Guds röst talar till Isaacs mor. Den allsmäktiga skaparen kräver en offergåva, som ett bevis på att hennes tro är stark, så med kniven i högsta hugg stegar hon beslutsamt fram mot sin lilla son. Men innan hon hinner offra honom smiter han genom en lucka i golvet. Nere bland skuggorna väntar dessvärre mängder av förvridna varelser som också vill befria honom från livets börda.

Rebirth innehåller fler karaktärer, mer story och annat jämfört med originalet.

Någon solskenshistoria var det inte tal om när Edmund McMillen tog tillfällig paus från #Team Meat och skapade #The Binding of Isaac tillsammans med Florian Himsl. Hinkvis med blod, inälvor och avföring kunde i vissa stunder bjuda på en rent motbjudande upplevelse. Men bortom den äckliga fasaden fanns ett riktigt bra spel.

I grunden ligger en twin-stick-shooter som lånar mekaniken från de tidiga Zelda-spelens tempel, där du spränger bomber för att hitta hemliga rum, använder nycklar för att låsa upp dörrar och letar nya vapen för att besegra de hiskeliga motståndarna. Det som ger arrangemanget en rejäl guldkant är en roguelike-design i slumpgenererade miljöer. Varje gång Isaac eller någon av de andra upplåsningsbara karaktärerna dör är det bara att börja om från början igen.

Äckelbra

Beroende på vilka föremål du samlar på dig kan det bli vitt skilda upplevelser mellan olika genomspelningar, vilket påverkar spelstilen och skapar en intressant balansgång. Är till exempel hälsomätaren liten och vek bör du tänka extra noga innan du gör omfattande avstickare för att leta föremål. Ibland måste du välja en pryl framför en annan och bestämma dig för vilken som passar bäst i den givna situationen.

Enstaka gånger kan man ha otur och få ett gäng riktigt usla hjälpmedel. Att inte ha uppgraderat Isaacs skadeförmåga en enda gång innebär att de sista banorna och bossarna blir seglivade och ganska tråkiga bekantskaper. Men oftast fungerar konceptet alldeles utmärkt, med omfånget som den största styrkan. Det finns väldigt många fiender, prylar och hemligheter att upptäcka. Och med #The Binding of Isaac: Rebirth är materialet fylligare än någonsin.

Ett bibliskt utseende?

Tre år efter lanseringen kommer så den här “extra allt”-versionen som sammanfogar originalet med tillägget Wrath of the Lamb, plus nytt material som motsvarar ytterligare en expansion. Den nya spelmotorn lämnar flash och dess begränsningar bakom sig, vilket bland annat ger oss större rum med fler fiender och bättre flyt med en bilduppdatering på 60 fps. Grafiken har gjorts om till en retrodoftande flört med 16bit-erans titlar. Och det är bara några av förbättringarna. Rebirth är helt enkelt den ultimata utgåvan av ett underhållande, egensinnigt och utmanande äventyr.