FZ.se
IEGOCENTRIC
6
pointer
När isen försvinner
Skrivet 2012-10-18 01:54, av walter_iego

...försvinner människan?

Nej, så illa är det nog inte, men oavsett vad det är som värmer upp vår lilla jordplätt, kan man tydligt se att jorden har blivit varmare genom att jämföra temperaturer från olika århundraden. När man tittar på grafen ser man att det inte varierar särskilt mycket, men tillräckligt mycket för att det ska påverka naturen i fel riktning. Om det är människans hand som har påverkat klimatet eller om det är helt naturligt, innebär det i vilket fall som helst att våra säsonger kommer skifta karaktär på något sätt. Jag har inget emot mildare vintrar, men jag vill inte ha varmare somrar.

Bild

Athabasca glaciären i Kanada håller på att försvinna, sakta men säkert.

Bild

LÄNK: Skeptical Science

Detta innehåll är skapat av FZs besökare
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
  • Parzec
    Parzec 2012-10-18 03:40
    Ja, det där med klimatet blir jag inte riktigt klok på. Först var det ozon-lagret som höll på att försvinna och det var därför som det blev varmare. Nu är ozon-hålet rekordlitet men ingen är gladare för det verkar det som.

    Det jag själv tror på är att människan kanske påverkar en smula men i det stora hela så är det naturliga fenomen som ligger bakom klimatförändringarna. Jag menar, först knatade det runt en massa dinosaurier här och sedan kom det ett par hundra meter tjockt istäcke som nu uppenbarligen inte är kvar. Människor var inte ens påtänkta då och ändå kom isen hit och ändå försvann den.

    Därmed inte sagt att jag inte tycker miljöfrågor är helt oviktiga men att tro att domedagen är nära (och att vi i sådana fall är skyldiga) tror jag bara på om kärnvapen är inblandade. Forska om och utveckla alternativ till fossila bränslen och fasa ut gammalt mot nytt i en hållbar takt i stället för att försöka få helt klart undermåliga alternativ (i dagsläget) som sol- och vind-kraft att fungera. Jag hoppas att i alla fall en av fusionsreaktorerna ger bra resultat..

    Vad det gäller varmare somrar gör det mig inte så mycket men varmare vintrar vill jag inte ha. Inte för att jag gillar snö, det avskyr jag, men mildare vintrar kan göra att fler oönskade djurarter kan komma hit. Som giftormar och stygga insekter.
  • MakkeK
    MakkeK 2012-10-18 10:13
    Det är en naturlig del i jordens cykel, vart tiotusende år är det en istid, den som skulle varit nu är uppskjuten tillsvidare...
    Innan istiderna är det varmt, atmosfären fylls med gaser och solljuset kommer inte ner och sen blir det kallt...
    Fullt naturligt och oundvikligt.

    Vi är knappast skyldiga till fenomenet men vi ska självklart inte släppa ut en massa skit för det.

    Kanske ska ha ett filmmaraton ikväll, börja med Day after Tomorrow och sluta med Waterworld...
  • Athaleos
    Athaleos 2012-10-18 10:55
    Föreslår att Parzerc och makkeK läser på kring detaljerna gällande istider..

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimatforandringar-i-ett-langt-tidsperspektiv-1.3826

    http://www.biotopia.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=51&Itemid=27

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Milankovi%C4%87-cykler

    http://www.esd.ornl.gov/projects/qen/nerc130k.html


    Förändringar i jordens klimat är naturligt, men det innebär inte att vi inte är den drivande faktorn bakom de kraftiga förändringar som pågår nu.

    Citerar den sista artikeln jag länkade:

    "The unstable nature of the Earth's climate history suggests that it may be liable to change suddenly in the future. By putting large quantities of greenhouse gases into the atmosphere, humans are exerting pressure on the climate system which might produce a drastic change without much prior warning. As the geologist W.S. Broecker has said, "Climate is an angry beast, and we are poking it with sticks"."
  • Parzec
    Parzec 2012-10-18 13:35
    @Athaleos: du ser de viktiga nyckelorden i texten du citerade hoppas jag ? Jag tänker på "suggests" och "may". Det är ju inte direkt så att alla forskare och deras rön är ense direkt. Som ett exempel kan jag citera från en av dina länkar:
    Wikipedia artikeln om Milanković-cykler skrev:
    Undantaget effekter som människan frambringar kan man göra modeller över hur klimatet kommer se ut i framtiden med hjälp av Milanković-cyklerna, men eftersom så stor osäkerhet föreligger gällande forntidens klimat finns givetvis även en stor osäkerhet i förutsägelser av framtida temperaturer. John Imbrie och John Z. Imbrie ansåg till exempel att den avkylning vi sett de senaste 6 000 åren kommer att fortsätta under 23 000 år och leda oss in i en ny istid. André Berger och Marie-France Loutre å andra sidan anser att den nuvarande interglaciära varma perioden troligen kommer fortsätta under minst 50 000 år, då de inte ser några större skillnader i insolation under denna period. De menar också att tillsammans med de mänskliga effekterna kommer vi sannolikt se en uppvärmning under denna period med avsmältning av isen på Grönland samt stora delar av den antarktiska isen.


    Den första länken kan jag inte ta seriöst förrän jag hittar något om hur ända in i helgolandsbukten världshaven skulle kunna höjas med 60m om antarktis isar smälter. Is som ligger i vatten och smälter ändrar inte nivån så mycket och om nivån höjs med ett par meter kommer landmassor översvämmas så det blir ännu mer än 70% av jordens yta som blir vatten vilket fördröjer ytterligare höjningar. Jag ska leta lite vidare på det.
  • walter_iego
    walter_iego 2012-10-18 18:13
    Athaleos skrev:
    Föreslår att Parzerc och makkeK läser på kring detaljerna gällande istider..

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimatforandringar-i-ett-langt-tidsperspektiv-1.3826

    http://www.biotopia.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=51&Itemid=27

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Milankovi%C4%87-cykler

    http://www.esd.ornl.gov/projects/qen/nerc130k.html


    Förändringar i jordens klimat är naturligt, men det innebär inte att vi inte är den drivande faktorn bakom de kraftiga förändringar som pågår nu.

    Citerar den sista artikeln jag länkade:

    "The unstable nature of the Earth's climate history suggests that it may be liable to change suddenly in the future. By putting large quantities of greenhouse gases into the atmosphere, humans are exerting pressure on the climate system which might produce a drastic change without much prior warning. As the geologist W.S. Broecker has said, "Climate is an angry beast, and we are poking it with sticks"."


    Bra länkar; mycket saker som jag inte visste om tidigare.
  • walter_iego
    walter_iego 2012-10-18 18:14
    Parzec skrev:
    @Athaleos: du ser de viktiga nyckelorden i texten du citerade hoppas jag ? Jag tänker på "suggests" och "may". Det är ju inte direkt så att alla forskare och deras rön är ense direkt. Som ett exempel kan jag citera från en av dina länkar:
    Wikipedia artikeln om Milanković-cykler skrev:
    Undantaget effekter som människan frambringar kan man göra modeller över hur klimatet kommer se ut i framtiden med hjälp av Milanković-cyklerna, men eftersom så stor osäkerhet föreligger gällande forntidens klimat finns givetvis även en stor osäkerhet i förutsägelser av framtida temperaturer. John Imbrie och John Z. Imbrie ansåg till exempel att den avkylning vi sett de senaste 6 000 åren kommer att fortsätta under 23 000 år och leda oss in i en ny istid. André Berger och Marie-France Loutre å andra sidan anser att den nuvarande interglaciära varma perioden troligen kommer fortsätta under minst 50 000 år, då de inte ser några större skillnader i insolation under denna period. De menar också att tillsammans med de mänskliga effekterna kommer vi sannolikt se en uppvärmning under denna period med avsmältning av isen på Grönland samt stora delar av den antarktiska isen.


    Den första länken kan jag inte ta seriöst förrän jag hittar något om hur ända in i helgolandsbukten världshaven skulle kunna höjas med 60m om antarktis isar smälter. Is som ligger i vatten och smälter ändrar inte nivån så mycket och om nivån höjs med ett par meter kommer landmassor översvämmas så det blir ännu mer än 70% av jordens yta som blir vatten vilket fördröjer ytterligare höjningar. Jag ska leta lite vidare på det.


    Jag tror alla har delvis rätt. Allt påverkar i mer eller mindre utsträckning, sedan finns det ofta händelser som "knuffar" temperaturen i någon riktning som får allvarliga konsekvenser för vår, eller allas livsföring här på jorden.
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Här i FZs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
IEGOCENTRIC
walter_iego
walter_iego
Här upplever du resor i tid och rum, ta dock inte det jag skriver på för stort allvar, för jag har svart bälte i surrealism och tycker att ironi och humor klär den intellektuelle mannen allra bäst. © 2013 Walter Iego.
heart PULS
Puls
Statistik Totalt antal visningar: 937733
Senaste veckan: 10739
I dag: 196
FZ