Trainz började sina dagar som en modelltågssimulator från australiensiska Auran. Med tiden kom serien att ta upp kampen med Train Simulator om realistiska tågsimulatorer, och vann mycket på sin enormt flexibla och lättanvända editor. Själv tillbringade jag timmar med att återskapa natursköna rutter, eller bara med att dra berg upp och ner tills de bildade snuskiga former.

Den goda nyheten är att du fortfarande kan bygga penisberg så mycket du vill. Editorn, Surveyor, är kvar och lika kraftfull som alltid. Vem som helst kan åstadkomma något anständigt med lite tid, men det är förstås de mest dedikerade fansen som kommer att tillbringa dagar, veckor och månader med att skapa fantastiska rutter att köra för oss andra. Och (med några förbehåll) gamla prylar fungerar fortfarande i det nya spelet, så det råder ingen brist på byggstenar.

Ja, vuxna män och kvinnor FÅR leka med tåg.

Själva spelet, eller Driver som det kallas i Trainz-universat, är en annan sak. När du först startar Trainz: ANE får du ta dig an en mängd tutorials som lär dig köra tåg, vad alla spakar gör och vad signalerna betyder. Vill du inte bry dig om det, kan du välja att köra med en enkel körkontroll, precis som på en gammaldags modelljärnväg, så att du bara behöver vrida framåt eller bakåt. Spelets rötter i modelltågshobbyn är uppenbara, inte minst om du spelar det inkluderade modelltågsscenariet, där du faktiskt kan se någons dammiga källare bortom tågbordets kant!

Detaljerade interiörer.

Trots det siktar N3V här på realism. Den nya spelmotorn ska ge både bättre och mer verklighetstrogen körkänsla och snyggare grafik, med en mängd nya finesser som jag inte tänker räkna upp här. Slutresultatet blir väl ungefär hälften så bra som de tänkt sig. Visst känns det bra att köra tåg, trögheten i stora tågsätt är uppenbar, det tar tid att starta och bromsa och att köra ett godståg över ett bergspass är en mycket tillfredsställande utmaning. Grafiskt är det dock ingen större fest, de nya effekterna till trots. Och det är så dåligt optimerat att det hackar och rycker, även på en dator en bra bit över systemkraven.

Siktar på realism.

Slutresultatet är ett spel som vi förmodligen kommer att hylla om några år, när det finns mer DLC och fler av oss har datorer som orkar med det. Ambitionen är uppenbar, passionen likaså. Tyvärr är inte utförandet riktigt lika bra som konkurrenten Train Simulator. ANE har potential, men det lär dröja innan det uppfyller den.