Vi fortsätter svepa över den mobila marknaden för att hitta guldklimpar. Den här veckan hittar vi just detta – men vi hittar också något som är raka motsatsen. #Our Two Bedroom Story utger sig för att vara en rar kärlekshistoria men vad som möter oss är något som inte är av denna värld. Vi fortsätter på liknande tema i Boyfriend Maker, spelet som var för grovt för Ios men som fortfarande finns tillgängligt för Android. Det är tur att alla spel inte ser ut så här.

Titel: Lyne
Plattform: Ios, Android
Pris: 22 kronor (Ios), 17 kronor (Android)

Stress, ångest och sömnlösa nätter. Det sammanfattar mig ganska väl. Jag har svårt att koppla av och kanske är det därför jag helst spelar actionspel som matchar min höga puls. Hjärngympa har aldrig varit något som får mig att slappna av, snarare har sådana spel en tendens att ge mig huvudvärk.

Därför är #Lyne väldigt speciellt. Det är inte ute efter att förvirra eller vara onödigt komplicerat. Varje bana består av ett rutnät med fastsatta fyrkanter och trianglar. Det gäller att dra linjer mellan alla av samma form, utan att de i slutändan korsar varandra. Spelet är vackert minimalistiskt, lätt att komma in i och har avkopplande ljudeffekter. Då alla pussel är bekanta men unika är det lätt att hamna i det där ”bara ett pussel till”-tänket. Och istället för att bli frustrerad över att jag inte kommer vidare flyter jag med i stämningen och ler triumferande när jag väl löser det.

Betyg:
[score=4;l]

Köp till Android
Köp till Ios

Titel: Rainbow
Plattform: Ios, Android
Pris: 15 kronor (Ios), 13 kronor (Android)

När jag var liten kunde jag sitta uppe hela nätterna och spela flashspel på gratissajter. Och jag kan inte hjälpa att känna en barnslig förtjusning när jag spelar #Rainbow, vars visuella fernissa påminner mig om de där långa nätterna. Man spelar som Devious Deb, en regnbågsfärgad filur som vill liva upp folks gråa vardag med hjälp av sin färgstråle. Problemet är bara att den färglösa befolkningen trivs med sina 50 nyanser av grått. De gömmer sig under plattformar och i labyrinter, allt för att undkomma Devious Deb.

Som spelare vägleder man regnbågsstrålen genom att låta den följa efter fingersvepningarna. Strålen slocknar om den skulle komma åt en vägg, men turligt nog kan den delas upp för att kunna knuffa på lådor och annat som de envisa surpupporna ställt i vägen. Rainbow är enkelt, udda och charmigt. Men i slutändan blir det även lite tråkigt. Visst är det mysigt att färglägga en grå värld, men trots detta hade spelet behövt fler utmaningar för att hålla mitt intresse vid liv.

Betyg:
[score=3;l]

Köp till Android
Köp till Ios

Titel: Our Two Bedroom Story
Plattform: Ios, Android
Pris: Gratis

#Our Two Bedroom Story är ett av de vidrigaste spelen jag har testat. I denna visuella novell spelar man en tjej som arbetar som journalist. Hennes team består enbart av män, ögongodis tillika egenkära idioter, som behandlar henne som skit. Det verkar dock vara något som tjejen gillar. För i separata berättelser klickar man sig förbi dialoger och handling där alla leder fram till att hon blir romantiskt engagerad i dem. Att spelet är gratis stämmer egentligen inte. Man måste köpa loss varje berättelse och epilog, vilket per snubbe kostar hutlösa 70 riksdaler.

Men detta är givetvis inte varför det är bland de värsta spelen jag har testat. Som spelare har jag fått se på medan min karaktär har blivit slagen med tidningar och kaffemuggar av sin potentiella kärlek, hon har blivit upptryckt mot en vägg, slagit i bakhuvudet och fått sin blus avriven. Detta trots att hon smällt till killen och skrikit nej. Han svarar flörtigt med att säga att det är tur att det inte är någon annan kille som håller i henne, eftersom han kan kontrollera sig själv medan alla andra hade hoppat på henne. Samma kille har dessutom tvingat sina kyssar på henne, kallat henne idiot ett flertal tillfällen och sagt till henne hur värdelös hon är. Och för vad? Trots att hon fullkomligt hatar honom så blir det de två i slutändan – utan att jag kan styra över det. Det är meningen att jag ska tycka att det här är en fantastisk kärlekssaga, men det gör jag inte. Istället lämnas jag med en illamående känsla och en önskan om att aldrig någonsin behöva uppleva något liknande igen.

Betyg:
[score=1;l]

Skaffa till Android
Skaffa till Ios

Spana även in

Titel: Mosaique
Plattform: Ios, Android
Pris: 7 kronor (IOS samt Android)

Om Lyne smakar bör du genast spana in Mosaique, ytterligare ett minimalistiskt och avslappnande pusselspel som hyllades vid sin release förra året. Varje bana inleds med ett gäng färgade block som man ska skjuta på. Man får en egen i en viss färg, och genom att slunga iväg den mot liknande får man dem att försvinna. Tiden spelar ingen roll i vare sig Lyne eller Mosaique, så det är bara att luta sig tillbaka och njuta.

Skaffa till Android
Skaffa till Ios

Titel: Robot Unicorn Attack 2
Plattform: Ios, Android
Pris: Gratis

Udda spel och regnbågar får mig genast att tänka på Robot Unicorn Attack. Ni är nog många som känner till det och kanske rent av redan har testat spelet. Det har ju ändå funnits ute i snart fyra år. I sidoscrollande 2D får man en ostoppbar enhörning att hoppa över hinder i fantasimiljöer till Erasures 90-talshit Always, och skulle man råka krascha in i ett hinder för mycket möts man av en game over-skärm med ett avhugget hästhuvud (givetvis inte ett riktigt sådant, men ändå!). I Robot Unicorn Attack 2 som släpptes förra året kan man göra mer än att bara galoppera. Man kan flyga, ändra utseende på enhörningen och det har lagts till både uppdrag och fiender. Det är riktigt tråkigt att #Adult Swim valt att anamma free-to-play-modellen, något som de har fått utstå mycket kritik för.

Skaffa till Android
Skaffa till Ios

Titel: Boyfriend Maker
Plattform: Android
Pris: Gratis

Synd att den japanska fågeldejtingsimulatorn inte finns till mobila plattformar, för annars hade jag skrivit om spelet här. Men i min jakt på något lika knasigt fann jag Boyfriend Maker. Det dröjde inte lång tid förrän det plockades ner från Itunes. Spelet blev snabbt ökänt på grund av sitt chatt-läge, där de virtuella pojkvännerna slänger ur sig bisarra meningar eller grovt sexuellt språk utan anledning. Spelet finns kvar till Android – och givetvis kan jag inte låta bli att testa det.

Jag träffar min kille i en park och startar rättframt med att säga att jag älskar honom. Jag får ett ”Håll käften!” till svar. Jag frågar vad han tycker om hos mig och han berättar att han snarare är kär i Neil Patrick Harris (How I Met Your Mother, du vet). När jag blir kallad slampa för tredje gången får jag nog och säger att jag inte vill vara med honom längre vilket får honom att mordhota mig. Spelet har tagit chatt-historik från tidigare konversationer och från andra ställen på nätet, vilket förmodligen är boven i dramat. Killarna verkar kunna saker om det mesta man frågar dem, och man vet egentligen aldrig vilka sjuka saker de kommer säga. Att spela Boyfriend Maker är definitivt en egendomlig upplevelse och mestadels en lagom urflippad sådan. Tills det går för långt, det vill säga.

Skaffa till Android

Håll utkik efter

Titel: Tengami
Plattform: Ios

Ett spel jag verkligen ser fram emot i år är #Tengami. Det skulle ha kommit ut redan förra året men har försenats då utvecklarna har behövt ordna med en del saker. De har inspirerats av japansk konst och popup-böcker, och resultatet tycks bli ett oerhört vackert och stämningsfullt äventyr. Är du lika sugen på att få sätta klorna i detta som jag är men inte har en Ios-plattform? Då behöver du förhoppningsvis inte oroa dig. Även om din väntetid blir något längre kommer Tengami även att släppas till Wii U, pc och Mac.

Har du du andra tips på bra mobilspel får du gärna dela med dig i kommentarsfältet, annars är vi tillbaka nästa vecka med ännu fler mobilspel.