FZ.se
IEGOCENTRIC
15
pointer
Glödande missförstånd
Skrivet 2012-10-03 00:15, av walter_iego

Ännu en kväll konfronterar jag mitt inre barn och diskuterar livets ljusa och mörka sidor med en för mig okänd kvinna på en dejtingsajt. Hon berättar att hon söker en man som är väluppfostrad och bildad, samt önskar att träffa honom med stort "H", som har självdistans och humor, samt förmåga att kommunicera och vara djup.

Det sista ordet fastnade jag för:

djup...

- därför att det är min erfarenhet att människor skyr detta ords innebörd som vissa skyr elden. Att vara djup innebär många saker, men framför allt att man är en människa som inte räds introspektion eller förmåga att se var man befinner sig i livet.

Vi chattade i tre timmar om allt mellan förnuft och galenskap och upptäckte att vi hade många saker gemensamt, därutöver delade vi en längtan efter samhörighet i samtal. Och för ett par timmar hade vi just det. Hon frågade, och jag svarade; ärligt, uppriktigt som jag tycker man ska göra om man anser sig vara seriös.

Helt plötsligt försvann hon. Jag trodde att hon startade om datorn för det stod att hon var utloggad. När hon inte kom tillbaka inom en timmes tid, kollade jag hennes profil och kunde läsa att medlemskapet var pausat (?)

När jag loggade in på sajten ett par timmar senare, såg jag att hon var online och skrev då ett par rader där jag undrade om allt var OK? Jag fick ett svar som förvånade mig:

"Ja, jag försvann ett tag. Sanning att säga blev jag lite skrämd av ditt allvar; att inte inleda relationer om man inte menar att göra det för livet etc. Egentligen känner jag ju likadant men eftersom vi inte känner varandra känns det lite för nära att blicka in i bråddjupet av någons längtan på detta stadie..."

Av någon anledning kände jag mig riktigt missförstådd, kanske är ordet "vilseledd" bättre. Varför ställa frågor som man inte vill få svar på?

Jag skrev ett vänligt meddelande tillbaka och tackade för vår trevliga chattstund. Jag skrev att det var inte ofta man stötte på någon som kunde uttrycka sig så bra i skrift som hon, men jag lade även till att det förbryllade mig att hon hade vänt så där hastigt och lustigt.

Hon skrev tillbaka:

"Ånej. Du vill avsluta kontakten. Jag förstår..."

Ännu ett frågetecken studsade upp i mitt ansikte. Var fick hon det från? Sedan slog det mig. Män och kvinnor kommunicerar på helt olika plan ibland. Eftersom inte jag fanns där, rakt mitt emot henne, kunde jag inte "styra" hennes tankar åt rätt håll med att förklara saker som hon hade uppfattat fel. Missförståndet blev därför ett faktum. Det tråkiga var att hon skrev att hon sökte en egenskap hos en människa hon egentligen inte kunde hantera. Detta är ingen ovanlighet när man söker kärleken på nätet, men sanningen kommer alltid fram på de mest ovanliga sätt.

Jakten på nästa Mrs. Iego fortsätter lika oförtrutet som tidigare, och nu har jag ännu en erfarenhet att lägga på högen och minnas.

Detta innehåll är skapat av FZs besökare
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
  • Parzec
    Parzec 2012-10-03 01:36
    Tyvärr är det alldeles för vanligt att folk ställer frågor de egentligen inte vill ha ett uppriktigt svar på. Det fungerar dock oftast eftersom de flesta inte svarar uppriktigt heller utan bara klämmer i vad man "förväntas" svara.

    A: Hej, hur är läget ?
    B: Hej, jodå bara bra tack själv ?
    A: Bara bra här med.

    Typisk start på en konversation men det är inte alls säkert att allting är bra för varken A eller B och när någon bryter mönstret och svarar "inte så bra" i stället kan det bli konstigt ibland.

    Till sist önskar jag dig bättre jaktlycka nästa gång !
  • walter_iego
    walter_iego 2012-10-03 01:50
    Ja, så är det helt klart. Det var därför som jag blev så uppriktigt glad när ordbytet hamnade på en fin nivå direkt från början. Men, man ska nog utgå från sig själv. Det är mer spännande om man inte vet allt om en människa på direkten, men jag är värdelös på att leka lekar.
  • Sebastian Lind
    Sebastian Lind 2012-10-03 01:51
    Förr eller senare hittar du en Mrs. Iego, käre Walter. :)
  • walter_iego
    walter_iego 2012-10-03 01:52
    Sebastian Lind skrev:
    Förr eller senare hittar du en Mrs. Iego, käre Walter. :)


    Tack Seb. Du har visst haft turen på din sida :) Är ni sambos nu, du och din flickvän?
  • Sebastian Lind
    Sebastian Lind 2012-10-03 02:05
    walter_iego skrev:
    Sebastian Lind skrev:
    Förr eller senare hittar du en Mrs. Iego, käre Walter. :)


    Tack Seb. Du har visst haft turen på din sida :) Är ni sambos nu, du och din flickvän?


    Nix, inte ännu i varje fall! Var sak har sin tid, har ingen direkt brådska. Men det är inte omöjligt att saker och ting börjar röra på sig kanske redan efter årsskiftet, någon gång. :) Eftersom vi inte bor på samma ort är det ju rätt mycket praktiskt med jobb och sådant där trams som behöver ordnas också, för att allt ska klaffa.
  • Raderad
    Raderad 2012-10-03 06:58
    Många kan inte ta att man är ärlig de blir rädda. Jag tycker det var starkt av dig att vara uppriktig och ärlig,...
    Jag är osså helt säker på att du kommer hitta "den rätte" när tiden är inne. Ta en dag i taget....:)

    För att göra en långhistoria kort: Efter 17år har jag äntligen fått den man jag älskar. Nu tänker jag inte släppa honom så lätt.
  • chopper
    chopper 2012-10-03 12:00
    Många frågar efter sanningen och rak ärlighet och när de får den så backar de...
  • walter_iego
    walter_iego 2012-10-03 15:35
    Sebastian Lind skrev:
    walter_iego skrev:
    Sebastian Lind skrev:
    Förr eller senare hittar du en Mrs. Iego, käre Walter. :)


    Tack Seb. Du har visst haft turen på din sida :) Är ni sambos nu, du och din flickvän?


    Nix, inte ännu i varje fall! Var sak har sin tid, har ingen direkt brådska. Men det är inte omöjligt att saker och ting börjar röra på sig kanske redan efter årsskiftet, någon gång. :) Eftersom vi inte bor på samma ort är det ju rätt mycket praktiskt med jobb och sådant där trams som behöver ordnas också, för att allt ska klaffa.


    Spännande att ha något så fint att se framemot. Jag är glad för er skull :) Glöm för tusan inte att lägga smutsiga strumpor i tvättkorgen sen när ni väl har samma adress, det blir mindre världskrig på det sättet.
  • walter_iego
    walter_iego 2012-10-03 15:36
    e-m skrev:
    Många kan inte ta att man är ärlig de blir rädda. Jag tycker det var starkt av dig att vara uppriktig och ärlig,...
    Jag är osså helt säker på att du kommer hitta "den rätte" när tiden är inne. Ta en dag i taget....:)

    För att göra en långhistoria kort: Efter 17år har jag äntligen fått den man jag älskar. Nu tänker jag inte släppa honom så lätt.


    Det låter fint . Glöm inte bjuda in oss FZ-bloggare när det väl blir bröllop ;)
  • walter_iego
    walter_iego 2012-10-03 15:37
    chopper skrev:
    Många frågar efter sanningen och rak ärlighet och när de får den så backar de...


    Verkligheten är ju inte så attraktiv när allt kommer till kritan. Internetdejtande är inte vad det ar en gång i tiden, det har tyvärr försämrats med åren, eller så är människorna mer bittra och ensamma i dessa dagar.
  • conthox
    conthox 2012-10-04 11:51
    Bra inlägg, ett bra exempel på hur fel det kan bli i text när människor tänker olika.

    Parzec skrev:
    Tyvärr är det alldeles för vanligt att folk ställer frågor de egentligen inte vill ha ett uppriktigt svar på. Det fungerar dock oftast eftersom de flesta inte svarar uppriktigt heller utan bara klämmer i vad man "förväntas" svara.

    A: Hej, hur är läget ?
    B: Hej, jodå bara bra tack själv ?
    A: Bara bra här med.

    Typisk start på en konversation men det är inte alls säkert att allting är bra för varken A eller B och när någon bryter mönstret och svarar "inte så bra" i stället kan det bli konstigt ibland.


    Jag förstår din poäng med att man säger något man förväntas svara, men jag tycker det är ett dåligt exempel.

    Just inledningsfraserna "hej, hur är det?" och svaret "bra tack" är i många länder (och mer och mer även här i Sverige) bara artighetsfraser som man säger (mer eller mindre formellt) för att inleda en konversation eller hälsa någon välkomment till t ex ett möte.

    Det är alltså inte menat att man skall berätta att man har ont i magen eller att frugan stuckit, utan bara en artig inledning på samtalet.
  • Parzec
    Parzec 2012-10-04 12:26
    conthox skrev:
    Det är alltså inte menat att man skall berätta att man har ont i magen eller att frugan stuckit, utan bara en artig inledning på samtalet.

    Det är det jag tycker är dumt. Jag tycker att antingen säger man bara en hälsning (hej, välkommen osv) eller så får man vänta sig ett ärligt svar (inte en hel roman då då men i alla fall bra/dåligt/duger/toppen/botten/stressigt/lugnt..). Nu är det inte så att jag gör annorlunda än någon annan, jag går också bara igenom de gamla vanliga stegen, för annars skulle man snart vara en paria i umgängeskretsen.

    Egentligen tycker jag det är fattigt att sakta slå ihjäl språket på det sättet men det är så det har blivit.
  • conthox
    conthox 2012-10-04 12:46
    Parzec skrev:
    conthox skrev:
    Det är alltså inte menat att man skall berätta att man har ont i magen eller att frugan stuckit, utan bara en artig inledning på samtalet.

    Det är det jag tycker är dumt. Jag tycker att antingen säger man bara en hälsning (hej, välkommen osv) eller så får man vänta sig ett ärligt svar (inte en hel roman då då men i alla fall bra/dåligt/duger/toppen/botten/stressigt/lugnt..). Nu är det inte så att jag gör annorlunda än någon annan, jag går också bara igenom de gamla vanliga stegen, för annars skulle man snart vara en paria i umgängeskretsen.

    Egentligen tycker jag det är fattigt att sakta slå ihjäl språket på det sättet men det är så det har blivit.


    Jag antar att det spelar roll vem man pratar med också, men jag har stött på flera som har kollat konstigt på mig när jag svarat annat än "jo tack, det är fint". Ungefär som "varför säger du det?", jag ville inte veta. Det var mestadels personer "av varierande landsursprung" som läste samtidigt som mig på högskolan.
  • Parzec
    Parzec 2012-10-04 13:04
    Jo, att svara något annat än att det är bra kan resultera i en del märkliga reaktioner. Vad gäller just "är det bra / ja själv" som en del av en hälsningsfras så rättar jag mig in i ledet och gör som "alla andra" eftersom det inte är viktigt nog för mig för att jag ska ha ett en-manna korståg mot det. Så på det viset var det nog ett dåligt exempel ovan. Andra frågor svarar jag generellt hellre ärligt och rakt på (eller "vill inte svara på") och försöker även att hålla tillbaka frågor jag själv inte vill ha ärliga svar på istället för att bara försöka hålla liv i en konversation.
  • walter_iego
    walter_iego 2012-10-04 13:18
    Konsten är väl i alla fall att inte "säga för mycket", och vad detta "för mycket" kan vara, beror på mottagaren. Jag har själv upplevt att jag har backat efter att jag fått höra något som inte alls överenstämde med min bild av personen, men då är det personen som själv berättat något för mig utan att jag försökt att luska fram något.

    Det känns ofta som att kommunikation via nätet fortfarande är i sin linda, det blir ofta fel av fel anledningar, och man kan inte reparera skadan efterhand. Om möjligt, ska man alltid träffa personer i verkligheten, speciellt om man är ute efter en partner.
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Här i FZs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
IEGOCENTRIC
walter_iego
walter_iego
Här upplever du resor i tid och rum, ta dock inte det jag skriver på för stort allvar, för jag har svart bälte i surrealism och tycker att ironi och humor klär den intellektuelle mannen allra bäst. © 2013 Walter Iego.
heart PULS
Puls
Statistik Totalt antal visningar: 933410
Senaste veckan: 9074
I dag: 681
FZ