I år körde #Bethesda en egen E3-konferens för första gången någonsin. Med facit i hand är det inte svårt att förstår varför: storspel som #Fallout 4, #Doom och #Dishonored II fick ordentligt med utrymme. Trots det fanns det ändå plats för överraskningar. Mitt i alltihop utannonserades ett mobilspel i Fallout-universumet, som gick att ladda hem på en gång. Så det var precis vad vi gjorde.

I #Fallout Shelter axlar du rollen som förman över ett alldeles eget vault i postapokalypsens Amerika. En handfull av krigets överlevare står och bankar på ytterdörren, så det är bara att släppa in dem och sätta dem i arbete. Varje invånare har attribut enligt spelseriens klassiska SPECIAL-modell, och beroende på dem så lämpar de sig särskilt väl i vissa av de rum du bygger. Någon med hög strength bör arbeta med reaktorn som försörjer basen med elektricitet, medan hög agility utgör grunden för en bra kock. Det är inte helt logiskt alla gånger, men fungerar inom ramarna för ett strategiskt simulatorspel av enklare snitt.

Till en början är det kul att upprätta nya rum, hålla koll på behovsmätare och se till att invånarna mår bra. Jag beväpnar folk och skickar ut dem i den farliga ödemarken för att jaga rätt på caps och föremål, men plötsligt går luften ur alltihop.

Människor vallfärdar till ditt vault.

Fallout Shelter är ett typiskt "vänta på att saker ska hända"-mobilspel där det bland annat tar tre minuter att generera vatten och tolv för att skapa ett stimpack. Det är inte lika illa som hos många av genrekamraterna, men när jag lärt mig grunderna och konstruerat det allra nödvändigaste ägnar jag mig ändå mest bara åt att sitta och dega tills invånarna blir klara med sina uppgifter. Framförallt väntar jag på att håva in caps som är hårdvalutan jag använder för att bygga saker i basen.

Känslan av att det inte finns mycket intressant att göra förstärks av att själva basbygget inte är särskilt utmanande. Faktum är att det krävs väldigt lite tankeverksamhet överhuvudtaget: nya rum låses upp i takt med att fler människor flyttar in, vilket innebär att jag alltid vet exakt vad jag borde bygga och sällan ställs inför några tuffa beslut. Det blir marginellt knivigare längre fram när jag bygger rum som kan träna upp invånarnas förmågor och måste avgöra vem som ska jobba och vem som ska träna, men det är ändå aldrig tal om några djupare strategiska manövrar.

Se till att beväpna dig ordentligt – man vet aldrig när banditer anfaller.

Allt är dock inte jämmer och elände i svallvågorna av kärnvapenkriget. Den härliga Vault Boy-estetiken är ett kärt återseende för fans av huvudserien, som också kan nicka igenkännande åt bekanta Fallout-utrustningar och vapen att beväpna invånarna med. Betalningsmodellen är av typen “pröjsa för att göra spelet lättare” och det känns aldrig som att Bethesda försöker tvinga mig att plocka fram kreditkortet.

Fallout Shelter är inte det djupa och strategiskt givande simulatorspel jag hoppats på, men det är inte heller dåligt. Det är en charmig liten bagatell för Fallout-fansen, en aptitretare inför Fallout 4 som duger fint som tidsfördriv i korta stunder. Mer än så ska man dock inte förvänta sig.

Fotnot: Fallout Shelter finns ute till Ios. Android-versionen släpps senare.