#Chemical Spillage Simulation utger sig på baksidan av boxen för att "en brandmans spännande liv" och för att ha "realistiska uppdrag där du måste säkra oerhört giftiga eller smittade föroreningar och göra dem ofarliga". Det är en sanning med viss modifikation.

Det börjar ofarligt nog, med en rundtur på brandstationen där du ska jobba. Den sköts av en man som uppenbarligen skadats svårt av farliga kemikalier eller liknande. Hans ryggrad är så krökt åt fel håll att han går märkligt bakåtlutad och leder med skrevet. Det är kanske inte konstigt att han har en så mörk uppsyn hela tiden. Han visar mig var jag kan sova, var alla bilar står och var jag hittar tvättslangen. Lägg det sistnämnda på minnet, det kommer att bli viktigt längre fram.

Det blev inga fler personalmiddagar med pulled pork, syltad lök och bönbuffé.

När rundturen är över får jag åka runt och titta på omgivningarna. Jag lägger genast märke till kaninerna, som är de överlägset mest naturtrogna kaniner jag sett i ett spel – extremt mycket bättre återskapade än de fyrkantiga, gråa omgivningarna eller de vansinnigt förvridna människor som befolkar dem. Varför de hoppar omkring på brandstationens asfaltplan har jag ingen aning om, men jag tillbringar min första dag med att studera dem, och när klockan slår 22 är det läggdags.

Dag två börjar med en briefing, som alla som sett en klassisk polisserie känner igen. Min vanställda chef delar ut uppgifter och jag får åka omkring i spaningsbilen, Florian-1. Efter att jag tvättat den, eftersom den tydligen blev oerhört skitig av att köra tio meter på parkeringen utanför igår.

Moderskeppet.

När jag kör omkring märker jag två saker: dels händer det absolut ingenting, och dels kan jag köra rakt igenom fotgängare, andra bilar, ja allt utom vägskyltar som av någon anledning är helt oförstörbara. Bilen blir skitig av allt jag gör, även om det bara är att köra försiktigt längs vägarna. Att inte köra försiktigt är att utmana ödet, eftersom en vält bil innebär att du förlorar alla dina befordringspoäng och får börja om på noll dagen efter. Du läste rätt: ett misstag så börjar du om från noll igen.

Larmet, när det kommer, ger dig gott om tid att försiktigt ta din vingliga bil till branden. Oftast är det ett elskåp eller askfat som brinner, och särskilt det sistnämnda känns lite tveksamt att ringa brandkåren om – ett glas vatten hade löst problemet. Hela min första dag är faktiskt full av sådana här småbränder, varav tre (!) är i samma askfat, utanför samma bio. Eller så inbillar jag mig att det är samma, eftersom spelvärlden består av två städer och lite landsbygd, med samma fyrkantiga hus, prydda av samma repetitiva texturer.

Livet går vidare

Längre fram i kampanjen kan det vara frågan om farligt avfall, kärnbränsle och liknande. Processen är dock densamma: spola vatten mot det blinkande gula skenet (elden är ofta dold inuti väggar eller golv, men vattnet tycks gå rakt igenom) tills det försvinner. Gå därefter och kolla efter överlevande eller markera farligt avfall så att någon annan kan ta hand om det.

Så här håller det på. Så småningom får du tillgång till mer utrustning och fler bilar, och larmen handlar mer och mer om farliga ämnen. De är dock inte mer upphetsande än att du måste ta ett prov med en robot, eller markera en radioaktiv tunna så att någon annan kan ta hand om den. Spelmässigt är det samma sak från början till slut (om det fanns ett slut): kör omkring utan mål eller tvättar bilen, tills larmet går. När det gör det är det alltid samma askfat, samma elskåp och samma lagerlokal som brinner, även om de står på olika ställen på kartan.

Eld i en byggnad släcks bäst genom att spola vatten på taket.

Man anar större ambitioner i vissa detaljer, som att lyset på din bil funkar sämre när glaset är skitigt. Men #Rondo har inte gjort några större ansatser att förverkliga dessa ambitioner, utan nöjer sig med att göra minsta möjliga för att kunna krysta ur sig ett "spel". Det mest positiva man kan säga om det är att det inte kraschar särskilt ofta. Ska jag vara helt ärlig är det här en simulator som börjar i fel ände, plågar dig med meningslösa, stentrista arbetsuppgifter och straffar dig å det grövsta för att du inte lyckas undvika buggarna i fysikmotorn. Större delen av speltiden tillbringar du med att antingen tvätta din bil, millimeter för millimeter, eller helt enkelt stirra på de kusligt detaljerade djuren medan du väntar på att larmet ska gå.

Chemical Spillage Simulation är en trogen återgivning av livet som brandman, med sitt långdragna biltvättande och sin eviga väntan. Men namnet utlovar fara, spänning och något unikt. Istället är det här bara en unken och trist brandmanssimulator med ett par extra gadgets, som i praktiken inte gör något alls för spelet.