Mindre än två månader innan #Milestone skulle släppa #Sebastien Loeb Rally Evo släppte #Codemasters sitt #Dirt Rally, en titel som direkt framtår som det bästa rallyspelet någonsin. En hög tveksamma spel till trots – inte ens Milestone förtjänar en sån örfil. Men man undrar hur snacket gick där nere i Milano.

"Jahapp, gott folk. Så borde vi ha gjort. Tänk till nu, vad hinner vi förbättra på de här veckorna?"

Motivationsmoras.

Inte för att någon hade förväntat sig storverk av italienarna. Förmodligen inte ens de själva: studion har ju en strid ström slappa bil- och mc-spel på samvetet. Du vet, den där sorten som snabbt letar sig ner i Icas reabackar. Det enda minnesvärda med deras fyra #WRC-rallyspel var glädjen över att de inte fick göra #det femte.

Men trots allt, Sebastien Loeb Rally gör förvånansvärt bra ifrån sig. Det är – förstås – långt mer förlåtande än Codemasters skoningslösa mästerverk. Milestone tar klokt nog sikte på folk som inte nödvändigtvis vill mejsla in varje gupp i hjärnan och nöta samma sträcka 19 gånger för medaljplats.

Rallycross kan aldrig bli tråkigt.

Träd och gräs studsar förbi, kartläsaren ropar sina instruktioner och på rakorna får jag den där skräckförtjusta känslan av nästan-kontroll. Jag balanserar på den kanylsmala gränsen mellan att kasta in bilen perfekt i nästa kurva, eller att kasta ut den i naturen. Det är en närmast patenterad rallykänsla, som bara solkas av att fartkänslan inte alltid sitter. Men som kravlös bilspelsunderhållning fungerar det bra.

Den hederliga gamla backa tiden-funktionen gör att du slipper starta om sträckan efter ofrivilliga skogsbesök. Bilarna beter sig snällare än i Dirt Rally, det krävs inte samma brutala timing och millimeterjusteringar för att rädda en sladd. Tillgängligt utan uttalad arkadinriktning, kan man kanske kalla det. Lustigt nog lite som #Dirt-spelen var för några år sedan.

Det glädjer att Loeb låter bli att solka ner upplevelsen med såna där krystade försök att förnya sporten. Rally, rallycross och oguidad asfaltskörning på Pikes Peak utgör huvuddelarna, och de kryddas av sidospår som elimination (sisten ut), konkörning och liknande. Vissa bra, andra kassa, men på det hela taget en okej mix som aldrig tillåts ta över.

Sebastien Loeb Rally har ungefär samma bilpark som alla moderna rallyspel, det vill säga något från alla epoker med start i 60- eller 70-talet. Slött och billigt först, med snabbare och dyrare bilar i takt med att vinstpengarna rasar in. Standardupplägg, fast en bra grej är att du kan hyra en bil istället för att köpa den, vilket slipar de vassaste kanterna av grinding-ledan. Banmässigt finns inte mycket att göra: snö och is i Sverige, snabb asfalt i Finland och lerig sörja i Wales, precis som det ska och brukar vara. Rallycrossen och Pikes Peak piggar upp, men seriöst – hur kan man göra rallycross utan split screen…?

Finlands väg är vår.

Samtidigt hade karriären behövt lite struktur och regler. Det hela verkar organiserat av en dement, och alla lopp är direkt tillgängliga i varje delmoment. Jag hade föredragit att säsonger kördes kronologiskt så att man får en känsla av progression, det blir ingen vidare karriärkänsla när allting känns som en serie fria race eller time trials. De spelmomenten finns dessutom utanför karriären.

Det görs heller ingen vidare insats i fråga om skador, uppgraderingar och annat. På standardmanér kan du justera bilen innan loppen – bromsverkan, hjulinställningar, fjädring och liknande – men skador repareras automatiskt efter loppen. Synd, Dirt Rallys lösning där du har en timmes reparationstid på dig är riktigt rafflande när skadorna tar mer tid, och du tvingas välja.

Ca 500 hästkrafter, knappt 1000 kg och svenska vintervägar. Grupp B-rally var sjuk dagen då det undervisades i överlevnadsinstinkt. Bonuspoäng för mätarnas placering.

Även om Milestone ryckt upp sig sedan de trötta WRC-titlarna saknar man fortfarande teknisk fingertoppskänsla. Sebastien Loeb Rally rullar okej på konsol (PS4-versionen testad), men ibland hackar frameraten och ger känslan av att det inte klarar konstant bildflöde. På pc krävs lite pyssel för att låsa frameraten, och 60 låsta fps är mycket, mycket behagligare att spela än 100 olåsta.

Om det är något Sebastien Loeb Rally förtjänar att gå till historien för så är det för att det är långt bättre än befarat. Milestone har fått ihop en helt okej rallypplevelse i den mer tillgängliga klassen, som trots tekniska och strukturella brister ändå är värt att överväga om du inte förväntar dig perfektion. Ett spel som lämpar sig väl för den som vill ta ett par kravlösa skogssträckor då och då.

Testsystem: PS4. Pc med Intel Core i7-4790, Geforce GTX 980 Ti, 16 GB RAM, Windows 10. Ratt: Thrustmaster T300 RS.