IEGOCENTRIC
0
pointer
De självlysande rävarna
Skrivet i går, 23:08, av walter_iego

När året var 1943, stod USA med händerna i fickorna och undrade hur tusan de skulle vinna kriget mot de envetna Japanerna. Attacken mot Pearl Harbor den 7:e December år 1941 hade verkligen skakat om deras grundvalar, och här befann de sig nu, i skuggan av alla döda amerikaner som skrek efter vedgällning från andra sidan graven.

Pga. av att man befann sig i krig, samt att Manhattan Projektet med atombomben ännu inte var redo att släppas (beslutet togs ett år senare), var man tvungna att se sig om efter andra militära lösningar som inte var så uppenbara och högljudda. Detta ledde till att man på "U.S: Office of Strategic Services" - kom till att kläcka fram en mycket märklig plan som involverade psykologiskt terror.

Eftersom man visste att majoriteten av japaner var shintoister (det var statsreligionen), visste man också om att de var högst vidskepliga i sin religion. De tolkade väder och vind, letade efter både goda- och onda omen i djurriket. Det senarenämnda slog rot hos amerikanarna och man fick för sig att självlysande rävar nog borde skrämma slag på de "dumma" japanerna så att de tappade all sin stridslust, moral och bävade i sina skor. Problemet var bara att man inte visste hur man skulle framställa en självlysande räv.

Man satte folk i arbete på allahanda hemliga organisationer och testade först med att måla ballonger självlysande, haka fast dem i fisketrådar och dra dem över gräsmattor. När man såg hur löjligt resultatet blev testade man något annat. Drygt ett år av fruktlösa försök krävdes innan man förstod att det nog vore bäst man använde sig av levande rävar istället. Dessa skulle, när de var vältränade och spejade med självlysande färg, agera som det mest skoningslösa och psykologiska vapnet mot solens rike; Nippon.

Som vanligt tog amerikanarna ut segern i förskott. De såg för sina inre ögon hur rävarna sprang japanerna i hasorna på slagfält världen över och fick dem att skrika av rädsla.

Bild

För att testa validiteten av sitt nya "vapen", valde man att släppa loss trettio rävar mitt i Central Park i New York en kväll. De stackars djuren hade någon timme innan experimentet blivit dränkta med giftig och kemisk färg som gjorde dem självlysande i mörkret. Enligt en rapport efter experimentet, hade folk blivit vettskrämda av de skuttande "spökena" i Central Park, och det var ju ett resultat de hade hoppats på.

Just som man satte sig ned och började planera lite mer ingående hur man skulle vinna den psykologiska krigsföringen, hade den okända atombomben som snart skulle förinta Hiroshima lyfts in i ett plan mot sin slutgiltiga destination.

När bomben hade släppts och man såg resultatet, insåg man att det inte längre skulle krävas några självlysande rävar för knäcka Japan; så man satte stopp på djurimporten från Kina och Australien. Hotet om ett nytt massförstörelsevapen var det enda onda omen som japanena brydde sig om, och det lever nog kvar än till denna dag.

6
pointer
Tvillingfilmer
Skrivet i går, 14:49, av walter_iego

Det är dags att lägga ett nytt uttryck på minnet: "tvillingfilmer", det är filmer med liknande story och tema som har producerats av olika filmstudios, men har kommit ut på marknaden relativt tätt in på varandra.

Förra årets mest berömda tvillingfilmer var: "Olympus Has Fallen" och "White House Down", men det har kommit många fler genom åren. Hur många har du sett? Jag är rädd att jag har sett rubbet här på listan.

Bild

Iron Eagle (1986)
Top Gun (1986)

Platoon (1986)
Full Metal Jacket (1987)

Short Circuit (1986)
Batteries not included (1987)

Dangerous Liaisons (1988)
Valmont (1989)

K-9 (1989)
Turner & Hooch (1989)

Robin Hood: Prince of Thieves (1991)
Robin Hood (1991)

1492: Conquest of Paradise (1992)
Christopher Columbus: The Discovery (1992)

Jurassic Park (1993)
Carnosaur (1993)

Tombstone (1993)
Wyatt Earp (1994)

Braveheart (1995)
Rob Roy (1995)

Powder (1995)
Phenomenon (1996)

Babe (1995)
Gordy (1995)

Johnny Mnemonic (1995)
Strange Days (1995)

Showgirls (1995)
Striptease (1996)

Independence Day (1996)
The Arrival (1996)

Dante's Peak (1997)
Volcano (1997)

Kundun (1997)
Seven Years in Tibet (1997)

Prefontaine (1997)
Without Limits (1998)

Antz (1998)
A Bug's Life (1998)

Armageddon (1998)
Deep Impact (1998)

Saving Private Ryan (1998)
The Thin Red Line (1998)

The Truman Show (1998)
EDtv (1999)

Deep Rising (1998)
Virus (1999)

End of Days (1999)
Stigmata (1999)

Entrapment (1999)
The Thomas Crown Affair (1999)

The Sixth Sense (1999)
The Others (2001)

Scary Movie (2000)
Shriek If You Know What I Did Last Friday the Thirteenth (2000)

Mission to Mars (2000)
Red Planet (2000)

Wonder Boys (2000)
Finding Forrester (2000)

U-571 (2000)
Enigma (2001)

Heist (2001)
The Score (2001)

Finding Nemo (2003)
Shark Tale (2004)

Garden State (2004)
Elizabethtown (2005)

Chasing Liberty (2004)
First Daughter (2004)

The Cave (2005)
The Descent (2005)

Madagascar (2005)
The Wild (2006)

Flightplan (2005)
Red Eye (2006)

United 93 (2006)
World Trade Center (2006)

Beerfest (2006)
Beer League (2006)

Capote (2006)
Infamous (2006)

The Prestige (2006)
The Illusionist (2006)

Happy Feet (2006)
Surf's Up (2007)

Déjà Vu (2006)
Next (2007)

Bottle Shock (2008)
Judgment of Paris (2008)

The Road (2009)
The Book of Eli (2010)

Paul Blart: Mall Cop (2009)
Observe and Report (2009)

Official Halloween Parody (2011)
Halloween: XXX Parody (2011)

No Strings Attached (2011)
Friends with Benefits (2011)

Skyline (2011)
Battle: Los Angeles (2011)

Mirror Mirror (2012)
Snow White and the Huntsman (2012)

Seal Team Six: The Raid on Osama Bin Laden (2012)
Zero Dark Thirty (2012)

Olympus Has Fallen (2013)
White House Down (2013)

2
pointer
The Vanishing of Ethan Carter
Skrivet 2014-08-21 23:51, av walter_iego

Det här spelet såg redan snyggt ut för många månar sedan när jag snappade upp info att spelstudion "The Astronauts" innehöll folk som hade jobbat med det underskattade "Bulletstorm"-spelet (People Can Fly). Ända sedan mitt äventyr med Alan Wake tog slut för länge sedan, har jag längtat efter spel i liknande miljö, men då helst som FPS. Jag tror Ethan Carter kan var just det spel jag suktat efter.

Ta en titt:



Spelet kommer till modermodem den 25:e September och kan förköpas redan nu via deras hemsida:

http://ethancartergame.com

0
pointer
Mot fjärran stränder
Skrivet 2014-08-21 23:27, av walter_iego

Under mina researcharbeten till allehanda saker jag skriver på, däribland romanmanus, stöter jag stundom på intressant historisk fakta som jag gärna vill dela med mig av. När man skriver spänningsroman får man ständigt nya uppslag till fantastiska historier kopplade till riktiga historiska personer, men det går tyvärr inte att få med alla livsöden hur tjocka böckerna än blir som man skriver på.

Vissa fascinerande personer har jag lagt undan till framtida historier, här nedan följer en av dessa. Det är dags att sätta sig i tidsmaskinen mina vänner och bege sig av till det forna Kina.

När året var 1405, stod den i det kinesiska riket (den första mingdynastin) - mycket berömde sjömannen, diplomaten och upptäckaren Zheng He vid hamninloppet i Liujia och tittade ut mot de svarta vågorna. Ända sedan han hade varit barn hade det stora okända lockat honom. Nu var tiden äntligen kommen, nu skulle han bege sig ut med sina farkoster och skåda det som ingen annan före honom hade skådat.

Han blundade och drog in doften från havet. Världen skulle sannerligen minnas hans namn, dock inte enbart för hans stora bragder, utan även för hans orädda natur. De sextiotvå skeppen som väntade på hans order lika mycket som vinden, var fyllda till brädden av drygt 28.000 soldater, sjömän, tolkar, byråkrater,läkare, djurskötare, konstnären och meteorologer - ivriga att segla ut mot fjärran stränder precis som han.

Bild

Zheng He i sin roddbåt ...

Den farofyllda resan, den kinesiska odyssen - hade initierats av kejsaren Cheng Zu som funnit att den tidiga mingdynastin hade extraordinär positiv ekonomisk tillväxt; detta innebar det äntligen fanns möjlighet att tillägna sig nya undersåtar, nya kontakter med omvärlden samt etablera nya handelsrutter med västerlänningar som suktade efter den asiatiska lyxen de bara hade hört talas om. För att förbereda sig för sådana möten där någon sorts byteshandel kunde förekomma, hade skeppen stora kvantiteter av värdefull handelsvara; däribland, silke, porslin, guld- och silverföremål, koppar och järn, tygvaror av bombull, paraplyer och även halmmattor av alldeles utsökt kvalitet.

Den gigantiska flottan började sin färd genom att följa kustvägen utanför Fujian, sedan längre söderut mot Zhancheng efter att de korsat det sydkinesiska havet. De nådde platser såsom Java och Sri Lanka, och aldrig tycktes äventyret ta slut.

Denna, den första färden med den stora flottan återvände hem år 1407 till kejsarens stora glädje. Zheng He hade tydligen varit en mycket kompetent man, och vad skulle inte göra honom enormt glad om löften om nya, framtida resor?

Bild

Sagt och gjort, nya resor tillkom. Under en period av 28 år, tycktes Zheng He leva ombord på sina skepp. Alla resor skedde med stora förhoppningar, och ständigt var näsan riktad mot nya länder man tidigare aldrig hade haft kontakt med; men självfallet tog man hand om värdefulla kontakter och länder man hade positivt utbyte med tidigare. Varje gång Zheng He satte sin fot på ett skepp, var han glad i hågen att aldrig ha mindre än 20.000 män till sitt förfogande, en imponerande siffra med alla mått mätt. En annan sak som som var imponerande var några av de största skeppen. Vissa hade nio master, var 120 meter långa, 50 meter breda och hade ett uppskattat deplacement på över 3000 ton.

Bild

Här på bilden ser man en jämförelse mellan Zheng Hes skepp och Columbus Santa Maria som tog honom till amerika. Det är en avsevärd skillnad på storlek. Båda männen levde, och seglade under samma århundrade ...

Hes mäktiga flotta seglade ständigt över det sydkinesiska havet och kom sedermera av naturliga skäl till den indiska oceanen. Världen tedde sig ofattbar stor, och vem visste vad som fanns vid slutet av horisonten ...

Efter att de hade seglat i nordvästlig riktning kom de så långt som till Yemen och Iran, sedan nådde de Mekka och längre västerut besökte de Somalia i östra Afrika. Ständigt fylldes loggböckerna på med besökta länder, och alla dessa resor skedde långt innan de europeiska sjöfararna började "upptäcka" världen.

Som med alla stora män från världshistorien tar alla sagor slut. För Zheng He kom slutet år 1435; exakt hur han dog vet ingen, men det finns många spekulationer.

Man undrar till denna dag om han gömde stora skatter på hemliga platser runt om i världen, men det är en gåta som äventyrare och skattjägare får hjälpa oss besvara. Jag vet en person som hade varit utmärkt för jobbet, men det ska jag berätta om en annan gång.

2
pointer
CoD:G: Nemesis - sista DLC:et
Skrivet 2014-08-21 20:18, av walter_iego

Om någon bryr sig om "CoD:Ghosts" så släpps det sista DLC:et inom kort. Fyra "nya" kartor inkluderas och ännu ett kapitel i deras obegripliga följetong "Extinction". Med tanke på att SP-kampanjen bara varar sex timmar, förstår man var de lade sitt krut på.



Jag testade spela MP-delen av Ghosts igen för ett tag sedan och det kändes som att hoppa ned i en gyttjepöl. Allting är så fel. Jag tror de som spelar MP-delen just nu är de stackare som köpte Season Pass innan spelet hade släppts. Nåväl. De har väl lärt sig en läxa vid det här laget hoppas jag.

Nästa två CoD-spel kommer från Sledgehammer Games och TreyArch, vilket innebär att vi slipper Infinity Wards produkter på ett litet tag. Om de återvänder med samma hopplösa grafiska motor en gång till, kommer jag skicka mina strumpor till deras högsta höns.

12
pointer
Borderlands 2 - GOTY
Skrivet 2014-08-21 17:40, av walter_iego

... är billigt idag på STEAM + en uppsjö av andra 2K spel. Är det någon som spelar B2 här, är det är en bra Co-Op-pangare? Tänkte kunde vara kul att testa när det ändå är nedsatt pris ...

Bild

9
pointer
Militant ateism
Skrivet 2014-08-21 12:03, av walter_iego

Richard Dawkins ber ateister världen över att inte vara "religiösa" i sin livsåskådning, snarare öppna och nyfikna och alltid se värdet av meningsutbyte och diskussioner.

8
pointer
Den nya vågen av digitalt bondfångeri
Skrivet 2014-08-20 23:55, av walter_iego

Det började så bra i en galax mycket nära vår med de slagfasta orden på Humble Bundles hemsida:

"Pay what you want ..." - men detta har på senare tid, eller kanske redan från början (?) - utmynnat i en finstilt text längre ned på sidan som proklamerar att:

"Note: There is a $1 minimum for Steam keys ..."

- vilket i grunden betyder att orden: Pay what you want - bara är till för att locka till sig folk och inte är sant.

Saken är inte den att 1 dollar är mycket pengar; saken är den att det är falsk marknadsföring att påstå en sak som sedan visar sig vara falskt, precis på samma sätt som att säga att någonting är gratis, men sedan klämma till:

"Bara om du gör si eller så ..."

En annan sak som är tråkigt med den "nya" varianten av Humble Bundle, är att det allra oftast, om det nu gäller STEAM-nycklar, bara är tre- eller fyra spel som man kan få tag på riktigt billigt. Vill man köpa spel som är lite nyare (det beror på hur man räknar på aktualiteten), måste man:

"Pay more than the average of $xxx to unlock ..."

- vilket återigen poängterar att lockropet Pay what you want, bara är unket. Det är inga småsummor det handlar om. Miljontals kronor flöder in till bolaget som ligger bakom, och förhoppningsvis får utvecklarna sin summa av kakan och alla de välgörenhetsorganisationer de säger sig stödja. Förresten, vilka organisationer rör det sig om förutom "American Red Cross"? De redovisar ingenting förutom en rund liten kaka med små färgfläckar på.

"Who watches the watchers?" - det är sannerligen en bra fråga.

Humble Bundles affärzidé (notera 'z' i stavninen) - har alltså en gång börjat med att gamers kunde betala vad de ville, men har sakta men säkert förändras till deras s.k. "Humble Store", men det är inget man tänker på, det handlar ju bara om en liten dollar, eller sju, eller varför inte femton (?) I stundens hetta kan man bli lurad till nästan vad som helst.

Jag gillar inte det här bondfångeriet, och jag ser att liknande saker händer på många andra sajter på nätet. STEAM har för exempel också satt sig i farlig läge genom att väldigt ofta sälja spel som fortfarande har GFWL (Games for Windows Live) - inbakat, vilket i praktiken innebär att spelet inte går att spela. Det har hänt mig ett par gånger; och några pengar tillbaka det kan man bara glömma. Om man tror att de här stora speldistributörerna har hjärtan av guld, får man nog tänka om. Det hade aldrig blivit den miljardindustri det är om man inte hade trampat på många ömma tår.

Spelindustrin har inte visat några tecken på att stagnera, vilket innebär att det ständigt kommer fler aktörer på marknaden som vill komma åt våra pengar. Det enda vi kan göra är att hålla hårt i plånboken och vara uppmärksamma.

Jag vet att jag inte är den ende som har åkt på dessa digitala blåsningar, dela gärna med dig om du har någon historia. Jag behöver bara tänka på spel som "Bulletstorm", "Fuel" och "Red Faction" - som inte funkar, och har därefter lust att raka av mig allt hår på huvudet och sprida det för vinden ...

3
pointer
Den röda tråden är svart
Skrivet 2014-08-20 12:57, av walter_iego

Om ett litet tag är det val i Sverige igen, och alla våra ökända politiker och partier håller just nu på och slår varandra sönder och samman verbalt med hopp om att just de ska ha möjligheten att leka herre på täppan ett par år och ha fritt förfogande över våra skattepengar. Jag tror det gör det samma vem som hamnar längst upp i toppen, det Sverige vi känner till idag (gillar eller ogillar) - kommer inte förändras markant ändå.

Det känns som om de sedvanliga intresseområdena står på tapeten; ekonomi, jobb, välfärd, skola, sjukvård; ändå är hjärtefrågan för många hur många människor man ska utesluta från landet, respektive, hur många man ska föra in (läs: hjälpa). Argumenten från båda sidor är omfattande och ofta inte helt utan fog.

Det som alltid slår mig vid sådana här tillfällen är det faktum att våra länder i världen, precis som Sverige, har osynliga gränser. I grund och botten handlar det alltså inte om att människor är rasister, snarare att de är rädda för förändring och lever med en sort villfarelse att det som de anser är deras, en dag kommer ryckas bort från dem.

Jag önskar jag kunde lugna dem; varken den svenska flaggan, gamla stan i Stockholm eller Kebnekaise kommer gå upp i ett rökmoln om 2000 människor från Syrien eller Eritrea beviljas asyl. Våra välkomnande armar kommer snarare befästa vår humanism och omtanke för andra, som utlandsfödda, ändå registreras som värdefulla i våra ögon oavsett ursprung.

Jag vet att det är en en kontroversiell tanke, men all slags nationalism är en chimär. Enda sedan man började göra jämförelser av mitokondriskt DNA från människor från olika raser och olika världsdelar, har man sett i omfattande DNA-forskning att homo sapiens sapiens har sitt ursprung i en gemensam föregångare.

Mitokondrier är cellers viktiga "organ" och förs vidare till avkomma endast från modern vilket betyder att vi alla, oavsett nationalitet, har en gemensam urmoder. Denna moder levde i Afrika för ca. 150.000 - 200.000 år sedan.

Bild

Så, om man fortfarande vill leva oupplyst och gå omkring med skygglappar, kan man radera denna vetenskapliga fakta och dela in människor och grupper. "Vi" är de som ha makt över vårt eget öde, och "de andra", är de som försöker invadera oss, vilket tillhör en ålderstigen, misantropisk devis som borde ha dött ut under medeltiden.

Fundamentet vi står på idag har byggts upp av många människor från alla delar av världen. Man behöver inte kalla dessa, våra föregångare - för bröder och systrar om det tar emot, bara så länge man vet att ingen människa är en Ö. En dag kommer vi behöva dem lika mycket som de behöver oss. Det berättar historien ...

16
pointer
Edge of A Revolution
Skrivet 2014-08-20 09:20, av walter_iego

Ett band många hatar att älska; "Nickelback" är snart tillbaka med en ny CD. Oavsett vad man tycker om dem har de alltid bra produktion på sina släpp och kan skriva låtar som är ömsom smöriga och ömsom hårda; något som ett band som exempelvis "Metallica" har förlorat förmågan att göra de senaste 15 åren.

Nästa sida »
Här i FZs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
IEGOCENTRIC
walter_iego
walter_iego
Här upplever du resor i tid och rum, ta dock inte det jag skriver på för stort allvar, för jag har svart bälte i surrealism och tycker att ironi och humor klär den intellektuelle mannen allra bäst. © 2014 Walter Iego.
heart PULS
Puls
Statistik Totalt antal visningar: 1521700
Senaste veckan: 10654
I dag: 87
FZ