Att kalla rallygenren död är kanske att ta i, men bra mår den inte. Utvecklarna satsar numera brett för att nå fler köpare, och bilsportens svar på gruvarbete trängs undan av mer publik- och sponsorvänliga discipliner och förare. En Ken Block som gör donuts på San Franciscos gator är avgjort mer publikvänligt än att se ett snömoln passera med ett vrål 15 mil ut i Värmlandsskogarna en svinkall februarikväll.

Annat var det förr. I skarven mellan 90- och 00-tal formligen pumpade spelhusen ut rallyspel, med Colin McRae-serien som mest kända och #Richard Burns Rally som svårast hyllade alster. Märkligt nog tappade genren farten ungefär samtidigt som dessa båda herrar gick bort, och i dag är det i princip bara WRC som satsar på hederlig gammal skogshuggarrally. Men det är en fanbärare helt utan auktoritet – #Milestones två tidigare WRC-försök har inte gjort en enda människa glad.

Skyfflar du ut bilen över den här kanten är det bara att backa tiden några sekunder och försöka igen. Gasgladas riksförbund hälsar och tackar.

Så det är med hårtunna förväntningar jag stoppar #WRC 3-skivan i PS3:an, pluggar i ratten och tar en provvända på de rödaktiga portugisiska vägarna. När jag pausar några timmar senare är det första jag gör att lyfta hakan från bröstet, för det här är roligare än fruktat.

WRC 3:s körkänsla tar de nödvändiga kliven bort från mediokerträsket. Den bjuder en lättillgänglig men ändå utmanande styrning som hamnar en bra bit från det realistiska. Det är en del gasen i botten utan alltför mycket dikeskänning, och om de kraftfulla bromsarna inte får stopp på vansinnigheterna i tid finns en återspolningsfunktion av samma sort som i Dirt, #Race Driver och Forza. Förutom detta frivilliga fusk serveras ett rallyupplägg som ett rallyupplägg ska vara: mestadels smutsig körning i stökig terräng, med kartläsare och korta superspecialsträckor bil mot bil på varvbanor som avbrott.

Stoppsladd

Men glädjen över anständig arkadkörkänsla och ett rallyspel som faktiskt handlar om rally får inte stå oemotsagd. Mycket känns ogenomtänkt och oputsat. Som det risiga ljudet eller den rent anskrämliga grafiken – vi är i slutet av denna konsolgeneration, inte i början. Trots en officiell WRC-licens i ryggen görs inget vettigt med årets rallysäsong, karriären är istället en spretig blandning av bilar och rallyn i allt från 70-tals- och Grupp B-kärror till nutida åk i tre olika klasser.

Vid målgång belönas du med ett antal stjärnor, hur många beror dels på placeringen och dels på hur många poäng du plockat på sidouppgifter som att drifta eller hoppa långt. Förutom att låsa upp nya race och bilar ger stjärnorna möjlighet att uppgradera bilarna. Men det handlar om färdiga paket, där bilarna förbättras på fem områden i fem steg, och istället för att styra bilens beteende i en viss riktning är det bästa man kan göra att smäcka på allt så fort som möjligt. Vill du ha en mer personlig touch på bilens beteende kan du innan loppet krypa i meckaroverallen och justera saker som fjädring och växlar. Inget du sitter i timtal med, men i alla fall en möjlighet att styra körkänslan som inte ges på uppgraderingsområdet.

Efter några lopp manar den här bron fram déjà vu-känslan.

Hur gärna jag än vill berätta om WRC 3 med positiva ord kan jag inte komma runt att det är ett spel med många, många brister. Det är rörigt, fult och opolerat, och multiplayer-alternativet (kör enskild sträcka, enskilt lopp eller säsong) väger inte upp för ett lokalt flerspelarläge som bara låter en person åt gången köra. Det finns ju färdiga banor för att köra bil mot bil på slutna banor – varför blev det inget lokalt splitscreen-läge av det? Och att behöva se exakt samma skruvkombinationer på olika banor känns budget på helt fel sätt.

WRC 3 klarar då och då att ge den där svettiga känslan från förr, när tallgrenar snuddade huven i 130 km/h längs #Rally Trophys slingriga finska asfaltsvägar. Men det händer för sällan, och förutom att styrningen förbättrats sedan förra året finns väldigt lite nytänk i denna spelkod. Då orkar inte heller betyget lyfta sig till godkänd nivå.

Fotnot: vi har kört PS3-versionen av WRC 3.