Det är inte en underdrift att säga att jag spenderat lite väl mycket tid med #Sports Interactives spel genom åren. Sedan det allra första #Championship Manager-spelet i början av 90-talet har jag varit fast i deras klor. Blotta tanken på alla dessa timmar jag ägnat på Championship- och Football Manager ger mig lätt panik. Det här är inte ett spel. Det är en besatthet.

Om du inte tror mig så finns det en underhållande reportagebok om fenomenet. Den heter, mycket passande, ”Football Manager stole my life”. För lite så kan det kännas ibland. Ändå återvänder jag villigt varje år.

Funktion före form.

#Förra årets utgåva gjorde mig dock milt besviken för en gångs skull. Det nya gränssnittet hade sina poänger, men jag upplevde att det var onödigt svårt att skapa flödande anfallsfotboll som inte förlitade sig på inlägg och nickar. Själva hjärtat – fotbollen – kändes inte lika fingertoppskänslig, vilket gjorde att helheten kändes trögare. Möjligen var jag för otålig, men jag slutade spela det ganska snabbt, tacksam över att för en gångs skull vara fri från beroendet. I år har jag inte samma tur.

#Football Manager 2016 är en klar förbättring. Kanske är det en vanesak, men gränssnittet sitter bättre nu och det känns lika givande som vanligt att försöka bygga just den fotbollsstil som du vill att din klubb ska spela. I det nya systemet för att konstruera fasta situationer kan du till exempel ge dig på att försöka återskapa den berömda Brolin-varianten från VM 1994.

Matchmotorn har fortfarande sina skavanker, och det går att kritisera framför allt försvararnas insatser ibland. Den har dock förbättrats sedan FM15, och nog finns här gott om utrymme att finslipa och få till riktigt fin fotboll för den som lägger ner tiden. Realismen har helt enkelt slipats till ytterligare på olika sätt, från spelarskador till väsentligt fler animationer i matchmotorn.

I grund och botten rullar allting på som vanligt. För den oinvigde kan det säkert se ut som en enormt långsam studie i poänglös statistik, men för oss andra är det djupt spännande uppgörelser och dramer som utspelar sig bakom alla väggar av menyer. Det blir närmast personligt ibland när man börjar käftas med rivaliserande tränare. Trots att de bara är AI-rutiner och text på en skärm så känns det otroligt förlösande att ta hem det där svåra derbyt mot värste konkurrenten.

Småfixar

En av de mest spännande nya inslagen för i år är möjligheten att skapa en egen klubb. Om du vill återskapa ditt eget korpenlag kan du göra det. Kanske är det enda chansen att få spela i Champion’s League, så varför inte ta den? Det går också att skapa en klubb i det nya spelläget fantasy draft. Det går ut på att alla startar från noll och bygger upp varsitt lag genom att värva så bra spelare som möjligt. Sedan kör man en liga för att se vem som satt ihop bäst lag och taktik. Det har enormt mycket potential, och jag skulle gissa att det är ett spelläge som kommer att byggas ut ordentligt i kommande Football Manager-spel.

Många har beklagat sig över hur media hanteras i Football Manager under senare år. Och nog kan jag förstå att man tröttnar på att svara på samma frågor hela tiden. I FM16 har man expanderat systemet ytterligare, men nog lär du få höra samma frågor om och om igen relativt snart ändå. Det är dock väldigt enkelt åtgärdat att slippa detta om det inte känns givande. Bara lämpa över ansvaret på din assisterande manager eller sportchef så ordnar det sig.

Kvarnsveden – ett av Dalarnas många undanskymda bidrag till världsfotbollen.

Interaktionen med spelare blir också långsamt bättre, även om det fortfarande känns något slumpartat när, hur och varför de små bortskämda miljonärerna ballar ur och börjar tjura, och hur man bör tackla dem. Det är å andra sidan ytterligare en underhållande del av spelet, att hamna i konflikt med någon störig diva för att sedan frysa ut och sälja idioten har en märkvärdigt förlösande effekt.

Det finns fortfarande saker som går att slipa till. Även om gränssnittet överlag är funktionellt så är det rörigt på sina håll. Personligen tycker jag att taktikskärmen kunde vara mer intuitiv och lättarbetad, till exempel. Jag har också stött på en del saker som ska åtgärdas, som att defensiva mittfältare underskattas även när de spelar bra.

Det finns saker att slipa på...

Kanske borde Sports Interactive ha skippat den nya karatärseditorn, där du kan skapa din egen avbild. Hur du än kan beter dig blir resultatet alltid en styggelse. Det är komiskt i alla sin avgrundsdjupa fulhet. Det är inget som sänker helhetsintrycket av spelet på något vis, utan mer ett otroligt märkligt och onödigt inslag i en i övrigt så väloljad maskin. Det är dock ganska roligt att klä sin manager i en sådan där korvig Wengér-jacka som går ner till knäna. Man ser ut som en kåldolme.

Hur man än ser på saken är Football Manager 2016 dock ett fint kliv framåt från förra året, med åtminstone ett par riktigt intressanta tillägg i form klubbskaparverktyget och fantasy draft-läget, plus en uppsjö av mindre men högst välkomna tillägg och förbättringar. Och med detta fortsätter Football Manager att vara världens farligaste dödsknark.

Fotnot: vår recensionskod kallas beta, vilket kan innebära att saker ändras till releasen. FZ recenserar normalt bara kod som kallas färdig, men då den här koden kallas 'recensionskod' väljer vi att recensera den.