Den som är förtjust i futuristiska racers som #Wipeout och #F-Zero har inte haft allt för mycket att glädjas åt det senaste årtiondet. Det har förvisso dykt upp en rad olika spel som hävdat sig vara “tematiska uppföljare” till just Wipeout-serien, men få av dem har kommit i närheten av vad som gjorde inspirationskällorna så bra.

Ett undantag från detta är det utmärka #Fast Racing Neo som erbjuder snygg och snabb racing som ackompanjeras av bra kontroller. Det som håller den titeln tillbaks är att den är exklusiv för Wii U, en konsol som inte direkt finns i alla hushåll. När jag tog mig an Redout var det med en god portion skepsis som tidigare försök till Wipeout-arvtagare frammanat, men lyckligtvis visade sig detta vara omotiverat. Redout är en snygg och rasande snabb upplevelse som kombinerar djup med ett rikt utbud av innehåll.

Namnet kommer från den fysiologiska reaktion som piloter kan uppleva vid höga hastigheter när g-krafter får blodet att rusa till hjärnan. Redout erbjuder dock mer än bara snabb och snygg racing, och jämfört med tidigare nämnda Fast Racing Neo får du här betydligt mer djup i spelmekanik och strategiska möjligheter.

Detta bygger på ett uppgraderingssystem där du som förare går upp i nivå i takt med att du vinner lopp. Dessa nivåer låser dels upp nya banor och utmaningar, men även nya fordonsklasser där du kan spendera dina intjänade pengar på nya fordon från olika leverantörer. Olika farkoster har olika egenskaper, något som kommer spela allt större roll ju längre in i kampanjläget du kommer.

Trailern ljuger faktiskt inte, Redout är både snyggt och snabbt.

Du kan köpa uppgraderingar till skeppet och powerup-moduler av olika slag som kan användas för att påverka loppen till din favör. Ett av de få irritationsmomenten jag stötte på i spelet presenterade sig när jag längre fram i kampanj-läget skulle ta mig an rena lopp som inte tillåter användning av powerups. Efter att ha hamnat tvärsist dussintalet gånger tvingades jag köpa och uppgradera majoriteten av fordonen, nöta och nöta lite till för att ha råd med detta, innan jag till slut kunde klämma mig in på pallplats.

Då det är möjligt att hoppa över enskilda event är detta inte något som förstör spelupplevelsen helt, men den här sortens tvära förändringar i svårighetsgrad är ett återkommande gissel i genren som jag gärna skulle se pensionerat. Redout har även ett online-läge där du ska kunna tävla mot andra i olika typer av utmaningar.

Dessvärre var det stört omöjligt för mig att hitta några lopp, eller för den delen hitta andra spelare att bjuda in till tävlingar jag själv stod värd för, så hur bra denna del är har jag dessvärre inte kunnat utvärdera för den här recensionen. Enligt utvecklarna själva är onlineläget i EU-regionen folktomt just nu, och en stor del av detta ska bero på att piratkopierade versioner, som inte kan använda onlineläget, är vanligt förekommande här.

Rent visuellt imponerar Redout med en stil som påminner en hel del om det imponerande men bortglömda #Quantum Redshift till den ursprungliga Xbox-konsolen. Den relativt unga studion 34BigThings har använt Unreal 4-motorn till att bygga ett spel som kombinerar detaljrika miljöer och fordon med effekt-filter på ett sätt som är både snyggt och stilistiskt rätt för genren. Detta ackompanjeras av genrens typiska kombination av techno-rock som inte tar ut svängarna men passar ändå atmosfären bra.

Inledningsvis går det att köra sopigt och ändå placera sig bra. Längre fram, not so much.

Trots den imponerande visuella kvalitén rullar Redout på mycket bra på min vardagsrumsdator vars hästkrafter utgörs av ett Geforce GTX 970 och en Core i5-processor. Som standard är bilduppdateringen låst till 60 fps, men när jag låste upp detta rullade spelet på med en bilduppdatering runt 90 fps i upplösningen 1080p.

Hög, och jämn, bilduppdatering är viktigt då Redout även ska kunna avnjutas i VR som ställer höga krav på bra bildflyt. Vi testkörde detta stöd med redaktionens HTC Vive, och vi kan konstatera efter blott en timmes spelande att upplevelsen är häftig, men också våldsamt åksjuke-framkallande om du har en tendens att lida av sådant. Undertecknad kunde inte spela mer än en kvart åt gången för att undvika att spelrummets väggar skulle ofrivilligt målas om i en annan nyans.

Trots en stundtals irriterande växling i svårighetsgrad, och det nötande det medför, är Redout en frisk fläkt och ett välkommet tillskott i den inte allt för tätbefolkade skaran av futuristiska racingtitlar. Förhoppningsvis representerar Redout och Fast Racing Neo en välkommen återkomst till storform för denna avsomnade genre, och prislappen på strax över 300 kronor är upplevelsen alla gånger värd.

Fotnot: Vi har testat versionen till PC/Steam, versioner till konsolerna ska släppas i början av nästa år.