Genre: Simulation
Testplattform: PC
Utgivare: Focus Home Interactive
Utvecklare: Giants
Releasedatum: 2012-11-02

Sätt dig i förarsätet på en Lamborghini som låter dig köra offroad och gör 0-100 på ungefär tre minuter.

Det finns en romantisk bild av bondelivet och att leva nära naturen, hela vägen från program som Bonde söker fru till förvirrade stadsbors önskan att flytta till skogs och bli privata små trädkramare. Bondens verklighet är en helt annan, och det är en verklighet som man stundtals får uppleva i Farming Simulator 2013. För även om utvecklaren Giants skryter med extra många fordon, extra mycket utrustning, stöd för moddande och multiplayer upp till tio personer samtidigt, handlar det fortfarande om att puttra omkring och göra ganska monotona uppgifter. Enda fördelen med denna digitala version är att man slipper gå upp halv fem på morgonen och att det i gödslingstider inte är "smellware".

Grundtanken med Farming Simulator 2013 , att leverera en seriös jordbrukssimulator, är egentligen inte så dum och Giants förtjänar beröm för vad de vill åstadkomma. Om du känner dig riktigt entusiastisk, kasta dig in i karriärsläget där du får överta en gård, och vad du gör med den är upp till dig. Eftersom du har en ekonomi att ta hänsyn till, behöver du besluta dig för vad du ska odla, eller du kanske ska satsa mer på boskap. Ska du expandera gården, eller satsa pengar på att skaffa bättre utrustning? Du börjar med en enda åker men kan expandera ända upp till 40 åkrar.

Allting handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt, och allting hänger på hur mycket du är villig att satsa i tid och virtuella pengar. När gården har växt sig tillräckligt stor kan du anlita digitala medhjälpare, vilket är tur för att allting ska hinnas med. Multiplayerdelen är ganska festlig i det att den saknar alla former av konkurrens, alla puttrar omkring i sina traktorer och skördetröskor och hjälps åt att få så mycket som möjligt gjort på farmen. Grannsämjan är total, det enda som saknas är logdans på kvällen (dans-DLC?, reds anmärkning).

Bild 695077
Fyrtioandra gången du åker över fältet har känslan av äventyr försvunnit.

Om du inte vill satsa på en bondekarriär, starta ett multiplayerspel och lek bondgård tillsammans med upp till nio polare. Det finns dessutom omfattande moddningmöjligheter och gott om gratisprylar att ladda hem för att göra ditt bondeliv ännu mer omfattande. Det finns till och med en modd för att starta alla fordon manuellt med en tändningsnyckel. Det du.

Giants föresatser är det som sagt inget fel på. En störande detalj är dock att det mesta i spelet känns som hämtat från 2002. Grafiken är i sina bästa stunder medelmåttig och hela spelmotorn känns som om den vore inköpt på second hand-butik. Det är fult och de flesta fordonen känns helt enkelt fel, även om det är ganska lustigt att accelerera upp traktorn i 50 km/tim, gå på två hjul genom kurvorna och krascha rakt in i någon av NPC-bilarna. Som virtuell bonde har man inte speciellt sofistikerad humor.

Bild 695164
Jag struntar i att du har en lyxbil, min traktor är starkare.

Att styra spelet medelst mus och tangentbord är precis lika avigt och oprecist du kan gissa, och det blir inte mycket bättre med handkontroll. Enda sättet att närma sig vettigt styrning är, föga överraskande, med ratt och pedaler.

Det krävs en tankevurpa för att sätta ett rättvist betyg på Farming Simulator 2013. Det är nästan genomgående enformigt, primitivt, och stundtals lika stimulerande som att sitta och titta på gräs som växer (vilket man ju faktiskt så sätt och vis gör). Det är som att blanda temat från Farmville 2 med Microsoft Flight Simulator där man kan sitta och flyga från en flygplats till en annan och det tar elva timmar i realtid. Här åker du långsamt från ena sidan av fältet till den andra och tillbaka igen. Gång efter gång, och det mest rafflande du får uppleva med en skördetröska är att puttra ut till traktorsläpet och tömma den.

Men samtidigt är det ju en simulator och därmed en datoriserad version av verkligheten som farmare. Du upplever inga däckgnisslande stoppsladdar med skördetröskor, intensiva eldstrider ute på fälten eller exploderande fordon. Problemet är inte att Farming Simulator 2013 är speciellt tråkig i sig, utan att den simulerar en långtråkig verklighet på ett lite för bra sätt. Så tänkt på det när du läser betyget, det är spelet jag sätter betyget på, inte sysselsättningen den simulerar. Man ska inte döda budbäraren.

FZ:s betyg:

Bra

Ambitiöst