FZ.se
IEGOCENTRIC
7
pointer
Myten om mödomshinnan
Skrivet 2012-09-16 21:36, av walter_iego

Innan du läser vidare svarar jag på frågan som dyker upp i ditt huvud. Ja, "iegocentric"-bloggen är en blogg där jag skriver om allt som jag finner är viktigt att ta upp i humanismens sviktande namn.

"Är den som är oskuld, utan skuld?"

- denna och många andra intressanta och ständigt aktuella frågor kan man få svar på i Utbildningsradions välbehövliga program: "Myten om mödomshinnan" som sändes första gången år 2011 i TV.

Utbildningsradion - MOM

Ur ett religionhistoriskt perspektiv, har den mytomspunna mödomshinnan hos flickor (innan puberteten) och kvinnor (efter puberteten) - kommit till att bli ett vapen med vilket dessa lätt kan domineras och tvingas in i livssituationer som de inte önskar sig alls. En kvinna som är oskuld, dvs. en kvinna som inte har haft sex är "ren" och oskyldig och kan tydligen hanteras som en handelsvara av människor utan skrupler. Men det är långtifrån enbart fula hallickar och traffickingorganisatörer som ser kvinnans oskuld som ett attraktivt incintament. Den ständigt närvarande och förödmjukande avhumaniseringen av det täcka könet existerar i allra högsta grad som en viktig central del i världens största religioner och ha gjort så, så långt mänskligheten kan minnas.

Den som kan sin Bibel vet att den främsta oskulden i den heliga skrift manifesterar sig som Jungfru Maria, detta som ett bevis på att barnet hon födde; Jesus, var Guds son, inte en människoson. Jesus dog som bekant för våra synder, men den mest ärbara var Maria. Hur denna befruktning med en ängel utan samlag gick till, har vi aldrig fått veta, och är inte viktigt; för det är trams.

Vad som inte är trams är alla religiösa dogmer som uppstod efter detta påstående; för det var i allra högsta grad en påhittad historia, en lögn om man så vill, som har hjälpt till att förtrycka kvinnan under flera tusen år. Även i våra dagar, i vårt sekulariserade samhälle, lever myten om mödomshinnan kvar, för det är en myt. Den finns inte.

Vad är mödomshinnan då som har gäckat människan så länge? Det är en "krans", en samling veck som tillsammans sammanbinder slemhinnor precis innanför slidans mynning. Det är allt. Det är ingen "hinna" i egentlig mening som skyddar kvinnas underliv för yttre påverkan, det är en biologisk mekanism, som så mycket annat i våra kroppar, som finns där för att se til att organismen - människan, kan leva och må så bra som möjligt. Barnmorskor berättar rakt upp och ned att det är omöjligt att se om en kvinna har haft samlag eller inte om det skett på normalt vis. I de enstaka fall då det finns en oigenomtränglig hinna, tyder det på att något är fel, och det är oftast något som måste opereras bort. Alla efterkonstruktioner och metafysiska tvångsföreställningar om mödomshinnan och kvinnans oskuld eller skuld är med andra ord sprungna ur galna hjärnor som enbart har varit ute efter att enhetliga "förtappade själar" under andra föresatser än total dominans.

När man tänker efter, vilket annat kraftfullt vapen skulle religionerna ha haft om de inte utnyttjat dessa slemhinneveck i kvinnans mest privata delar? Eftersom sex och samlevnad diskuteras på olika sätt i alla kulturer, har det varit fritt fram för karismatiska ledare att fördöma det ena naturliga beteendet efter det andra i kvinnors livsföring. Jag tycker vi har kommit så pass långt i vår mänskliga utveckling att vi borde kunde separera fakta från fiktion, men det är tydligt att välden inte är riktigt mogen än för att stå blottlagd och synlig som den är; för i detta ljus ser de som styr världen väldigt små ut, och när ljuset är släckt kan vad som helst hända.

Detta innehåll är skapat av FZs besökare
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
  • Sebastian Lind
    Sebastian Lind 2012-09-16 22:41
    Väldigt bra skrivet, på ett ämne som tyvärr inte alls får så mycket uppmärksamhet som det borde. :up:
  • walter_iego
    walter_iego 2012-09-16 23:01
    När jag såg URs program blev jag väldigt förvånad att det låg till på det sättet. Jag visste inte om hur det egentligen var. Jag hoppas många ser det programmet.
  • Parzec
    Parzec 2012-09-16 23:14
    Om nu dessa två, Maria och Josef, faktiskt fanns så är det väl det allra troligaste att Maria hittade på en riktig fin liten historia för Josef för att slippa erkänna att hon varit otrogen mot honom.

    Jag tycker för den delen inte om benämningen oskuld egentligen. Låter som en person som har haft samlag, frivilligt eller ej, helt plötsligt är en brottsling.
  • walter_iego
    walter_iego 2012-09-16 23:46
    Parzec skrev:
    Om nu dessa två, Maria och Josef, faktiskt fanns så är det väl det allra troligaste att Maria hittade på en riktig fin liten historia för Josef för att slippa erkänna att hon varit otrogen mot honom.

    Jag tycker för den delen inte om benämningen oskuld egentligen. Låter som en person som har haft samlag, frivilligt eller ej, helt plötsligt är en brottsling.
    '

    Ja, Marias utsaga är ju litet tvivelaktig om man får säga så. Ordet "oskuld" är en av dessa många ord man kan använda i känslomässig utpressning eftersom det är väldigt kraftfullt.
  • Parzec
    Parzec 2012-09-17 01:25
    Ja, eller ännu värre kan oskuld också användas som ett slags socialt vapen. Där någon som inte är oskuld aldrig kan gifta sig (eller bli socialt accepterad) kan hot om våldtäkt med följande exponering vara ett mycket effektivt "vapen" där offret aldrig har en chans att "vinna".
  • walter_iego
    walter_iego 2012-09-17 01:53
    Parzec skrev:
    Ja, eller ännu värre kan oskuld också användas som ett slags socialt vapen. Där någon som inte är oskuld aldrig kan gifta sig (eller bli socialt accepterad) kan hot om våldtäkt med följande exponering vara ett mycket effektivt "vapen" där offret aldrig har en chans att "vinna".


    Precis, men som det avslöjas i dokumentären från UR, och på andra ställen där man diskuterar detta, är det bara en myt. Om majoriteten av kvinnor visste detta skulle deras liv bli aningen lättare och kanske ge dem större makt över sina egna liv.
  • conthox
    conthox 2012-09-17 09:01
    Jag undrar lite hur det fungerar egentligen. Jag menar, de religionerna där det är Ok för en man att ha sex innan äktenskapet, men kvinnorna skall vara oskuld. Vilka har männen sex med, om kvinnorna inte kan ha sex? Varandra? Djur? De kvinnor som är gifta kan bara ha sex med sina äkta män, så de kan det inte heller vara.

    Frågan känns nästan oseriös och berättigad samtidigt på något sätt...


    Lite off topic:

    När jag såg "Är den som är oskuld, utan skuld?" fick mig genast att tänka på ett citat från Warhammer 40k:

    "There are no such thing as innocence, only a lack of guilt."
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Här i FZs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
IEGOCENTRIC
walter_iego
walter_iego
Här upplever du resor i tid och rum, ta dock inte det jag skriver på för stort allvar, för jag har svart bälte i surrealism och tycker att ironi och humor klär den intellektuelle mannen allra bäst. © 2013 Walter Iego.
heart PULS
Puls
Statistik Totalt antal visningar: 937102
Senaste veckan: 11306
I dag: 1703
FZ