Nu kanske du undrar vad The Sims är för något. I sådana fall är min enda motfråga "Hur var vädret på Mars?" Det lär inte ha undgått något att det dödfödda Will Wright-projektet, det omöjliga spel om vanliga människors vardag som ingen vågade ge ut, numera har dragit in så mycket pengar till #Electronic Arts att de kan köpa Öland för vinsten om de har lust. Och förmodligen montera upp femtusen amerikanska småhus med bara gipsväggar och ett bisarrt klätt, men ambitiöst par i varje. Ungefär som när man börjar spela ett nytt The Sims.

Jag vet inte exakt hur du brukar göra, men jag börjar alltid med en offer-sim. En singeltjej eller -kille som flyttar in i minsta möjliga hushåll, med vilken jag kan göra alla de där nybörjarmisstagen som hade varit otroligt frustrerande om jag gjort dem med en "riktig" sim, eller ännu värre: med en sim döpt efter mig själv eller någon jag känner! Så även här. Min första familj består av en lätt tunnhårig, familjekär man (Svenne Svensson) och en rödhårig kvinna (Stina) med ambitionen att dejta så många olika simmar som möjligt. Jag gör dem till ett gift par, för att uppmuntra intriger.

Slit och dra i allt!

Allt det här sker i karaktärseditorn, betydligt enklare än tidigare. Faktum är att den är så enkel att använda att jag först inte fattade hur man gjorde. Det låter lite paradoxalt, men numera ändrar du kläder genom att klicka på dem, gör dina simmar kortare, längre, smalare eller tjockare genom att helt enkelt dra i delar av dem med muspekaren. När du åstadkommit ett resultat du är nöjd med (och det går att skapa verkliga monster om du så önskar) väljer du ett livsmål och tre olika egenskaper (slö, ordentlig, familjekär, elak och så vidare) för att sedan kasta dig direkt ut i världen. Fast glöm inte en skön gångstil - gungande, självsäker eller pimpinätt trippande.

Fint men trångt

Väl ute upptäcker du tyvärr att världen inte är särskilt stor. I releaseversionen har vi två små kartor att röra oss på, med ett fåtal tomter på varje. Du kan visserligen riva och bygga nytt, men det är svårt att förstå varför vi inte kunde få lite mer utrymme. De många bebyggda tomterna ger visserligen din nybildade familj många potentiella vänner, men om du vill skapa fler än fyra-fem nya hushåll måste du börja vräka andra och det tycker jag är lite trist.

Att bygga hus är dock minst lika lätt som att skapa en familj, ytterligare en förbättring sedan tidigare versioner. Jag sätter med lätthet ut rum och väggar, tak eller staket. Och om ett rum blir lite för litet, eller om jag vill utvidga när barnen kommer, är det bara att dra i väggen för att förändra hela huset, även fullt möblerat!