Under åren har vi sett otaliga Lego-spel i olika skrudar komma och gå, men ingen av dessa titlar har låtit spelaren faktiskt bygga något eget med klossarna. #Lego Worlds är ett försök att göra detta till verklighet och på sätt och vis är det ett lyckat försök – tyvärr står en bökig kamera och en repetitiv spelmekanik i vägen för kreativiteten.

Lego Worlds släpptes faktiskt redan 2015 och har varit i early access sedan dess. Här har fokus legat på att leverera en öppen sandlåda med möjlighet att bygga vad och hur man vill. Men i och med att spelet nu släpps på riktigt har utvecklarna valt att lägga till ett mer styrt kampanjläge och låsa större delen av innehållet – såsom olika sorters legoklossar – bakom olika uppdrag. Ett val som oundvikligen kommer att förstöra för de som helst bara vill bygga.

Lego Worlds byggande hämtar oblygt inspiration från Minecraft.

Efter ett kul intro som utspelar sig i rymden kraschlandar du och ditt skepp på en okänd planet och målet blir således att laga den trasiga farkosten och sedan ta sig vidare i galaxen. Låter det hela kanske aningen bekant? Lego Worlds är i princip en fyrkantigare version av #No Man's Sky, fast med möjligheten att enkelt spela tillsammans med en vän.

PC-versionen känner snabbt igen min Dual Shock 4-kontroll och med ens delas skärmen i två och vi får båda möjligheten att utforska världen relativt oberoende av varandra. Det går även att spela online genom att bjuda in kompisar via Steam, med det går inte att spela med främlingar. Ett argument kan vara att det är "säkrast" så, men så vore det ju faktiskt tråkigt om någon okänd typ fick för sig att jämna din spelvärld med marken.

Bortsett från att bygga är målet att samla guldklossar och dessa får du som belöning efter att ha utfört sysslor för de många Lego-gubbar och djur som bor på de slumpmässigt genererade planeterna. Dessa klossar används till en början för att laga rymdskeppet och öppnar senare möjligheten att ta sig längre bort i galaxen.

Tyvärr är uppdragen rätt tråkiga och det är inte heller ovanligt att jag utför exakt samma uppdrag flera gånger i rad. Flera av dessa går helt enkelt ut på att hämta föremålet som en figur frågar efter, att man ska måla eller fotografera något eller att man ska bygga något enkelt. Men för att bygga krävs såklart verktyg och bitar.

Varje ny typ av miljö bjuder dessutom på olika föremål att samla, så det kan löna sig att kasta om tärningarna och skapa en mer exotisk värld innan man bestämmer sig för att landa någonstans. Världarna ser väldigt bra och "legoaktiga" ut, men rent spelmässigt skiljer sig planeterna inte från varandra, vilket är lite synd.

Ser du något du gillar kan du använda kopieringsverktyget för att enkelt kunna placera ut dem igen, medan ett annat verktyg låter dig forma terrängen efter tycke och smak. Byggverktyget låter dig slutligen placera faktiska legobitar kloss för kloss på det gamla hederliga sättet. Allt väl i teorin, men jag finner det onödigt svårt att placera ut klossarna.

Att sväva legobitar över varandra och hoppas att de arbiträrt lyckas snappa fast i varandra gör att det blir mer fel än rätt, lägg därtill en svårstyrd spelkamera som sällan visar det som faktiskt är viktigt så har du ett recept på frustration. Att försöka anlägga en underjordisk tunnel blir lagom svårt när kameran mycket hellre visar den omslutande bergväggen.

Visst har spelet ändå sina stunder och det kul att skapa sina egna smått makabra scenarier, som när jag lät en armé av zombier invadera den lilla västern-staden i en slags sjuk mix mellan Westworld och The Walking Dead, men nyhetens behag försvinner redan efter några planeter. Världarna är dessutom så små att man inte har någon lust att bygga något bestående i dem. Man ska ju ändå strax åka därifrån.

Lego Brokeback Jurrasic Mountain.

Det resulterar i ett race där det handlar om att samla guldklossar så snabbt som möjligt för kunna låsa upp större världar och fler föremål. Problemet är att det ändå tar alldeles för lång tid att göra detta och först vid 100 samlade klossar får man helt fria tyglar. Det blir många timmar spelande innan man lyckas upp något som lika gärna kunde ha funnits tillgängligt från början.

Spel som #Minecraft förstår att det finns de som helst bara vill bygga och erbjuder därför två spellägen. En liknande lösning här hade helt klart varit till Lego Worlds fördel, för trots att det finns en viss charm i att ha hela tiden något att se fram emot, så hade utvecklarna gärna fått lägga mer krut på utförandet eller ge fler möjligheter att snabba upp processen. Måhända är det kanske en bättre idé att se efter om du har en låda gammalt Lego liggandes på vinden, för risken att någon kommer att förbjuda dig från att använda en speciell bit är ju trots allt inte särskilt stor.

Fotnot: Vi har spelat Steam-versionen av Lego Worlds, som också finns till PS4, Xbox One och Switch.