mot spelmediet hade inte setts sedan Mortal Kombat skapade kravet för åldersrekommendationer. Självklart hjälpte mediernas klagosång åklaganden och var med och gjorde spelet till vad det är idag.

Claude i färd med att demonstrera ett ekonomiskt sett hypereffektivt sätt att göra affärer. Allt som behövs är ett baseballträ och rymligt samvete.

Men vad som verkligen gjorde GTA III odödligt var att gjuta samman denna kontrovers med banbrytande speldesign. Med hårdkokt handling, nytänkande uppdragsstruktur, enorm frihet, licensierad musik och – sist men inte minst – välriktad satir blev det tredje gången gillt. Spelarna ville ha det och andra sandlådespel ville vara det, det blev startskottet för en genre som växer än idag. Tillräckligt mycket för att återutgivningen till Ios- och Androidplattformarna blir en stor nyhet samt en teknisk uppvisning av hög rang.

Det kan vara svårt att se det först, men grafiken är faktiskt uppdaterad. Modellerna ser bättre ut och upplösningen är högre än i originalet. Ändringarna i själva speldesignen är endast förbättringar; spelet sparar automatiskt och misslyckas man med ett uppdrag får man valet att försöka igen direkt. Två enkla förändringar som får det att platsa bättre i dagens spelklimat, plus att det gör det lättare att konsumera i små portioner när man är ute på vift. Naturligtvis är uppdragen mindre varierade i jämförelse med uppföljarna, men det är överraskande mycket attityd och avslappnad gangsteratmosfär och väl värt att spela.

Full kontroll?

Skärmen är fylld av ikoner som representerar alla tillgängliga rörelser och handlingar. Rockstar har arbetat runt problem som skulle kunna uppstå genom att ge spelaren full frihet att skräddarsy kontrollen. Ikonerna går enkelt att förstora/förminska och flytta runt på skärmen, när man sedan hittat just sin passform tänker man sällan på dem.

"Steve McQueen? En ynkrygg...

Att förflytta sig med bil går utmärkt, till fots likaså. Men när skiten träffar fläkten och eldstrid bryter ut uppenbarar sig spelets största brist – att det inte går att låsa blicken på något. Vad som händer när man skjuter är att spelet autolåser på närmast passande mål och avlossar en salva i den riktningen. Där kommer du i svart skinnjacka och känner dig som en tystlåten hårding med hagelbrakare i famnen, redo att läxa upp en rivaliserande gängmedlem. Men när fingret går över avtryckaren kan vad som helst hända. Skotten sprider sig lite som de vill och mitt i paniken ser det mer ut som att Claude spelar #Dance Central än GTA. Att kamerastyrningen är bångstyrig och lätt buggar ur hjälper inte heller. Det här får de mer krävande actionsekvenserna senare i spelet att kännas som en cirkus där din enda insats är tur. Denna kontrollmetod tar lång tid att acceptera och suger mycket glädje ur spelet.

Hela spelet ryms i en smartphone, vilket är en enorm bedrift rent tekniskt. Alla dialoger, filmsekvenser och radiostationer finns med. Det går helt klart att spela igenom, och tack vare autosparningen är det lätt att konsumera det i små portioner. Med en så låg prislapp är återbesöket i Liberty City en härlig upplevelse. Men var beredd på att kontrollen ibland gör det onödigt svårt för dig. Du kommer att få spela om en del uppdrag, väldigt många gånger.

Fotnot: GTA III släpps till Ios- och Android-maskiner. Vi har testat Iphone-versionen.