#Forza Horizon 3 släpps tisdag den 27 september, men dyrversionen Ultimate hade premiär fyra dagar innan. Lanseringen innebär att det för första gången går att spela ett fullstort Forza på annat än en Xbox-maskin, närmare bestämt på Windows 10.

Det här är en Xbox Play Anywhere-titel, vilket betyder att spelet funkar på både Xbox One och Windows 10 om du köpt den från någon av #Microsofts digitala butiker, Xbox Marketplace och Windows Store. Eftersom sparfilerna delas mellan de båda plattformarna kan du smidigt fortsätta spela på Xboxen där du slutade ditt smygspelande på jobb-pc:n.

Just nu: en bild per så länge du tittar på den.

Xbox One-versionen fungerar förträffligt och vi belönade den med generösa 4 av 5 FZ-loggor i betyg. Eftersom den bara rullar i 30 bilder per sekund (som visserligen flyter helt stabilt och ger en jämn körupplevelse) är många sugna att testa pc-versionen, som kan köras med både högre och olåst fps.

Men att få igång pc-versionen var lättare sagt än gjort. Det kraschade obönhörligen strax efter start på en rad testsystem (jag försökte få igång spelet på tre datorer, och med fem grafikkort: Geforce GTX 1080, 980 Ti, 980, 765M och AMD Radeon 480). Efter att ha chanstestat ett gäng tips från Forza-forumet sparkade spelet igång på samtliga tre testdatorer. Lösningen? Strypa mikrofonens rätt att funka i appar. En smått bisarr lösning på en absurd bugg, men tre dagars ständiga krascher var åtminstone till ända.

Spelet skulle kanske ta illa upp när vi beskrev denna lackering om mikrofonen var på.

Liksom många andra spel som säljs via Windows Store går det inte att mäta Forza Horizon 3-prestandan med benchmark-verktyget Fraps. Det blir därför en subjektiv bedömning av hur spelet flyter, baserat på den inbyggda fps-mätaren och hur flytet "känns". Men en sak är klar: spelmotorn släpper ogärna ifrån sig ett högt antal bilder per sekund.

Jag har kört spelet med två grafikkort: Geforce GTX 1080 och GTX 980. Som kuriosa kan nämnas att det faktiskt fungerar med en laptop med GTX 765M-grafik (ett stationärt GTX 760 anges som minimumkrav), men då med 30 ostabila bilder/sekund i snitt, vilket är för lågt för att vara njutbart.

Med prestandakorten låter spelet mig låsa bilduppdateringen (fps:en) till 36, 48, 72 eller 144 fps (30 och 60 fps går inte att välja. Valen styrs gissningsvis av skärmen, som klarar 144 Hz), men inget av korten är i närheten av det högsta läget med grafikinställningarna satta till Ultra i upplösningen 2560 x 1440. De har till och med problem att nå stabila 72 fps – även GTX 1080-kortet som kostar en bit över 7 000 kronor. Det är anmärkningsvärt, liksom att 144 fps inte heller nås när jag kliver ner till 1920 x 1080 i upplösning. Ett annat irritationsmoment är att vissa menyer hackar; det kan ta sekunder innan menysystemet orkar svara på inputen. Det här är en "feature" som pc-versionen är ensam om, på Xbox One svarar menyerna rappare.

Ibland matchade hastighetsmätaren bilduppdateringen.

Men om man nöjer sig med tvåsiffrigt på fps-mätaren – och ärligt talat fungerar spelet riktigt bra då – fixar båda korten det utan problem i 1920 x 1080, och 1080-kortet klarar även det i den högre upplösningen med grafikreglagen lätt nedskruvande. Grafikläget High funkar ypperligt i 1920 x 1080, och då ser spelet fortfarande bra ut. Innan man går bärsärk för att man inte får tresiffrigt bildflyt ska man betänka att stabil lägre fps är mycket viktigare än högre men flaxig fps. Utan låst bilduppdatering störs upplevelsen av små mikrohack som kan vara förödande om de inträffar samtidigt som du just finjusterar styrningen. Det händer att man styr mer för att inget händer, och då händer förstås väldigt mycket. Sen står du där och sopar ihop det patetiska skrot som en gång var din bil och din körstolthet. Som sagt: med låst fps har jag inte upplevt dessa irriterande, ibland förödande hack i flytet.

Ett parti filmat med grafiken ställd på Ultra i upplösningen 2560 x 1440, med ett Geforce GTX 1080 i datorn. Fps-mätare uppe till höger.

Forza-spel funkar alltid oerhört bra med handkontroll, och den styrmetoden lämpar sig extra bra i de mer arkadiga Horizon-titlarna. Men som alla anständiga bilspel (sätt dig igen #Need for Speed, ingen ropade på dig) går det att koppla in en ratt om du så önskar. Men problemfritt är det inte: vissa rattar funkar dåligt, andra knappt alls. Det ska bli bättre, lovar utvecklarna, men i nuläget kan jag inte binda om knapparna på Thrustmaster T300RS. En annan kuriositet (som också gäller Xbox One): för att ändra mellan manuell och automatisk växellåda måste man välja att starta ett race mot motståndare, det ligger inte i inställningsmenyn.

Forza-seriens pc-debut är en lovande men skakig historia, som riskerar att undergräva förtroendet för Microsofts pc-spelssatsning ytterligare. Att släppa spel som för vissa knappt går att få igång är bortom det begripliga. Väl igång funkar det bra, och så länge man inte förväntar sig tresiffrigt antal bilder per sekund finns goda chanser att bli nöjd med Playgrounds förträffliga arkadracer. Inte för att jag tycker tresiffriga fps-siffror absolut behövs: de ordinarie Forza Motorsport-spelens 60 fps flyter som en dröm, och även Horizon 3 på konsol rullar bra trots sina låga 30 fps. Men nog kan frameraten komma att svida för den som köpt ett svindyrt prestandagrafikkort för att mätta sin fps-hunger.

I nuläget är Windows 10-versionen opålitlig, och inte så optimerad som den borde vara. Därför tycker jag man ska vänta tills utvecklarna gör koden mer färdig innan man ger dem sina pengar.

Testdator: Intel Core i7-4790K, 16 GB RAM, Geforce GTX 1080 / GTX 980