Tales from the Borderlands fångar Borderlands-känslan bättre än Borderlands. Vilket låter helt orimligt. Ännu mer så med tanke på att Telltale ”vi-krossar-hjärtan-till-frukost” Games sitter bakom spakarna. Men tänker vi ett extra varv faller allt på plats.

Telltale har sina rötter i Lucasarts, vilka var vida kända för äventyrsspel byggda med stor komisk tajming och som hade ännu större hjärtan. Borderlands, å sin sida, är tvivelsutan fantastisk kul co-op-skjutande men vinner minst lika mycket på sina skruvade karaktärer och absurda dialoger. Kombinationen Borderlands och Telltale är alltså snarare rimlig än det motsatta.

"Hail to the king, baby!

Det bevisades å det grövsta i Zer0 Sum och det görs ännu en gång i Atlas Mugged. Det svåra andra avsnittet är inte alls svårt, tvärtom. Med självklar komisk talang avhandlas nästa två timmars skruvat äventyr på Pandoras sanddyner. Det är flera gapskratt, ännu mer skrockande men också förvånansvärt mycket känslor. Och när vi slipper en seg uppstartsraka kan vi gå rakt på karaktärerna vi kom att tycka så mycket om redan förra gången. Fiona och Rhys axlar huvudrollerna, men frågan är om det inte är Vaughn som blir fanfavorit? Also: vilken hunk!

De flesta trodde att det var i systerserien Game of Thrones vi skulle hitta: Dramat! Känslorna! Utvecklingen! Men hittills står det 2-0 till Borderlands. Trots att andra avsnittet i grund och botten är en transportsträcka känns det inte så. Snarare är detta en roadtrip rakt in i ett varmt vansinne: urgröpta ögonglober, digitala hallucinationer, brofists, loader bots och blodexplosioner. För att inte tala om ”catch a riiide”-Scooter. Fansen får sitt lystmäte om och om igen.

En sån dag.

Visserligen börjar det kännas om om Telltale Tool gjort sitt. Fast det ska sägas: den skaver inte lika mycket i ögonen med Borderlands-estetiken. Men äventyr av den här klassen är värda mer än så. Och även om QTE-momenten klämmer in humor börjar de bli förutsägbara: väj vänster, mosa en knapp, rinse, repeat. Mekaniken är inte dålig i interaktiva berättelser men det känns som om Telltale behöver plöja in ett uns fantasirikedom här och inte lägga allt på sina största styrkor.

Dessutom: vi ska inte behöva rulla tummarna nästan fyra månader mellan avsnitten. Nu kan man visserligen hålla på sig och vänta på hela säsongen, men alla har inte en ängels tålamod. Det känns som om Telltale behöver se över sina produktioner, både till det yttre och inre, men också som att de är på väg att bygga sitt bästa spel sedan The Walking Dead.

Because… reasons.