Någonstans i gränslandet mellan spel och konst frodas det som ibland kallas för ickespel. Äventyr som i varierande grad saknar klassisk gameplay men drar nytta av mediets interaktiva styrkor för att visa oss något viktigt eller berätta en historia. När Kan Gao släppte #To the Moon för tre år sedan gjorde han ett stort och betydande avtryck i den nischade genren, med en resa som genererade lika många bubblande fniss som hjärtskärande flämtningar.

Med ytterst små medel förmedlar A Bird Story stora känslor.

#A Bird Story utspelar sig i samma universum och drivs återigen av RPG Maker, verktyget som hjälper till att bygga 16-bit-doftande rollspel. Men där To the Moon stod för en relativt komplicerad intrig med många karaktärer, platser och ett helt lass med dialog, är A Bird Story en betydligt kortare och rakare berättelse där inte ett enda ord yppas.

Stum storhet

Äventyret låter oss följa med en liten pojke som kämpar mot vardagens bestyr utan något vidare stöd från den ständigt frånvarande föräldern. Skolarbetet blir lidande samtidigt som han inte kan knyta an till några av klasskamraterna. Men de dystra molnen skingrar sig när den ensamma pojken hittar en vän i en smart liten fågel.

Den osannolika vänskapen vecklas ut i ett surrealistiskt lapptäcke av minnen, där bildspråket är väldigt träffande och skickligt konstruerat. Det är imponerande att Gao kan förmedla stora känslor med så små medel. En trött trombon symboliserar den tidiga morgonens ovilja att gå till skolan och några enkla linjer i pojkens ansikte lockar fram glädje, tristess och sorg.

Grafik av den gamla stammen.

“An espresso execution with no time drains” står som ett av spelets säljargument. Det är en beundransvärd filosofi som fler utvecklare borde anamma. I det här fallet innebär det en komprimerad och polerad upplevelse utan onödig utfyllnad, ungefär en timme lång, där varje animation känns omsorgsfullt utplacerad för att uppnå önskad effekt. Det fungerar utmärkt och fyller sin funktion, om än utan att ruska om så att tårarna rullar längs kinderna.

Syftet med A Bird Story är inte av vara lika djupt och gripande som To the Moon, och det berör mig därför inte riktigt på samma sätt. Det innehåller dessutom ännu färre av de interaktiva moment som sätter tempo och gör mig personligt delaktig i händelseförloppet. Men Gao har ändå skapat en väldigt fin liten fågelhistoria som fäster och står stadigt på egna ben. En saga om ensamhet och vänskap som får mig att längta efter de framtida spel som antyds i avslutningen.