Genre: Action, Fighting, MMO
Testplattform: Xbox 360, PS3
Utgivare: Sega
Utvecklare: Platinum Games
Releasedatum: 2013-01-11

Kritikerälsklingen Platinum Games, med Bayonetta och Madworld på meritlistan, släpper ett fightingspel med spandexklädda bakdelar och överarmar lika stora som din favoritfåtölj.

Det första man möter i Anarchy Reigns är en futuristisk bar full av märkliga människor och robotar. Estetiken är så där galet japanskt att det är svårt att inte dra på smilbanden, och jag hittar direkt en favoritkaraktär: någon sorts hallick som heter Baron. Han bär förstås en trevlig pimp-hatt med fjäder och en flådig rock som försöker strypa de sanslöst enorma armarna med sitt tyg. De muskulösa lemmarna behöver han för att försvara sig ute på gatorna.

Räkna med bråk!

Anarchy Reigns är ett slagsmålsspel där man bankar ihjäl fiender på löpande band, samlar poäng och låser upp nya förmågor och karaktärer. Det handlar om att utföra combos, parera, plocka på sig vapen och föremål samt memorera kartorna för att besegra motståndet. Tänk klassisk brawler med Smash Bros-upplägg tillsammans med robotar, ninjor och mutanter. Kontrollen är gjuten, men det finns ett irritationsmoment: kameramannen. Det är en skojfrisk typ som gillar att jävlas i de mest pressade situationer, gärna genom att vrida och vända på kameran så man inte fattar någonting av vad som händer.

Japans svar på Stefan & Krister

Här finns en kampanj som är kantad av klyschor, många svordomar och buskishumor. Spelmässigt blir det snabbt enformigt då det ofta handlar om att springa från A till B och klubba ner några ligister längs vägen. Det är inte direkt Oscars-klass på manuset och inte heller det roligaste man kan ha med en handkontroll i nävarna, men lyckligtvis är kampanjen inte själva poängen med upplevelsen. Anarchy Reigns har marknadsförts som ett onlinespel och det är när man tar en titt på den aspekten som det hela börjar bli intressant.

Platinum Games låter 17 karaktärer göra upp i en rad olika spellägen. Det finns traditionella arrangemang som deathmatch och fånga flaggan, men också nymodigheter som death ball. Min tveklösa favorit är battle royale där 16 spelare drabbar samman i vad som närmast kan beskrivas som "fullständigt sinnessjuk deathmatch". Under ett spelpass kastar jag brinnande bilar på mina fiender, flyr från bombanfall och brottas med ett gigantiskt kraken-monster. När jag tror jag har koll på läget vänder någon upp och ner på tillvaron genom att använda ett föremål som teleporterar oss båda in i en bur där vi utkämpar en duell till döden. När jag återföds blir jag jagad av en robot med lasergevär samtidigt som omgivningen kollapsar kring mig. Det är intensivt och väldigt roligt – men tyvärr också problematiskt.

"Var det du som snodde min ryssfemmor?"

En vanlig kväll tillsammans med Anarchy Reigns innebär att sitta och mögla i halvfulla lobbyer stor delen av tiden, de flesta av dem placerade i USA. Som om det inte vore illa nog för pingen så är det vanliga spelare, inte officiella servrar, som står för uppkopplingen. Att spela de nya och spännande spellägena kan man inte räkna med att göra alltför ofta. Det är det traditionella som gäller om man vill hinna dela ut några käftsmällar innan man går i pension.

Här blir det förstås bakläxa för Platinum Games om de någon gång får för sig att göra en uppföljare eller expansion, vilket jag hoppas de får. Anarchy Reigns vilar på ett stabilt koncept som med rätt förutsättningar (läs: dedikerade servrar och server-browser) gör sig mycket väl i onlinemiljö. När man äntligen hittar ett gäng européer att lira med, och värden inte sitter på en sladdrig ADSL-uppkoppling, är det nästan lika tokroligt som när de stora partyspelsmakarna Nintendo är framme och härjar. Att låta Baron kasta sig in i en gruppstrid med sina Super Sexy Fists of Fire och se hur kill-mätaren tickar uppåt är djupt tillfredsställande. Kan man se bortom latency-besvär och stundtals långa väntetider finns det en kompetent röjarfest att hämta för den slagsmålssugne.

FZ:s betyg:

Bra

Battle royale-läget är kaotiskt och sjukt kul