#Darkout dumpar dig på en främmande planet, med bara resterna av din nödkapsel till hjälp. Nätterna är långa och märkliga, glödande varelser befolkar de täta djungler som omger din landningsplats. Om du inte bygger ett skydd innan nattens inbrott ligger du riktigt illa till.

Mycket mer stämningsfullt än så här blir det inte. De dova färgerna, i kombination med den glödande, färgglada floran och faunan på planeten, ger spelet en helt unik stil. Det tar faktiskt någon minut innan jag inser att jag spelar en roguelike i samma stil som #Minecraft eller #Terraria, och även när jag gör det vaggar det mjuka färgspelet in mig i en falsk säkerhet så att jag inte ens märker att de vackra, lysande luftmaneterna faktiskt skjuter taggar mot mig.

Det är när jag gör det, som jag gömmer mig i ett mörkt hörn och börjar gå igenom spelets tutorial. Det visar sig snart att texten som poppar upp har mycket lite att göra med det som händer på skärmen, och det tar enormt lång tid att lära sig att göra de mest grundläggande saker. Lite efterforskningar på Steam-forumet är betydligt mer effektivt.

Design vs spelglädje

Tyvärr hjälper det inte att veta vad man ska göra, när spelets design ställer så stora hinder i vägen. Den krångliga snabblisten med två rader (en för vänster och en för höger musknapp) borde underlätta, men är jobbig att använda när det blir stressigt. Det faktum att man använder samma knapp för att placera ut en lampa som för att slå till en fiende med samma lampa är ren idioti - efter varje strid får jag plocka upp de lampor jag av misstag placerat ut, om jag inte dött eftersom jag lagt ifrån mig alla ljuskällor i stridens hetta! Fienderna måste nämligen mjukas upp med ljus innan du kan skada dem.

Ett par exempel till: mushjulet fungerar inte i ditt inventory. Ibland måste du hålla in knappen för att plocka upp saker, ibland bara klicka och ibland behöver du bara gå i närheten av dem. Du kan bara sova på natten, även om din säng står i en kolsvart grotta. Det går inte att öppna en dörr om du valt ett verktyg, eftersom det är samma knapp som att använda verktyget. Det går inte att gräva rakt, eftersom alla verktyg påverkar tre, till synes slumpmässiga, terrängrutor samtidigt. Hela spelet kan bäst beskrivas som inkonsekvent och förvirrande.

Input ordvits i stil med "kanske inte så lysande trots allt

Det är förbannat synd, eftersom Darkout är ett fantastiskt stämningsfullt spel om att överleva på en ogästvänlig men bildskön planet. Att vandra omkring bland glödande plantor, svävande maneter och bubblande tjärpölar är en fantastisk upplevelse. Det svårbegripliga gränssnittet och de klumpiga kontrollerna måste dock patchas omedelbart, för att göra det här uthärdligt någon längre stund. Men spelet är släppt, och även om utvecklarna #Allgraf pratar om att detta är "steg 1" och att allt kommer att bli bättre i framtiden, är den version som just nu säljs på Steam inte riktigt färdig. Det är redan nu kul att utforska spelets mörka värld, men det kommer att krävas en del patchande innan det här kan skrivas in i rullorna som en odödlig klassiker.